Gå til innhold

Hvilken utdanning må man ha hvis man skal søke jobb som saksbehandler hos NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fagbrev i kontor og noen års erfaring fra den type jobb, kommer jeg langt med det?

Skrevet

Ja, det gjør du sikkert. Virker jo ikke som om kravene til utdannelse og kunnskap er så høy i NAV sitt system;)

Skrevet

Du bør ha sosionomutdanning. De ansatte uten utdanning sendes stadig på videreutdanning for å øke kompetansenivået. Kravene til formell utdanning, og god kjennskap til fag og teori øker stadig.

Skrevet

Vet ikke jeg, virker som det holder med grunnskolen.

Skrevet

De trenger både sosionomer og jurister. Har jobbet der selv som jurist og min erfaring er at jeg heller skulle vært psykolog i den bransjen. Har byttet jobb nå...

Skrevet

Hmm.. Jeg har veldig lyst på denne jobben. Men kan de evt. ansette meg uten sosionomutdanning og så sende meg på kurs? Det er snakk om en veeeldig liten plass der jeg tror det er få søkere.

Har også jobbet meg kundebehandling i mange år nå.

Skrevet

Dytter, kan noen legge det ut på skravle for meg?

Skrevet

Jeg er juristen fra lenger opp. Nav har nok stort behov for folk i disse finanstider uansett. Jeg vil råde deg til å søkr uansett. De vil jo vurdere dine kvalifikasjoner ut fra deres behov...:-)

Du kan eventuelt ta en telefon til dem og høre? Hva står det i utlysningsteksten da?

Skrevet

I dag må du ha cand. mag. eller en bacelor. Før i tiden var det litt mer variert. Det er jo ofte sånn at man kan læres opp, men i dag er det mange med lang utdannelse og da er det mange å ta av og kravene økes.

Skrevet

Det skader ikke å søke, de vurderer det når de leser søknaden din.

Det jobber sosionomer der, de som kommer fra trygdekontor og aetat vet jeg ikke hvilken utdanning har, men de har nok kurs i saksbehandling og lovverket osv.

Du kommer langt med kontorfag, er mye saksbehandling.

Skrevet

Kjenner en som jobber på NAV og som er informasjonsmedarbeider (tror jeg det var)

Skrevet

Dette sto ang. utdanning og krav i utlysningsteksten:

Utdanningskrav: Fortrinnsvis 3 -årig sosialfaglig utdannelse, men andre med relevant høyskoleutdanning kan også søke.

Søkerene må ha førerkort klasse B og disponere egen bil.

Jeg kommer nok til å søke uansett tror jeg:) Men føler at det kanskje blir litt flaut når jeg "kun" har fagbrev i kontor og noen års erfaring fra den type jobb og kundebehandling, sentralbord etc.

HI

Skrevet

Hvilken som helst... stort sett heter det bare treårig høyere utdanning eller "lang relevant erfaring" i stillingsutlysningene. Jurister og folk med bachelor i velferdsfag stiller sikkert litt ekstra sterkt, men jeg kjenner både alt fra lektorer til en bioingeniør som jobber i NAV.

Skrevet

Er det noen som vet hva grunnlønnen ligger på?

Blir jo sikkert lønnet etter utdanning og erfaring? Eller er det en fast lønn?

HI

Skrevet

sosionom, jurist, annen rådgiver ellers så er det jo også ein ny utdanning som skal dekke nav, heter velferd eit el anna......

Skrevet

Mange av saksbehandlerne i NAV (de fleste?) har hovedfag/mastergrad i SV/hum-fag. Litt sånn generell bakgrunn, men man bør ha hovedfag eller tilsvarende.

Skrevet

Jeg er tillitsvalgt på et Nav kontor og har derfor vært med på en del ansettelseprosesser. Vi har aldri ansatt noen uten høyere utdanning, men vi har mange ulike yrkesgrupper representert. M.a sosionomer, jursiter, samfunnsvitere, en sykepleier, en lærer, et par økonomer og sikkert flere. Når det står tre-årig utdannelse i utlysningsteksten betyr det at du ikke vil få stillingen dersom noen med høyere utdanning søker. Om ingen med slik utdanning søker kan det hende du kan få jobben, men da mest sannsynlig som eit vikariat, og at de heller prøver å lyse ut stillingen igjen senere.

Skrevet

Så du mener at det ikke er noe vits av meg å søke stillingen da dere aldri ansetter noen uten 3-årig høyere utdanning?

HI

Skrevet

Siden NAV er utsatt for nedbemanning, de videreutdanner sine ansatte, jobber for å heve kompetansen, så virker det litt rart at du tror du er kvalifisert?

Skrevet

Men her var det jo snakk om et lite sted. Det er ikke sikkert det er noen med høyere utdanning som søker..? Du bør enten ta en telefon til dem eller bare søke... Det verste som skjer er jo at du ikke får jobben. Og det får du jo uansett ikke om du ikke søker..:-)

Angående lønn har jeg sett bedre! Jeg ble ansatt som førstekonsulent i første omgang, selv om det var et stort kontor! Lønnen lå da på rett over 300 000 for tre år siden. Steg litt før jeg sluttet...

Men når dette er sagt er det interessante jobber i Nav!!! Men alt er relativt. Lykke til med søknaden!

Tidligere nav-jurist

Skrevet

For å si det sånn. Jeg har litt kunnskap om dette og det er helt rett som de over sier. Men det er synd. Kjenner flere som har vært der i 30 år uten 3-årig høyskoleutdanning. Med opplæring kan de aller fleste klare det. Kjenner flere cand. mag. som sier det samme. Så kjenner jeg en med hovedfag som selvfølgelig mener noe annet. Men jeg vil si at hvis du går seks år på universitetet for å jobbe som saksbehandler i lånekassen eller Nav; ja da er du overkvalifisert og ikke helt smart når det gjelder å bruke utdannelsen din.

Skrevet

Og hvorfor er det feil av meg å tro at jeg ikke er kvalifisert??

Fordi jeg ikke har 3-årig høyere utdanning?

Fordi jeg ikke er god nok med BARE fagbrev i kontor, mange års erfaring fra kunde og saksbehandling??

Skrevet

Jeg ville ringt og snakket med leder. Nå vet jo ikke jeg hvilket kontor det er snakk om, dersom det er et sted som har vansker med å rekruttere arbeidskraft med høyere utdanning kan det jo være det er muligheter. Kanskje du kan vente til det nærmer seg søknadsfrist, for da kan du jo spørre om det er kommet mange søkere og om det er noe vits i for deg å søke.

Skrevet

Mistenker at de brødhuene jeg har snakka med i NAV ikke har utdannelse i det hele tatt, for makan til idioter, og ukompetente mennesker..

Sikkert jeg som har vært uheldig med saksbehandlere..

Skrevet

I store byer sprader man ikke akkurat inn i drømmejobben med en gang uten altfor mye arbeidserfaring. Så for meg var månedene i nav lærerike. Tok ikke universitetsutdannelse for å jobbe der som saksbehandler da.

tidligere nav-jurist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...