anne* Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Mini (11mnd) begynner å sove bedre på natta, men våkner fortsatt 1-2 ganger. Det er forsåvidt ok, for det er bare å putte inn smokken, legge henne ned, og så sover hun igjen. Problemet er hun skal så tidlig opp! Våkner mellom 05 og 06 hver dag. Jeg har ikke noe i mot å stå opp tidlig, men dette er for tidlig synes jeg. Hun legger seg nemlig til å sove igjen i 08 - 09 tida, og da sover hun i gjerne 2 timer.... Så må hun ha en dupp igjen i 15-16 tida for å komme igjennom dagen. Legger seg 19 og sovner fint av seg selv etter 30 min eller så. Jeg mener vi skal tvinge henne til å være våken fram til lunchtider i noen dager på rad slik at hun ikke får morgenluren sin, men sambo er ikke enig. Han mener det kommer til å gå seg til, men jeg tror ikke det, for dette har vart i mange måneder nå. Det er han som er hjemme nå, og han som må gjennomføre det vi bestemmer oss for. Noen som har råd å komme med? Vi har prøvd å få henne til å sove igjen om morgenen og det får vi ikke til. Så nå står vi bare opp med henne, på med klærne og så frokost.
Moi 32 Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Vi har slitt fælt med det samme. Vi har i hovedsak gjort én ting: nemlig å alltid la han ligge MINIMUM 30min før vi tar han opp. Og da er jeg ikke inne hos han eller noe som helst. Slik får han i hvert fall en god sjans til å sovne igjen. De siste mndene har han stort sett våknet og sovnet litt fra ca 5, men sover til 6-7, noe som er 1000 ganger bedre enn 5!! Vi har ikke trengt å kutte dagsøvnen da han alltid har sovet litt for lite på dagtid uansett. Jeg har svart på et lignende sprøsmål før, her er mitt råd: jeg har jobbet noen år i barnehage på småbarnsavdeling, og min erfaring derfra er at de aller fleste barn vil våkne tidligere om morgenen når søvnbehovet går ned, IKKE sove mindre på dagtid. Vi har med ca 90-95% av barna jeg har jobbet med, måttet vekke de/holde de våkne på dagtid for å tvinge igjennom ønsket døgnrytme. Husk at slike ting kan ta lang tid, helt opptil ett par mnder. Bestem dere for reglene rundt hvordan dette skal fungere og hold dere til dem!!
MJ<3 Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Da Jakob var 11 mnd kuttet vi ned fra to til 1 dupp om dagen. "Tvang" han til å være våken til ca 11. Han har alltid siden han ble født våknet mellom 0530 og 0630, men nå skjønner han at han må sove litt lenger for å klare seg frem til 11, så nå er han oppe ca halv 8 og innimellom sover han faktisk til 9!!!! Det skjedde ALDRI før! Det var et par dager han var veldig trøtt på morgenen, men det gikk seg fort til! Han legger seg kl 18-1830, og sover natten gjennom. Noe han heller ikke gjorde før vi begynte med en dupp. Da våknet han minst 2 ganger om natten og måtte inn til han og gi smokk osv.. Kan være det funker for dere også!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Bytt til 1 dupp. Det måtte mini når han begynnte i barnehagen.De er trøtte noen dager før det blir bedre. Kan hende det funker for dere:)
anne* Skrevet 31. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2009 Takk for svar alle! I dag starter nytt regime hehe Holdt henne våken helt lunch i dag, og det gikk veldig greit - spiste lunch og la henne 11.45. Slokna i vogna hehe Så får vi se hvor lenge hun sover, men får ikke flere dupper i dag. Har endelig fått sambo med på å prøve dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå