husmus &2 Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Sukk og sukk og sukk. Selvom prompen bare er 2.5 måned, så må vi vel søke om barnehageplass så fort som mulig. Vi forventer egentlig å holde han hjemme til januar neste år, men siden vi sannsynligvis ikke får plass med en gang bør vi vel ikke vente med søknaden. Så noen spørsmål som jeg ikke har helt klart å finne ut på egen hånd. Hva er egentlig de vesentlige forskjellene på privat og kommunal? Og, lønner det seg og også søke på noen private bhg på fellesopptaket, eller kan dette gjøres på egenhånd utenom? Og hvis noen har noen gode barnehager å anbefale i Frogner bydel (oslo) så er det bare å komme med det
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Oi oi oi, husmus, har du ikke søkt om bhg-plass ENDA....? Skunda deg, skunda deg! Gjelder å være raskt ute, for å komme lengst mulig frem i køen...Skulle etter planen ha sendt inn søknad m en gang vi fikk pers.nr hennes, men d gikk litt i glemmeboka, så ble noen uker forsinka...Men men, vi skal jo flytte ut på landet innen den tid uansett, heheh;) Tror ikke vi får plass i Oslo før aug-2010, og lite frista til å sende snupsi til dagmamma i mellomtiden.. Jeg søkte både private og kommunale, gikk liksom for dem jeg syntes så best ut (lokaler, plassering osv..). Men d er nok lurt å dra rundt og inspisere de ulike bhg litt nøyere, for å se an personale og praksis litt! Er litt kreti og pleti hva barnehagepersonell angår her i Oslo har jeg inntrykk av (har hørt om bhg hvor de ansatte sitter inne og drikker kaffe mens barna er ute og leker nærmest uten tilsyn i d hele tatt...). Gruer meg litt til å sende mini i bhg merker jeg nå...Men den besøksrunden kan man jo vente litt m, for regner da m at man må kunne få lov til omprioritere ønskene sine etterhvert..? Men jeg søkte hvertfall både private og kommunale på fellesopptaket, og tror ikke nødvendigvis d er den store forskjellen, eneste jeg kunne se, var vel at de private krever matpenger (250kr mnd var d vel..). Syntes også endel av de private bhg så litt freshere ut enn de kommunale...Bor i bydel Sagene selv, så vet dessverre fint lite om bhg på Frogner:)
husmus &2 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2009 ja, takk, jeg vet jeg burde ha søkt med en gang vi ble gravide. Hvordan går det med leggingen? knegg knegg. Snakket med bydelen i forigårs og hun sa at det spilte liten rolle når en søkte pga det nye vedtaket, da blir det også mulig å søke elektronisk igjen, og alle vet jo at jeg er en stor latsabb, så derfor så! Jeg får vel satse på 50/50 da kanskje... Jeg skjønner ikke hva vi skal gjøre hvis vi ikke får plass. Jeg kunne godt tenke meg å være hjemmeværende husmor jeg, men med en inntekt så går det dårlig gitt. Men, du har helt rett, vi har flyttet på landet innen den tid, så who cares.
2 fine små Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Jeg har en venninne med barna i en barnehage i Welhavensgt. vet ikke helt hva selve barnehagen heter, men hun er fornøyd.
LilleBjella Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 Alle vet jo at pensjonister er litt trege. Sånn er det bare. Men jeg har ikke søkt selv altså. Her i Skedsmo kommune ble alle søknader før 1.1.2009 slettet, og man måtte søke på nytt. Og spilte ingen rolle i hvilken rekkefølge søknadene kom, så lenge de kom innen søknadsfristen. Syns det er en meget rar praksis at datoen man søkte på skal ha en betydning, det trenger jo ikke ha noe med "ansennitet" å gjøre...men at man er en tregfis. Vår løsning i forhold til barnehageplass er som følger: Hadde også tenkt å sende mini i bhg fra januar 2010. Men har jo skjønt at da kommer vi ikke med i hovedopptaket og da er det vanskeligere å få plass. Jeg kommer derfor til å gå tilbake i jobb i august/september i år, og jobbe 60%. Da kan vidunderet gå deltid i barnehagen til og med sommeren 2010, og vi kan jobbe deltid like lenge. Tror det blir en god løsning, både for meg og mini. Savner jobben, og kommer nok til å kose meg mer i permisjon om det begrenser seg til to dager i uka...pluss at jeg får være hjemme leeeeenge. Kjenner til noen som går i barnehage ved Vestkanttorget, type Briskeby, og den er visst all right. Men anbefale kan jeg jo ikke akkurat gjøre. Det viktigste er jo å komme inn...så kan man heller flytte på seg etter hvert om man ikke er fornøyd. Oi...nå bæsjes det.
Mjølkekua Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Ville bare si at det er nye regler fra i år - det er barnets alder og ikke når man søker som har betydning for plass.. I allefall i Oslo.. Har snakket med bhg sekssjonen og de var negative til at forslaget om full bhgdekning (fra 2010) kom til å kunne gjennomføres. På St. haugen er det 200 i kø!! Han mente videre at det liten sannsynlighet for at køene bedret seg til januar 2010. What to do...? Må kanskje flytte på oss, eller vi får kanskje bhg plass på andre siden av byen..
Frøken Freken Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 Lille Ella - i kommunen jeg skal flytte til er det også slik at det ikke spiller noen rolle når man søker, bare man gjør det innen fristen - men når barnehagelovens bestemmelser om hvem som skal få plass først og sist er fulgt er det alderen på barnet som avgjør om en står foran eller bak i køen. Med septemberbarn ser det ikke så ille ut, for min del. Egentlig syns jeg det er ganske rettferdig at det skjer på denne måten, for utbyttet av barnehageplass blir vel bedre jo eldre barnet er, og behovet for mellomløsninger mindre (altså for en kortere periode) for dem som ikke får plass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå