zara79 Skrevet 29. januar 2009 #1 Del Skrevet 29. januar 2009 Noen som er ferdig utdannet og kan si litt om fagene? skal begynne å studere til høsten- er usikker på hva jeg skal velge. Hvordan er lønna/jobbmuligheter etter endt utdannelse? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piken på landet Skrevet 29. januar 2009 #2 Del Skrevet 29. januar 2009 Her kommer min dønn ærlige mening om mitt yrke, sikkert ikke det du vil høre, men here we go: Jeg er utdannet sykepleier, og hadde ALDRI valgt den utdannelsen igjen. Elendig lønn med tanke på ansvar og mye ubekvem arbeidstid, og med små barn er det PYTON og jobbe helger og høytider. Jobbmuligheter etter endt utdannelse varierer jo veldig etter hvor du bor, og hvor du tenker å jobbe. Her jeg bor er det umulig og få fast stilling på sykehus før etter mange år. Det er også vanskelig og få stillinger som er fulltid. Det er et fysisk og psykisk krevende yrke og det er få som orker og gå 100%. Derfor eksisterer det det nesten bare deltidsstillinger. Skal du jobbe i eldreomsorgen er det nok enklere å få fast jobb, også fulltid. Men det varierer også veldig etter hvor du bor. Det er heller ikke uten grunn at det er enklere å få jobb i eldreomsorgen for å si det slik.... Det som også er en bakdel med dette yrket, er at det som regel er mye mas om å gå ekstravakter. Jeg har opplevd det som en belastning. De ringer jo hver fordømte helg, som om det ikke allerede er nok å gå hver 3. helg fast. En kan si til seg selv på forhånd at skal si nei til ekstravakter, men det er jammen meg ikke lett når kollegaer ringer, og det er helt krise (noe det er nesten hver helg der jeg har jobbet). Du vet at de kommer til å få en pyton dag på jobb viss de ikke får tak i noen. Og etter å ha vært den som ringer rundt å bønnfaller folk om å komme på jobb noen ganger, så er det ikke enkelt å si nei. Jeg vet veldig lite om radiografyrket, men jeg vil iallefall på det sterkeste fraråde sykepleieryrket. Nå har jo jeg bare ramset opp alt det negative, men jeg er så lei at jeg nesten ikke evner å se noe positivt med dette yrket lenger. Og det bare 4,5 år etter jeg ble utdannet. Så får jeg til slutt ønske deg lykke til med yrkesvalget, håper du blir fornøyd uansett hva du velger :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #3 Del Skrevet 29. januar 2009 Ettersom du er så misfornøyd med sykepleieryrkert håper jeg for pasientenes skyld at du finner deg en ny jobb.... Man kan umulig gjøre noen god jobb som sykepleier når man har den innstillingen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
du og jeg og vi to Skrevet 29. januar 2009 #4 Del Skrevet 29. januar 2009 Jeg er også sykepleier, med en helt annen oppfatning! Jeg synes det er et kjempefint yrke med mange, mange valgmuligheter. Jeg liker pasientkontakten yrket gir, det kan være tøft, men utrolig givende. Du kan jobbe innen psykiatri eller vanlig sykehus, sykehjem, hjemmesykepleien, eldre, unge, barn, syke, rehabilitering, på lederplan, med fagutvikling, i bedriftshelsetjenesten, videreutdanne deg til helsesøster, jordmor, intensyvsykepleier, etc. Lønna er jo ikke kjent for å være den beste, men med turnusarbeid så blir ikke den utbetalte lønna så verst - og grunnlønna kommer seg. Mulighetene for jobb i Oslo er i alle fall gode, jeg fikk fast jobb etter et års vikariat i full stilling, men andre steder i landet kan det være vanskelig. Radiograf blir for meg noe veldig annet, hvor de jobber med radiografi fremfor pasienter. Noen trives nok kjempegodt med det, men jeg hadde savnet kontinuiteten i pasientkontakten og å få følge pasienten gjennom sykehusoppholdet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piken på landet Skrevet 29. januar 2009 #5 Del Skrevet 29. januar 2009 Hehe, så jeg den komme eller. Nei du, pasientene lider ikke fordi om jeg angret på mitt yrkesvalg. Såpass profesjonell er jeg. Og for all del, innimellom er sykepleier et givende yrke, og det er jo nettopp pga pasientene. Men det å alltid gå hjem med dårlig samvittighet for at en ikke føler en har hatt tid til å gjøre det for pasientene som en ønsker er ikke en god følelse. Og det kombinert med alle de andre faktorene jeg skrev i det første innlegget gjør at motivasjonen for å fortsette i dette yrket er på bånn for min del. Nå har jeg fått en gylden mulighet til å forsøke en helt annen retning innen sykepleieryrket enn eldreomsorgen som jeg har vært i. Og den retningen innebærer mindre tidspress og kun dagtid og ikke helg. Og viss en skulle være så heldig å få tak i en slik fast stilling, så blir det noe annet. Men slike stillinger er som regel veeeeldig atrektive. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ApriIbaby Skrevet 29. januar 2009 #6 Del Skrevet 29. januar 2009 Sykepleier her og. Jeg er veldig fornøyd ,med alle mulighetene som en radiograf ikke har. Selv jobber jeg dagtid da jeg liker det best og har en helt ok lønn på 460.000. Jeg trives veldig godt og angrer ikke. Du får et mye bredere spekter hvis du utdanner deg tilo sykepleier enn radiograf - og tenk på alle mulighetene til videreutdanning (helsesøster, jordmor, leder, lærer, anestesi, operasjon, intensiv, greiatri, psykiatri ++++) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykke X 4 Skrevet 29. januar 2009 #7 Del Skrevet 29. januar 2009 Det er mye lettere å få jobb som sykepleier enn som radiograf. Du har også mange flotte videreutdanningsmuligheter innenfor ulike felt som sykepleier. Begge jobber gjerne i turnus, radiografene har vel også vaktordning noen steder. Lønna vil jeg tro (uten å ha sjekka) ligger vel på noe det samme. Begge får tillegg i turnus vil jeg tro. En del av fagene er like, vet om radiografer som har fått fritak på enkelte fag/eksamener når de har tatt spl.utdanning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vilja<3 Skrevet 29. januar 2009 #8 Del Skrevet 29. januar 2009 Hva med sosionom? Det studerer jeg til og stortrivest:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547963 Del på andre sider Flere delingsvalg…
du og jeg og vi to Skrevet 29. januar 2009 #9 Del Skrevet 29. januar 2009 Da vil jeg si du har en veldig god lønn Aprilbaby, i alle fall i forhold til vanlige sykepleierlønninger! Så deilig da! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139547978 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cammiss Skrevet 30. januar 2009 #10 Del Skrevet 30. januar 2009 det høres veldig spes ut å tjene 460000 i årest som sykepleier- ingen av mine venninner som også har tatt spestda tjener i nærheten- men derimot- flere jeg kjenner som jobber som radiografer- i privat tjener det- .. men lettere å få jobb som sykepleier.. hvorsomhelst.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139548480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. januar 2009 #11 Del Skrevet 30. januar 2009 Jeg er sykepleier student og vet vel ikke så mye enda om selve jobben, men tror man må tenke litt hva man selv ønsker, hvs som er viktig, er man feks en utprega omsorgsperson så er vel sykepleier yrket riktigere enn radiograf feks, som blir litt mer "klinisk", det er også mye lettere å få jobb som sykepleier. Men igjen, radiografer jobber vel mest på dagtid og hverdager. Lønna vet du ikke er høy innen offentlig sektor uansett, men får man først en stilling så er det trygge jobber som gir endel rettigheter man ikke har innenfor privatsektor. Det er også gode muligheter for å ta etterutdanning MED lønn, mange sykepleiere jeg vet av har fått dekket og betalt under etterutdanning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139548692 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. januar 2009 #12 Del Skrevet 30. januar 2009 Det er ikke alltid like enkelt å få fast jobb som sykepleier, men som radiograf er det nesten håpløst. Hvertfall her jeg bor, har faktisk hørt om flere som har flyttet både utenbys og utenlands for å skaffe seg jobb og erfaring... Sykepleier... Ja, turnus, helligdager, helger. Husker ikke sist vi hadde anledning til å reise bort i påska pga min turnus. Jobben er givende og frustrerende. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-139548749 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla1 Skrevet 20. juni 2014 #13 Del Skrevet 20. juni 2014 Heihei, jeg er nyutdannet radiograf. På sykehuset jeg(foreløpig) jobber på vet jeg at sykepleiere som har jobbet i 2 år skal få tilbud om 100% stilling, dette gjelder ikke radiografer. Jeg har snakket med noen radiografer på stråleterapi som fortalte at de måtte jobbe i 4 år før de fikk tilbud om stilling, men ikke nødvendigvis 100%. Disse hadde videreutdanning i stråleterapi. Som radiograf trenger du ikke å få høyere lønn med videreutdanning eller mastergrad, dette kan du eventuelt forhandle deg til eller så kan det variere fra sykehus til sykehus. Hvis du er villig til å flytte på deg(eventuelt ut av landet) skal det være mulig å få et vikariat, men hvis du ønsker å få jobb et spesielt sted skal du være tålmodig og jobbe hardt. Håper dette var til hjelp! Hilsen Silla1 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-146459746 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 15. juli 2014 #14 Del Skrevet 15. juli 2014 Her kommer min dønn ærlige mening om mitt yrke, sikkert ikke det du vil høre, men here we go: Jeg er utdannet sykepleier, og hadde ALDRI valgt den utdannelsen igjen. Elendig lønn med tanke på ansvar og mye ubekvem arbeidstid, og med små barn er det PYTON og jobbe helger og høytider. Jobbmuligheter etter endt utdannelse varierer jo veldig etter hvor du bor, og hvor du tenker å jobbe. Her jeg bor er det umulig og få fast stilling på sykehus før etter mange år. Det er også vanskelig og få stillinger som er fulltid. Det er et fysisk og psykisk krevende yrke og det er få som orker og gå 100%. Derfor eksisterer det det nesten bare deltidsstillinger. Skal du jobbe i eldreomsorgen er det nok enklere å få fast jobb, også fulltid. Men det varierer også veldig etter hvor du bor. Det er heller ikke uten grunn at det er enklere å få jobb i eldreomsorgen for å si det slik.... Det som også er en bakdel med dette yrket, er at det som regel er mye mas om å gå ekstravakter. Jeg har opplevd det som en belastning. De ringer jo hver fordømte helg, som om det ikke allerede er nok å gå hver 3. helg fast. En kan si til seg selv på forhånd at skal si nei til ekstravakter, men det er jammen meg ikke lett når kollegaer ringer, og det er helt krise (noe det er nesten hver helg der jeg har jobbet). Du vet at de kommer til å få en pyton dag på jobb viss de ikke får tak i noen. Og etter å ha vært den som ringer rundt å bønnfaller folk om å komme på jobb noen ganger, så er det ikke enkelt å si nei. Jeg vet veldig lite om radiografyrket, men jeg vil iallefall på det sterkeste fraråde sykepleieryrket. Nå har jo jeg bare ramset opp alt det negative, men jeg er så lei at jeg nesten ikke evner å se noe positivt med dette yrket lenger. Og det bare 4,5 år etter jeg ble utdannet. Så får jeg til slutt ønske deg lykke til med yrkesvalget, håper du blir fornøyd uansett hva du velger :-) Da tar du et år med PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) og så får du jobb som lærer på Videregående =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-146515765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piken på landet Skrevet 15. juli 2014 #15 Del Skrevet 15. juli 2014 Her kommer min dønn ærlige mening om mitt yrke, sikkert ikke det du vil høre, men here we go: Jeg er utdannet sykepleier, og hadde ALDRI valgt den utdannelsen igjen. Elendig lønn med tanke på ansvar og mye ubekvem arbeidstid, og med små barn er det PYTON og jobbe helger og høytider. Jobbmuligheter etter endt utdannelse varierer jo veldig etter hvor du bor, og hvor du tenker å jobbe. Her jeg bor er det umulig og få fast stilling på sykehus før etter mange år. Det er også vanskelig og få stillinger som er fulltid. Det er et fysisk og psykisk krevende yrke og det er få som orker og gå 100%. Derfor eksisterer det det nesten bare deltidsstillinger. Skal du jobbe i eldreomsorgen er det nok enklere å få fast jobb, også fulltid. Men det varierer også veldig etter hvor du bor. Det er heller ikke uten grunn at det er enklere å få jobb i eldreomsorgen for å si det slik.... Det som også er en bakdel med dette yrket, er at det som regel er mye mas om å gå ekstravakter. Jeg har opplevd det som en belastning. De ringer jo hver fordømte helg, som om det ikke allerede er nok å gå hver 3. helg fast. En kan si til seg selv på forhånd at skal si nei til ekstravakter, men det er jammen meg ikke lett når kollegaer ringer, og det er helt krise (noe det er nesten hver helg der jeg har jobbet). Du vet at de kommer til å få en pyton dag på jobb viss de ikke får tak i noen. Og etter å ha vært den som ringer rundt å bønnfaller folk om å komme på jobb noen ganger, så er det ikke enkelt å si nei. Jeg vet veldig lite om radiografyrket, men jeg vil iallefall på det sterkeste fraråde sykepleieryrket. Nå har jo jeg bare ramset opp alt det negative, men jeg er så lei at jeg nesten ikke evner å se noe positivt med dette yrket lenger. Og det bare 4,5 år etter jeg ble utdannet. Så får jeg til slutt ønske deg lykke til med yrkesvalget, håper du blir fornøyd uansett hva du velger :-) Da tar du et år med PPU (Praktisk Pedagogisk Utdanning) og så får du jobb som lærer på Videregående =) I all verden, svarte på dette innlegget i 2009, og nå kommer det opp igjen :-D Men mye har forandret seg siden da. Jeg var nok rimelig lei ser jeg Som jeg nevnte da, hadde jeg fått tilbud om å forsøke noe i en annen retnig. Og der traff jeg blink! Jobber på et legesenter som også fungerer som legevakt på dagtid, og stortrives!! Jeg har virkelig funnet nisjen min. Selv om jeg savner de eldre, og det nære forholdet en fikk til pasientene pasientene, så savner jeg absolutt ikke atbeidsforholdene i eldreomsorgen, og absolutt ikke arbeidstidene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546884-sykepleier-eller-radiograf/#findComment-146516328 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå