Gå til innhold

Trenger hjelp fort!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille gutt som bare er en uke gammel vil ikke sove alene på dagtid. Om natten er det ikke noe problem å legge han i sin egen seng, men om dagen skal han helst ligge oppå meg eller pappan. Så fort vi prøver å legge han fra oss begynner han å hyle. Det skjærer jo i hjertet!

Skal jeg la han ligge å skrike? Hvor lenge isåfall?

Kan han bli bortskjemt allerede hvis vi tar han opp og koser??

Trenger hjelp nå!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han skal ikke ligge å skrike for seg selv og de blir ikke bortskjemte av å få kos av foreldrene sine når de er så små. Skrikekurer skal ikke brukes før tidligst når de er 6 mnd(jeg mener aldri).

Eller kan det være en ide å trille tur til faste tider på dagen slik at han klarer å sovne på dagen.

Dere kan også prøve å pakke han inn litt tramt i ett tynt teppe. Det hjalp litt på vår første unge og jeg har hørt at mange andre også har brukt dette. De viste oss den gangen på sykehuset hvordan vi skulle gjøre det. Men jeg må si at min første unge var en fangbaby og vi måtte gå å bære på henne nesten hele tiden. Noen unger er bare slik.

Nr.2 var ikke slik.

Skrevet

Kos masse med han. Han blir ikke bortskjemt så tidlig. Snuppa vår lå også å sov oppå oss på dagtid da hun var så fersk. Nå gidder hun ikke det mer. Savner det litt egentlig... Vi lot ikke vår baby ligge å skrike før hun var 1,5 mnd... da begynte vi å la henne skrike i noen min før vi gav henne oppmerksomhet. Nå roer hun seg ganske fort selv om hun skriker litt først. Man lærer seg å høre på grininga om det er no som plager dem. Gjør det du føler er riktig for dere. Er iallefall min mening

Skrevet

Blir sikkert ikke bortskjemt, men det hadde sikkert vært greit å venne ham til å sovne av seg selv, slitsomt i lengden å måtte holde ham hver gang han skal sove, det er nok ingen tjent med. Kan jo begynne litt forsiktig med å sitte ved siden av ham og holde ham i hånden eller legge en hånd over magen hans og holde den der til han sovner. Deretter gradvis over en periode kose med ham i kortere og kortere tid. Laget et lunt "rede" i senga eller vogna, heller hvor han sover med tepper eller håndklær så han føler seg trygg. Eller så hadde mphs over her et par gode tips...

Uansett lykke til!

Skrevet

Her er det sikkert flere meninger men jeg syns hsn skal få den kosen han ønsker jeg.Er så liten enda at han ikke skal ligge å skrike.Kos dere, det er det beste for mor og barn

Skrevet

Henger meg på de andre her. Ikke la han skrike. Det som hjalp vår lille gutt var å pakke han litt stramt inn i et teppe. Han likte også godt å ligge inntill noe. Lag en liten "pølse" av et teppe el.l og legg rundt hodet.

Du kan også prøve å ligge en hånd på brystet. Det virker beroligende.

Ellers vil jeg absolutt anbefale å skaffe seg en bære sele /sjal. Jeg kjøpte selv en Ergo sele når min lille var 3 mnd. Angrer på at jeg ikke var tidligere ute. Han elsker det og blir utrolig rolig av det. Da kan han sove inntill deg, men du har hendene fri.

Lykke til og bare nyt denne tiden :o)

Skrevet

Jeg er enig med dem som sier at han skal få den kosen han ønsker. Min datter var sånn og jeg følte jeg brukte den første halvannen mnd til bare å sitte med henne på fanget og amme. Jeg gikk til anskaffelse av et elastisk bæresjal og slik kunne jeg bære henne med meg så jeg fikk gjort litt i huset i løpet av dagen.

Hun ville ikke sove verken i vogna eller i vugga på dagen, men har alltid sovet godt i senga om natta, selv om hun som regel sov i vår seng etter første nattamming :-)

Nå er hun ti mnd og en veldig harmonisk unge som sover natta gjennom og sover tre til fire timer om dagen. Jeg måtte til med litt skriking da hun skulle slutte med nattamming, men jeg venta helt til hun var ni mnd (ikke fordi hun ikke tåler å skrike, men fordi jeg ikke klarte å høre på).

Så bare slapp av og kos med han, han blir ikke bortskjemt når han er så liten.

Til sammenligning var jeg mye mer "hard" med mine to første barn, og de har ikke vært på langt nær så enkle og rolige som minstejenta.

Skrevet

Nei, han kan ikke bli bortskjemt ennå.

Babyen har ligget inni deg i alle de ni månedene han har eksistert. Selvfølgelig vil han ikke ligge alene i ei kurv bare ei uke etter at han kom ut. Selvfølgelig vil han heller ha kroppsvarme, kos og trygghet. Og selvfølgelig skal han få dekket disse behovene. Det er sånn du får en trygg og god unge.

Så ha ham på magen, kos med ham, syng for ham, stryk på ham og gjør ham trygg på at dere alltid er der. Kos dere masse med babyen deres - denne tida kommer aldri tilbake.

PS. Dette skriver jeg med min 18 dager gamle sønn sovende i ullpysjen sin på magen/brystet mitt. :)

Skrevet

Det er utrolig hvor fort de slutter å ville sove på brystet til mamma og pappa, så det synes jeg ikke du skal bekymre deg over når hane rbare 1 uke gammel. tenk så varmt og trangt han har hatt det, men dine pulsslag jevnt og trutt hele døgnet :)

Før du vet ordet av det så vil ha ikke sove slik, og så er det noe en sanver fordi det er så koselig(i alle fall i etterkant å tenke på!!)

Så små babyer skal ikke ligge å skrike mer enn 2- 3 minutter før de skal få repons. Det står det i alle fall mange steder.

Kjøp Karin Naphaug sin SOV GODT bok- der står det alt du trenger å vite om søvn og gode tips og om problemstillinger, helt til barna er 8 år. Får sannynligvis brukt for den flere ganger :)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...