Gå til innhold

MÅ vi veie oss under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kun 8+3, men tenker nå på vekten. Aner ikke hva jeg veier.. Og har fått så mye pes hele livet mitt av offentlig leger. Gruer meg å måtte møte min fastlege som nav gav meg for 8 år siden. Har kun brukt privat lege.. over 20 år. Og han har ikke noe erfaring med gravide pasienter. Jeg aner ikke engang hvordan min utdelte lege er, om han er drittsekk eller helt fantasisk å ha med å gjøre.

Jeg vet hvertfall at jeg har gått ned innpå 30 kilo, andre som har veid meg og jeg snudd meg vekk. Har virkelig så panikk for den vekten... Jeg er kjempesunn og trener jo noen dager i uken.. Og da har jeg funnet svømming som min trening;) Og nå som jeg er gravid blir jge kvalm av sjokolade og chips, så klager hvertfall ikke på den lysta;))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med å gå til kontroll hos jordmor istedenfor lege? det gjør jeg. Føler meg mye mer komfortabel med det:) Følger med på vekta selv hjemme jeg, så sier jeg bare antall kilo opp eller ned som jordmor fører på skjema.. fungerer bra for meg ihvertfall:)

Skrevet

hei min lege har ingen peiling i det hele tatt han da :s

så eg bruker kunn jordmora ...

Skrevet

Jeg har ikke fåttt time til jordmor før slutten av februar nå er da i uke 24...vært hos legen til nå...veid meg en gang ,i uke 7,thats it...vært på en god del ul hittil og hver gang spør de hva jeg veier...har ikke kunnet svre på det da jeg ikke har peiling om jeg hr lgt på eg el ei...er visst forskjellig dette med å viee seg el ei...men det er sikkert ingen tvang.

Skrevet

Du må ikke veie deg om du ikke vil. Fikk spørsmål om vekt på min første kontroll, men svarte bare at jeg tenker vi hopper over den veiingen jeg, og siden har jeg ikke hørt nå mer om den saken. Legen/ jordmor måler magen din etterhvert på hver kontroll og da vet de jo om babyen vokser og har det bra, trenger ikke veie deg for å finne ut det :-)

Lykke til :-)

Skrevet

men det skal ikke være behov for noen kontroll før i uke 24 heller, da.. utenom 1.kontroll for å fylle ut helsekort osv.. eneste som kommer imellom der, er ordinær ultralyd.

Skrevet

Jeg mener i alle fall det at man må ha en viss kontroll på vekta SAMMEN med jordmora, for fosterets optimale 'sikkerhet' om jeg kan kalle det det. De veier oss ikke for ingen grunn... F.eks. plutselig høy vektøking kan være tegn på svangerskapsforgifting, gi høyt blodtrykk, ødem osv. Nei, bit i det sure eplet for begges sikkerhet sier jeg.

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes det er så ubehagelig å gå på vekta på kontrollen. Lagt på en en del i svangerskapet, er 33+1 i dag, og gått opp 15 kilo, er vel like under 100 tallet nå.

Alltid slitt med kropp og vekt, fryktet badevekta for alt i verden!!! Hva jeg veier har alltid vært noe som jeg har unngått å prate om. Må si jeg føler meg svært ille til mote når jeg må veie meg foran jordmor, lege, sambo (han ønsker å være med på kontrollene). Da har jeg liksom ikke mulighet til å skjule meg selv, eller være hemmelig på det området. Ekkelt...:(

Skulle helst latt være å veie meg...

Skrevet

Jeg synes det er ekkelt å veie meg,men det er best for junior at vi har kontroll på det.

Skrevet

Jeg ble veid første gang i uke 7. Vekta stoppet da på 92,2 kg... Ble ikke veid igjen før i uke 30. Hadde gått opp til 94 kg. Ble veid igjen 35+4. Var da gått ned igjen til 92,8. Så totalt har jeg bare gått opp 0,6kg fra startvekta mi!

Så jeg har vel egentlig tatt av en del kg iløpet av svangerskapet :)

Men enig i at jeg haaaaater å gå på vekta fremfor andre. Men som Marielle 23 sier: Best for junior at vi har kontroll på det!

Lykke til til dere alle!

• 4 uker senere...
Skrevet

jeg trodde de måtte vite vekta på sykehuset til fødselen?

sånn hvis det ev blir aktuelt med epidural??

(for jeg vil helst ikke veie meg jeg heller, men gjør det fordi jeg trodde jeg måtte)

Skrevet

Mitt forrige svangerskap var min startvekt 83 kg. Jeg gikk opp til 115 kg og hadde svangerskapsforgiftning på slutten. Jeg syntes aldri det var plagsomt å bli veid. Man ser jo på meg om jeg legger på meg. Man kan ikke skjule det bare fordi man ikke har et tall på det. Jeg har vært overvektig mesteparten av mitt liv, men har aldri helt skjønt hvorfor vekt skal være så hemmelig. Folk ser jo hvordan du ser ut, med eller uten tall...

Denne gangen veide jeg 96 kg når svangerskapet startet. Skal være mye mer bevisst på vekten denne gangen, og veier meg hver dag for å få med meg svingningene.

Skrevet

Jeg var også veldig redd for dette under mitt første svangerskap - ikke fordi jeg ikke visste hva jeg veide, men nettopp FORDI jeg visste hva jeg veide og var redd for hva legen kom til å si. Det jeg gjorde var at jeg veide meg hjemme før første kontroll, og når vi fylte ut helsekortet mitt hos legen oppga jeg vekten min. Han sa ingenting (så litt sjokkert ut, for vel er jeg rund i kantene, men veier en god del mer enn jeg ser ut til).

Det er viktig at du veier deg under svangerskapet. For det første er overvektige i en risikogruppe for svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes. Dersom du er klart overvektig, vet du dette uansett, og trenger ikke regne ut noen BMI for å være sikker. Det andre har noe med fosterets vekst å gjøre. Husker ikke helt hva det er, men viktig er det.

Hvis jeg var deg, ville jeg mannet meg opp å gjort det. Gå til legen (eller jordmor), oppgi vekten din og sett dem på plass hvis de prøver å være kjipe med deg. Du bør ikke gjemme deg for din egen vekt - det er ikke sunt.

Skrevet

Jeg går nå med nr 3. Er overvektig, men har aldri veid meg på en eneste kontroll. Jeg har vært hos samme jordmor hver gang.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hos legen på første kontroll spurte hu bare hva jeg veide nå og hvor mye jeg veide før jeg ble gravid.

Hos jordmor sa hu at jeg kunne veie hjemme og bare si vekta for ellers ble det feil tall med så mange vekter.

Det viktigste var å se vektøkningen for å se om at ting utvikler seg bra sa hu.

Jeg ble lettet for jeg grudde meg til å måtte veie alle steder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...