Foxymom Skrevet 30. januar 2009 #1 Del Skrevet 30. januar 2009 22 prosent flere leger tar keisersnitt i forhold til andre høyt utdannede. Dette viser en undersøkelse av alle fødsler fra 1969 til 1998. Mødre som er leger eller jordmødre, er sammenlignet med andre kvinner med høy utdanning. Justert for alder og tidligere fødsler er det 22 prosent høyere forekomst av keisersnitt blant leger i forhold til andre kvinner. For jordmødre er det 14 prosent høyere forekomst. Tallene gjelder både elektive, akutte og planlagte akutte keisersnitt. Tendensen ser ut til å være den samme i alle typene av keisersnitt. Forskerne har koblet opplysninger om mors yrke med informasjon fra Medisinsk fødselsregister om inngrep ved forløsning. Andre kvinner kommer etter Forskjellene mellom leger og jordmødre i forhold til sammenligningsgruppen var større i den første tiårsperioden enn i den siste. - I den første perioden var forskjellene mellom jordmødre og resten av befolkningen svært store. Nå ser det ut til at leger og jordmødre holder sin keisersnittrate stabil, mens de andre kvinnene kommer etter, sier lege Sjur Lehmann ved medisinsk avdeling på Sørlandet Sykehus, som er førsteforfatter for studien. I dag forløses rundt 16 prosent av alle fødsler med keisersnitt, og rundt en tredel av keisersnittene er planlagt. Holdningsforskjeller Han ble overrasket over at forskjellene var så store. - Man skulle tro at spesielt jordmødre holdt seg til den naturlige metoden, påpeker han. Lehmann ser som den mest sannsynlige forklaringen at leger og jordmødre har andre holdninger, eller lettere tilgang til keisersnitt, enn andre kvinner. Han påpeker at mange leger og jordmødre går ut og advarer mot urovekkende høy keisersnittrate. - Men det viser seg altså at de først må se på sin egen praksis, sier Lehmann. Godtar medikalisering først Lehmann mener det er viktig å se på holdningene hos helsepersonell for å få ned keisersnittraten i befolkningen generelt: - Hva tenker helsepersonellet selv om dette, og hvilke holdninger videreformidler de? Sier Lehmann. Han tror at keisersnittraten vil fortsette å stige blant befolkningen for øvrig, til den når opp på nivået til helsepersonellet. Lehmann synes det er interessant å se på hva som driver et forbruk av helsetjenester. - Man ser at helsepersonell går ut og advarer mot overforbruk av helsetjenester. Men trolig er det nettopp helsepersonellet selv som først godtar medikalisering av et felt, sier Lehmann. Kollegabehandling? - Kan det være andre årsaker til forskjellene? - Ja, jeg kan ikke konkludere sikkert med hva forskjellene kommer av, og det kan være en kombinasjon av flere årsaker. Det kan for eksempel hende at de sykehusansatte behandler en kollega annerledes enn andre fødende, eller at de er overforsiktige i forhold til kolleger, sier Lehmann. Det er også en mulighet at de fødende har jobbet mye og gått i vaktturnus tett opp til fødselen, og at dette har økt risikoen for keisersnitt. Overraskende Overlege Karen Sofie Koss kjenner ikke igjen resultatene fra sin fødeavdeling ved Bærum sykehus. - Dette var overraskende. I de siste 10-15 årene har mange gynekologer født her hos oss, og ingen av dem har blitt forløst med keisersnitt med mindre det har vært indikasjon for det, sier Koss. Hun er spesielt overrasket over at en høy andel jordmødre får foretatt keisersnitt. - Jordmødre har jo et sterkt fokus på naturlig fødsel, og man skulle også tro at de vet mye om de negative konsekvensene av keisersnitt. Innen legeyrket finnes det jo mange ulike spesialiteter, og en allmennlege vet kanskje lite om fødselshjelp, sier hun. Behandler leger annerledes Hun ser ikke bort fra at enkelte fødselshjelpere kan bli påvirket av at det er en kollega som ligger i fødesengen. - Jeg kan ikke utelukke at fødselshjelperen vektlegger det mer dersom det er en lege som hevder at hun trenger et keisersnitt, enn dersom det er en økonom, sier Koss. Hun mener leger ofte blir behandlet annerledes enn andre pasienter. - Jeg har selv blitt oppfordret til å bestemme behandlingen min når jeg har vært syk. Det er et problem, fordi man ikke er spesialist på alle områder. Det er veldig viktig å behandle en kollega som en hvilken som helst pasient, sier Koss. Vanskeligere nå Hun mener det generelt nå er vanskeligere å avvise et sterkt ønske om keisersnitt enn det var tidligere. - Det er et større fokus på medbestemmelsesrett, og mange kvinner tror de har rett til å ta avgjørelsen på egen hånd, sier hun. Hun mener at en annen mulig forklaring på de høye keisersnittallene kan være at unge leger som selv skal føde, har blitt skremt av krisesituasjoner på fødeavdelinger i studietiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #2 Del Skrevet 1. februar 2009 ante jeg det ikke... og de som liksom skal sitte å bestemme over oss "vanlige" og preiker om at naturlig fødsel er det beste for mor og barn... og dette kommer fra fagfolkene, de som vet mest... og så velger de ks selv..!!!! at det går ann. Nei jenter, stå på alle som vil ha ks! Evt kan dere jo vise til dette inlegget! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139560184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #3 Del Skrevet 1. februar 2009 ...ante også jeg det... ...at det her ville komme innlegg som da skulle rettferdiggjøre det å øke frekvensen av keisersnitt hos befolkningen.. Denne undersøkelsen er ikke gjennomført og publisert for at "vi andre" skal øke antall gjennomførte keisersnitt, men tvert imot for å arbeide for at antall keisersnitt hos leger og jordmødre, og det generelle gjennomsnittet skal gå ned..! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139560659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2009 #4 Del Skrevet 1. februar 2009 Jeg synes det burde være likt fo alle, kvinnen selv burde få velge om hun ønsker keisersnitt eller ikke. Det er tross alt kvinnens kropp som skal gjennom dette. Og det er ikke noe som viser til at det er farligere for mor og barn å gjøre et keisersnitt enn en vanlig fødsel. Hvis man tror at det å føde naturlig bare er fryd og glede, er man naiv. Det er bare å lese gjennom alle som skriver her i BIM, hvor tøft det kan være. Og nå blir babyene bare større og større, og er de over 4 kilo, kan det i mange tilfeller være mer riktig å utføre keisersnitt enn å presse kvinnen til å føde vaginalt. Og det at vagina blir helt som før igjen er bare løgn og fanteri. Den kan bli tilnærmet lik ja, men for de fleste som føder større barn vil det være en vesentlig forskjell. Hilsen mor som vet bedre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139561932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2009 #5 Del Skrevet 3. februar 2009 Helt enig med deg..Skjønner ikke hvorfor man på død og liv skal måtte føde vaginalt.. Og hva den undersøkelsen anngår så ble den samme foretatt for noen år siden, og viste akkurat det samme da... Det er ingenting som tilsier at det ene er ne\oe verre enn det andre... Ved hastesnitt derimor, hvor legene har bomma skikkelig på enten størrelsen på barnet eller mor eller andre ting, så hender det de driter seg ut.. Min fødsel var kjempetøff..og selv om mamma har født 4 barn og sier at vaginal fødsel sikkert er det beste, så sier hun at hun aldri hadde ønsket meg en førstegangsfødsel som hun hadde med meg... Det holdt på å gå galt.. Med lillebroren min gikk det skikkelig galt.. Jeg skal ha KS og sjeleglad er jeg for det... Stå på jenter..det er deres kropp... Drittlei av alle bedrevitere som "mener" så mye om ks og at det er så fryktelig å ønske seg det... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139571859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pash Skrevet 5. februar 2009 #6 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg skjønner det kan virke provoserende at noen "på død og liv" vil føde vaginalt når en selv har et brennende ønske om å ta keisersnitt. Jeg synes bare det er groteskt å skjære hull i kroppen og åpne livmoren kirurgisk for å ta ut et friskt barn, fordi en er redd for at en ikke skal fortsette å være som før i vagina. En kan alltid henvise til diverse skrekkhistorier på nettet men jeg synes det er viktig å beholde realitetssansen og heller snakke med fagfolk og psykologer om angsten for å føde blir for overveldende. Kroppen vil på mange måter være forandret for alltid etter et svangerskap, men jeg har ikke opplevd at vagina fungerer noe dårligere etter min første fødsel. Tvert imot, så er sexen blitt enda bedre, orgasmene kommer lettere og sterkere. Jeg gleder meg til å føde mitt andre barn! På den samme måten som millioner på millioner av kvinner har gjort før meg. Og jeg vet, at skulle det skje noe uforutsett som gjør det medisinsk tilrådelig med keisersnitt så gjennomfører jeg selvfølgelig det. Men ikke frivillig, uten at legene anbefaler det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139584241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 12. februar 2009 #7 Del Skrevet 12. februar 2009 Synes innlegget var litt langt, så jeg orket ikke lese hele. Beklager;) Men jeg har lest noe lignende, og det er provoserende. Akkurat som med vaginale fødsler, kommer jordmødre og leger med skrekkeksempler og farer ved keisersnitt, men hovedårsaken (tror jeg) for at de helst overtaler kvinner til å føde vaginalt er at det koster mange ti-tusener kroner (om ikke 100000kr). Selvfølgelig gjør sykehusene alt de kan for å spare penger. Nå har jeg lest på nettet og der finner man heldigvis nøytrale leger som skriver og de sier at idag er faktisk ikke noe særlig mer komplikasjoner ved keisersnitt enn ved vaginale fødsler. Bare at komplikasjonene er forskjellige. Og for barnet er det ikke noe farliger forløses ved keisersnitt enn vaginalt. Faktisk oppstår det flere komplikasjoner ved vanlig fødsel, det er jo grunn til at det utføres hastekeisersnitt.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139629297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dalfrua i Tromsø Skrevet 12. februar 2009 #8 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg blei kjempeprovosert av innlegget ditt her. Jeg har hatt et hastesnitt med komplikasjoner fordi barnet lå feil vei og ikke kom ut, jeg har også hatt vaginal fødsel med baby på 5140 gram. Revnet fra A til B, kunne ikke sitte normalt på et halvt år og ihvertfall ikke ha sex. Klarte ikke holde på urin i lang tid etter fødsel og kan ennå den dag i dag "skvette" i buksa dersom jeg nyser uten å krysse beina først. Jeg skal ha keisersnitt i neste uke pga alle disse komplikasjonene som er kommet i ettertid, så ikke fortell at det er pga at vagina blir forandret. Det er bullshit og uvitenhet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139629770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 13. februar 2009 #9 Del Skrevet 13. februar 2009 Har du hørt om anal inkontinens?? Det er en fiffig liten "tilstand" som kan oppstå under vaginal fødsel, og som svært få snakker om... Jeg hadde en flott 1 gangs fødsel...alt gikk som smurt, ingen rifter el noe, og alt var flott... Gledet meg til 2 gangs...ingenting som skulle tilsi at det skulle skje noe som helst under noen omstendigheter.. Jeg revnet masse..helt bak til endetarmen, og dette resulterte i at jeg fikk anal inkontinens... Jeg har ikke engang kunnet løftge babyen uten at avføringen bare renner... Og det har vært SVÆRT smertefullt... Nå, 4 år etter, og ett svært lite fullverdig liv for å si det mildt, venter jeg på operasjon.. Dette er noe legene endelig har begynt å ta på alvor.. og vi er MANGE som sliter med samme problem!!! Jeg skal aldri føde vaginalt igjen..og jeg sier til de jeg kjenner og møter, at krev keisersnitt... For du er ikke garantert at en vaginal fødsel går knirkefritt! Vagina fungerer bedre enn før ja...det var dagens.. Om du skulle være så uheldig å oppleve som meg, så er ikke sex noe du vil måtte tenke på engang, da du ikke kan røre på deg uten at det bare renner av endetarmen! Millioner på millioner av kvinner sliter også med skader pga tidligere fødsler...!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139633398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 13. februar 2009 #10 Del Skrevet 13. februar 2009 Først av alt må jeg si at jeg er samboer med en lege, og det at han var til stede i rommet, hadde absolutt *ingen* innvirkning på at det ble ks... Faktisk mente han (sa han til meg i ettertid) at "du kunne jo prøvd litt til?", selv om jeg hadde presset i to timer, og for lenge siden hadde skjønt hvor landet lå... Heldigvis hadde gynekologen også skjønt det samme som meg. Jeg tror hovedgrunnen til at leger/jordmødre ligger høyt på ks-statistikken er nettopp det at kolleger BLIR behandlet litt annerledes + de blir kanskje mer fokuserte på alt som kan gå galt, enten man vil det eller ei? Jeg synes faktisk det blir litt drøyt å anbefale alle venner å ta elektivt ks bare fordi man selv har vært svært uheldig. Det ER større sjanse for komplikasjoner ved ks enn ved vaginal fødsel, statistikkene på det er krystallklare. Det vil alltid være noen som befinner seg i den uheldige delen av statistikken, uansett om det er ks eller vaginal fødsel. Gjennomsnittskvinnen som tar ks vil bruke lenger tid på komme seg etter fødselen enn gjennomsnittskvinnen som føder vaginalt. Jeg fikk i alle fall bekreftet det på føden - de som hadde født vaginalt hoppet rundt og var superspreke (syntes jeg), mens vi som hadde tatt ks vandret rundt med prekestolene våre som spøkelser i gangene. Selv har jeg fått fullstendig skrekken og mistet tiltroen til at jeg klarer å føde, så jeg vurderer sterkt å grine meg til planlagt ks neste gang... Vel vitende om at medisinsk sett burde jeg prøve å føde vaginalt en gang til, det er det ikke tvil om. Jeg orker ikke en nedtur til, for nedturen var brutal. Men at vaginal fødsel er det beste, både for mor og barn, hvis alt ligger til rette for det? Ja, selvsagt er det det! Barn som blir født ved ks har mye større sjanse for å få astma senere i livet, og selv ved planlagt ks har de større sjanse for å havne på nyfødtintensiven med pusteproblemer - blant annet. Man skal ikke undervurdere belastningen et ks er på kroppen, men av og til er ks det beste valget - enten av fysiske eller psykiske grunner. Ks vs vaginal fødsel er ikke svart-hvitt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139633863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 13. februar 2009 #11 Del Skrevet 13. februar 2009 Når det gjelder kostnader, så får jo sykehusene betalt etter hva de gjør, også... Etter diagnose- og behandlingskodene de legger inn i systemet. Så det koster nok helse-Norge mer penger med et ks (jeg tør ikke tenke på hva mitt ks på søndag kveld kostet *hehe* jeg har nok brukt opp mine helsekroner for noen år framover!), men ikke nødvendigvis for avdelingen. Det er først og fremst medisinske grunner som ligger til grunn for at ks ikke blir "kastet etter" kvinner uten videre, ikke økonomiske grunner. Det er klart kapasiteten på fødeavdelingene måtte bli økt betydelig hvis 100% av fødende skulle ta planlagt ks, pga de økte komplikasjonene, det økte personellbehovet både under operasjonen og etterpå og den forlengede liggetiden på avdelingen - men det er uansett lite aktuelt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-139633885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2009 #12 Del Skrevet 26. mai 2009 *dytter* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-140161880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Foxymom Skrevet 7. juni 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 7. juni 2009 Uff det hørtes ikke bra ut. Jeg synes at alle burde få velge om de vil føde vaginalt eller ved keisersnitt. Det har vi råd til i Norge, og det er ikke noen større risiko å føde vaginalt enn å ta keisersnitt. Hvorfor ikke bruke de hjelpemiddlene og teknologien vi har når vi trossalt lever i 2009. og for de som synes det er best å føde normalt og at det er farlig med ks. Se på verden og hva som dreper flest kvinner.... jo det er kvinner i fødsel, så det er ikke risikofritt det heller.... Stå på, det er vårt valg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139551001-leger-og-jordm%C3%B8dre-ligger-selv-p%C3%A5-topp-n%C3%A5r-det-gjelder-keisersnitt-hmmm/#findComment-140222405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå