Gå til innhold

Oppbevaring av det kokte, avkjølte vannet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er relativt fersk flaskemamma. Da jeg var på helsestasjonen sa helsesøster at jeg bare kunne oppbevare det kokte vannet på kjøkkenbenken i en dertil egnet mugge eller lignende. Men leser nå på flaskeposten.org at "kokt vann kan oppbevares i kjøleskapet i 24 timer". Har alle dere det avkjølte vannet i kjøleskapet? Vi har dårlig nok plass i kjøleskapet som det er, så derfor syns jeg det var så deilig å bare kunne ha det på kjøkkenbenken...

Og så tenker jeg jo det jeg har hørt mye om, at helsesøstre ofte ikke er så kunnskapsrike når det gjelder barn som får sin ernæring gjennom flaske og mme. Så tenker jo at for henne så høres det logisk ut, selv om det kanksje ikke egentlig er bra nok. Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og en ting til: holder det at dette kokte vannet bare er gitt et raskt oppkok i vannkokeren? Eller bør det koke lenger i en kjele?

Skrevet

Jeg synes det var logisk å oppbevare det i kjøleskapet... Hadde det bare i en mugge med lokk.

Skrevet

Kokte det kun i vannkoker... ikke noe farlig å bruke det i Norge.

Skrevet

Tror nok vi også begynner med det nå. Vil jo ikke ta noen sjanser på barnet mitt...

Skrevet

Jeg har vannet på kjøkkenbenken innimellom - og forstår ikke hva som skal være ulogisk med det? Det er da vel ikke slik at 0 - 4C forhindrer bakterievekst i kokt vann på ren beholder - mens romtemperatur medfører bakterievekst?

Hadde også nøyd meg med vannkoker, selv bruker jeg plystrekjele, men lar den ikke stå og pipe etter at vannet er kokt opp:)

Skrevet

Jeg oppbevarer det i kjøleskapet i de flaskene hun skal bruke neste døgn. Med transportlokk og ring på, så det ikke kommer noe oppi. Koker det bare i vannkoker, men her kunne vi brukt vann fra springen fra hun var nyfødt, sier hs, da vannkvaliteten her (nordpå) er meget god. Koker fortsatt jeg da, og hun er 5, 5 måned.

Skrevet

jeg kokte og avkjølte vann bare den første månen.

Nå tapper jeg rett fra springen for å blande til riktig temperatur.

har fått beskjed om at norsk vann (ihvertfall det vi har her) er så rent at det er unødvendig å koke.

og, bank i bordet, bebisen har ikke vært syk, snårete eller noen ting, selv om hun ble forløst med ks (og ifølge noen derfor har dårligere imunforsvar enn andre) og både jeg og mannen min har ligget rett ut med influensa.

Skrevet

Koker vatn i vannkoker og har det på thermos etterpå eg... Koker nytt et par ganger for dagen for å sikre at det er varmt nok med tanke på utblanding av pulver... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...