Gå til innhold

Til skjelvekrøller!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt på 9 år som har påvist intoreranse for gluten og melk, har gått på diet i 6 mnd. Har skrevet til deg tidligere og fått mange gode råd som har blitt fulgt. Tusen takk.

Vår sønn har også blitt mye bedre, men vi har fremdeles en vei å gå. Har blant annet tatt noen flere blodprøver på BM-lab, for å se om det er noe mer å hente, da er det i så fall snakk om tilskudd av forskjellige slag.

Grunnen til at jeg skriver til deg er at du skrev i et tidligere innlegg at det var vansklig å bryte sirkelen på skolen. Det er noe vi virkelig sliter med også. VI føler oss helt maktesløse.

Vi ser at sønnen vår har blitt bedre. Ting fungerer på SFO, hjemme og på fritidsaktiviteter, men på skolen fungerer det IKKE.

På skolen blir han frustrert, lei seg og utagerende. De løser tingene ved å sette han på et grupperom, og der sitter han alene og jobber. Noen uker er han overhodet ikke inne i klassen. Det er noe vi foreldre overhodet ikke er interessert i. Vi ønsker at han skal arbeide sammen med klassen, eller i små grupper. Men de mener det ikke fungerer i det hele tatt. Jeg kan nevne noen eks. I gymtimen med skolen, måtte to lærere ta han ut av timen med makt, slo seg visst helt vrang. På SFO er de i gymsalen rett som det er og det går fint. Han går på fotball, og den treningen går fint. Kan ikke spise mat sammen med klassen på skolen, men sitter fint og spiser på SFO HVER dag.

Det kan nevnes at han er en kvikk gutt, som tat ting veldig lett, og blir ferdig med oppgavene de skal gjøre på skolen LENGE før medelevene, og da er det et problem at han ikke sitter rolig. Han blir også fort frustrert hvis han skal konsentrere seg med skoleoppgaver og det er mye uro rundt han. (og klassen hans er godt over gjennomsnittlig urolig!)

Har du noen gode råd, for hvordan vi skal "bryte srikelen" på skolen og få ting til å fungere bedre?

Hva gjorde dere?

Kan nevne at han ikke har noen diagnose, men vi venter på time for utredning. Jeg ser hn sliter med en del ting sosialt, men ikke i den grad de forteller om på skolen. Når vi kommer hjem fra møtene på skolen, føler vi de forteller om han som om han skulle hatt ADHD. (Hvordan de forteller han er, er helt forenelig med ADHD). Problemet er at han ikke er slik hjemme, på firtidaktivteter eller på SFO.

Blir glad hvis du eller noen andre tar dere tid til å svare meg!!

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et halvt år på diett :) Gratulerer! Så fint at det hjelper! Hos oss varte forbedringen helt til over et år etter diettstart. Deretter flatet "forbedringskurven" litt ut, men fortsatt er det fremgang å spore på skolen :)

Kanskje situasjonen har låst seg litt på skolen for din gutt og lærerne? Hvordan ungene oppfører seg har vel mye med hvordan de blir møtt også. Vi har vært veldig heldige og fikk assistent av ppt som kunne hjelpe ham med å falle på plass sosialt og i klassesituasjonen og skolen har også tatt grep og _møter_ gutten på en helt annen måte enn før.

Det er en sirkel som må brytes, slik jeg ser det. Ungen må "omprogrammeres", men det må på en måte lærerne også. Selv om det går helt flott på skolen vår nå, er lærerne ærlige nok til å innrømme at vår gutt nok er mer under lupen enn han ville ha vært om han aldri hadde vært som han var(du og du for en fin setning!). Mao; ting tar tid. Skuldrene er senket i forhold til det de var før, men litt henger det igjen. -Og jeg har full fortståelse for det, for det hender jeg tar meg selv i å tenke i de samme baner. Jeg må rett og slett minne meg selv på at han må få lov å oppføre seg som et barn på den alderen han er :)

Jeg tror kanskje at trikset blir å få lærerne med på lag. For å få bryte sirkelen på skolen må lærerne møte gutten på en helt annen måte. Fokusere på det positive og rose der det er fortjent. Min helt personlige mening basert på helt personlig erfaring. Og den taktikken kan brukes på lærerne også ;-) Det er jo ikke til å komme forbi at vi alle er mer positive og mer velvillig innstilt overfor mennesker som viser en respekt og ikke f.eks retter en pekefinger og skylder på dem(Selv om jeg på en måte kan ha blitt oppfattet som om jeg gjorde det i starten, for vi også syntes det var helt merkelig at det skulle være slik på skolen når det ikke var slik hjemme eller ute hos andre!).

For meg har det viktigste vært å spille på lag med skolen, ligge litt flat og skryte en hel masse av dem når det er fortjent. Pedagogikk virker på voksne også ;-)

Det siste der må ikke misforstås, for skolen har virkelig gjort en kjempejobb og de fortjener en masse skryt for måten de samarbeider med oss og poden på!

Skolen har hele tiden godtatt det med diett, men etter at jeg lånte dem dvdene "Mat?" og "drikke av denne" som jeg kjøpte på http://www.utenglutenogmelk.info/SIDE9.html tror jeg de har fått en helt annen oppfatning av hvor viktig det er med diett og hvor lite egenkontroll de har på diettbrudd. Det var iallfall en aha-opplevelse, har jeg fått tilbakemelding på. Det er egentlig to filmer om og med de samme, men den ene er en langversjon med litt faglige innspill, blant annet fra Reichelt, mens den andre mer er et slags sannhetsvitne, litt som en reklamefilm, rettet mot ungdom spesielt, antar jeg.

Kanskje det ville hjelpe dere også å vise disse filmene på skolen? Det blir på en måte mer virkelig, og det hjelper å høre andre også fortelle om hvordan det er! -For det er jo ikke til å komme forbi at det er litt rart at melk og gluten skal kunne gi slike reaksjoner!

Hvis det er mye uro i klassen, så er det en sak skolen bør gjøre noe med. Det er vel i andre foreldres interesse også, så hvorfor ikke gå sammen som foreldre og be om at det settes inn tiltak?

Har du forsøkt å snakke med skolen om å gi gutten din mer utfordringer oppgavemessig? Vi gjorde det med den forrige læreren og ble møtt med at nei, det trodde de ikke, for han henter jo kalkulator når han skal gjøre de oppgavene de har. Min teori om det var at det var kjedelig uten kalkulator og læreren satte seg ned med ham en dag og gjorde matte med ham. Han _kan_ jo! fikk jeg høre... :)

Visste du forresten at barn med høy iq kan ha adhd-lignende adferd på skolen rett og slett fordi de kjeder seg og er frustert? Nå har jeg ikke noen referanse på det i farten, men jeg leste det på en eller annen nettside, antagelig knyttet til Mensa...

Stå på! Og lykke til med skolen!

Skrevet

Hei, jeg har en gutt med Asperger og ADHD. Også godt over gjennomsnittet inteligent , men sliter sosialt. Han er ikke utagerende, men ukonsentrert og urolig.

Vårt problem var motsatt, han fungerer fint på skolen, men ikke hjemme.

Da må jeg gi noen tilleggspopplysninger, jeg har selv ADHD, og faren til guttten har organisasjonsvegring. Vi bor ikke sammen. Så i hjemme situasjonen har vi hatt for løse rammer. Jeg glemmer jo avtalene jeg lager med gutten selv om jeg virkelig prøver å følge opp.

På skolen har de en fantastisk lærer. Ho har i tillegg spesialpedagogisk utdannelse og behandler alle barna på en så strukturert måte at det fungerer fint for gutten min også.

Jeg ville i din situasjon begynt med å bruke erfaringene fra SFO inn i skolen. Om det hadde vært mulig å få med en av de kjendte fra sfo i gymmen. Kanskje er det lettere for læreren å bli veiledet av en kollega, enn av deg som mor?

På skolen vår er det mye av samme personellet i skolen og på SFO. Når læreren er syk er det SFO personalet som vikarierer ( de er også lærer utdannet...) Men vi har stått på for gutten vår fra dag 1 i skolen. Vi var klar over at der ville være probelmer, og har hele tiden forsøkt å ligge i forkant.

Jeg støtter forøvrig skjeve krøller i at det kan virke sansynlig at han er for smart for skolearbeidet. Da er det viktig å åutstyre han med tilleggsoppgaver. Klarer ikke skolen det, får du gjøre det.

Det som berga meg gjennom 19 års skolegang var strikking ( - de første 4 åra)

Teknikken er å altid gjøre to ting samtidig:

Ulike aktiviteter til ulikt formål for eksempel:

Lytte + tetris / tegning / fikling / strikking

Vente på de andre + sudoku / kryssord / lese

Regne + høre på musikk

Det vi ellers har veldig god erfaring med er å øve på høflighetsregler. Hvordan skal en oppføre seg i ulike situasjoner. Tydelige og enkle regler. Gutten lærer lett regler, men kan ikke lese sosiale situasjoner. Høflighet tar på mange måter brodden av handicapet hans. Han kan jo virke litt stiv og formell, litt komisk på voksne, men du verden så sjarmert folk blir. Så dersom din gutt klarer å lære slikt kan det hjelpe ham i situasjoner han blir usikker og frustrert.

Skrevet

Hei på deg.

Siden jeg studerer en del lovverk, jobber i skole og har et adhd barn selv skal jeg dele noen linker til deg som går på deres rettigheter.

Ofte i skolen kan man oppleve lærere som ikke er helt oppdatert på L97/læreplanverket og lover innenfor grunnskolen.

Samarbeid med foreldre er det lagt stor vekt på.

Tilrettelegging

Se den enkelte elev

Sosiale tilpassninger.

Først må jeg si det at selv har jeg kjempet i 4 år, ikke viket på mine krav, sittet i møter med ppt, bup, buf og skole.

Før mitt barn fikk diagnose var ppt inne i bildet og det vil si at du HAR rett på tilrettelegging i skolen. Som individuell ukeplan/lekser, oppsatt antall minutter lekser skal gjøres.(det vil si ingen barn skal sitte med lekser i flere timer og få et negativt utfall)

Mitt barn 4 kl har oppsatt en halv time hjemme med lekser som er nå tilrettelagt. Effektiv jobbing så klart.

Det er lagt stor vekt på det sosiale i L97, det vil si at et barns sosiale omgang er like viktig som arbeid hjemme, på skolen må de jobbe paralelt med dette.

Mener du som mor at det er større skade sosialt for ditt barn å bli satt på eget rom, kan du kreve at dette blir tatt hendyn til, du har krav på å få tilbakesvar av lærer hva de gjør i skolen og hvorfor. Det vil si at de skal begrunne hvorfor de tar ditt barn ut, hvorfor og hvorfor han ikke kan sitte i klassen.

Jeg vet at det i skolen kan være mer effektivt å ta ut enkelte elever for konsentrasjon og arbeid, men hvis dette hemmer barnet på andre måter skal og bør andre ting bli prøvd med oppfølging, vurdering og tilbakemelding til deg som mor.

Du har rett på å ha innsyn i papirer på skolen.

Ta en titt på disse linkene.

http://www.skolenettet.no/templates/News.aspx?id=21179&epslanguage=NO

---------------------------------------------------------------------------------------

http://www.bydel-bjerke.oslo.kommune.no/getfile.php/bydel%20bjerke%20(BBJ)/Internett%20(BBJ)/Politikk/Faste%20dokumenter%20p%C3%A5%20web/LOV%201998-07-17%20nr%2061%20Lov%20om%20grunnskolen%20og%20den%20vidareg%C3%A5ande%20oppl%C3%A6ringa%20(oppl%C3%A6ringslova).htm

Her er lovverket innenfor grunnskolen og en del lover faller deg tilgode innenfor opplæringen.

------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.atferdssenteret.no/parent-management-training-oregon-pmto/category158.html

Dette er et progrem som foreldre kan gå, men det viktigste er at de også kan komme inn i skole for å trene lærere hvordan håndtere attferdsbarn. Veldig bra opplegg.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Som foreldre i skolesystemet er det i dagens samfunn viktig å vite sine rettigheter. Ved å kreve noe av de og forlange det du har rett på til ditt barn er viktig. Selv har jeg stått på mitt, at de i skolen til mitt barn syntes jeg er krevende er noe jeg ikke bryr meg om for poenget her er at mitt barn har krav på mye men som lærere ikke alltid vet om eller ikke ønsker å gjennomføre.

Stå på ditt, les hva du kan kreve for ditt barn og stå på det. Kall inn til nye møter og krev at ppt og rådgiver på skolen er tilstedet. Kall heller inn til et ekstra møte enn for lite.

Selv så jobber jeg med attferdsbarn og vet hvor viktig det er med tilrettelegging og samarbeid med hjemmet for at man skal jobbe mot et mål.....nettopp barnet.

Lykke til.

Har også en hjemmeside med hvordan mine år har vært med et barn som sliter på flere forskjellige hold.

www.adhdbarnetmitt.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...