Gå til innhold

Føde i uke 32...

Anbefalte innlegg

Hva kan jeg vente meg både når det gjelder selve fødselen, babyen og evt. barselperioden dersom jeg føder rundt uke 32? Er 31+3 i dag, og står i fare for å føde prematurt...

Vet selvsagt at det kan være store forskjeller på barn som blir født i samme svangerskapsuke, men hadde vært greit å få høre litt om hvordan det kan bli og hva som kan komme til å skje.

Må vel være såpass ærlig at jeg innrømmer at jeg ikke vil høre om tilfeller hvor barnet/barna ikke har overlevd - har lest massevis av slike triste historier allerede. :-( Er utrolig redd og engstelig!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139546372-f%C3%B8de-i-uke-32/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. kan ikke hjelpe deg så mye for jeg klarte å knipe til uke 38 fra uke 19... .o)))

Fikk lungemod.sprøyte i uke 32 og lå på sykehuset fra 32 til 34, da sa de at jeg kunne reise hjem for da gjorde de ingenting uansett for å stoppe fødsel.

Jeg har jo blitt kjent med jenter som fødte i uke 29 og 33 og alt har gått kjempefint, men de må jo være på sykehuset så gulle lærer å spise osv og legger på seg, og det kan være litt tøft med slanger osv men ungen har det jo bra ;o) så tror ikke du skal være redd selv om det er lett å si, de er såå flinke i dag!!!

Men klarer du å komme deg til 34 så er det jo kjempe bra.. jeg krysser fingre og tær for deg!!

Masse lykke til. kleeem

Jeg fikk mitt første barn i uke 32 (+ et eller annet). Etter tidlig vannavgang i uke 30, fikk jeg også modningsprøyter og lå på sykhuset i strengt sengeleie til hun kom 8 dager etter. For oss gikk alt veldig fint. Hun lå i kuvøse, men mest for å holde varmen. Vi hadde vel noen av de vanlige problemene, som gulsot og pustestopp pga av at hun koste seg sånn at hun glemte å puste. Men som sykepleierne sa, var dette helt vanlig og bare å "vekke" henne igjen. Vi var vel på sykhuset en måned før vi fikk dra hjem. Det største problemet vårt var ammingen, siden hun var så liten. Vi var veldig påpasselige med å ikke ta henne med ut de første månedene der hun kunne bli smittet av noe.

Nå er hun 3 år og kan ikke se at hun ble født for tidlig.

Lykke til og prøv å hold igjen :o)

Jeg har født en gutt i uke 32 og han er nå fem år. Han veide 1750 gram og vi reiste hjem npr han var to kg. Han har aldri hatt noen pustehjelp og har vokste seg raskt stor. Jeg hadde svangerskapsforgitning og de måtte ta han ut med keisersnitt. Ble jo redd med en gang men det har gått veldig bra så slapp av. Tror det viktigste er at lungene er modne og det er de vel i uke 32 så lykke til..

• 2 uker senere...

Annonse

• 4 måneder senere...

Hei! Ser det er lenge siden du skrev dette, men kan jo fortelle om min opplevelse i tilfelle flere lurer... Jeg fødte når jeg var 32 uker på vei sist. Jenten min var frisk som en fisk, pustet for det meste selv og spiste selv. Hun var bare liten (2330 g), og slet litt med å holde på varmen. Vi var på barneklinikken nesten 2 uker, til de så at hun la på seg bra.

Vi måtte holde oss unna kjøpesentre o.l. og alle med snått. Ellers var det første døgnet hjemme tøft, fordi hun ble veldig kald. Vi tok på masse klær, men det hjalp ikke. Etter råd fra lege varmet jeg henne heller hud mot hud, med dyner oppå oss. Da kom det seg...

Selv om vi bekymret oss en del, og det tok 3 måneder før hun fikk til å ta puppen ordentlig, har det gått strålende! Legene sa at det ikke er større sjanse for henne å få vansker på skolen enn det er for fullbårne barn. Hun er nå 21/2, ingen premature trekk, og er fullt på høyde med andre på sin alder i utvikling. Hun er foran alle i barnehagen på sin alder språklig, og har hukommelse som jeg ikke har selv!

Ville bare fortelle litt, for jeg husker hvordan det var å bekymre seg så mye... I dag er legene heldigvis veldig flinke med premature barn! :-)

Nå er jeg 29 uker på vei, og kan kanskje føde for tidlig igjen... Vil bare ønsker alle i samme båt lykke til! :-)

• 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...