Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 ...Hvordan gjør dere det??? Jeg har ei lita jente på 7,5 mnd, og har fått beskjed av HS om at jeg kan slutte og gi henne mat på natta, har prøvd og gi vann, men hun er så desperat de gangene hun våkner på natta, og det eneste som hjelper er og få ei flaske med melk.. Har trappet litt ned på det da, så hun får 135 ml med MME. Da sovner hun med en gang... Men er det noen som har noen råd til meg ang dette??? På forhånd takk for svar..
1prins&2prinsesser Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Hei:) Når du gir etter og gir henne flaske, tenker hun BINGO!! Ikke gjør det. Du får problemer senere. Bruker hun smukk? Med sønnen min tok det evigheter før at han godtok å ikke få noe på natten. Hvertfall føltes det sånn. Jeg tilbydde dentinox og vann, ellers var det bare å ha puta over hodet mellom slagene:) He he.. høres jo brutalt ut da. Var ofte jeg gråt selv:) Men så var det den boka da. Har sett at det er flere hær inne som anbefaler den, for den er virkelig god:) Heter "Sov godt" av Karin Naphaug. Kostet bare 100 kr(300 før salg). Den var virkelig god! Den dama skulle hatt diplom!
Labambie Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Jeg er en av de som har tro på selvavvenning, at barnet slutter da de er klare for det.. I lengden viser dette til at man får tryggere barn... De aller fleste barn vil slutte innen 1 år.. Sjekk www.sovlillebaby.com
Gjest Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Hun er nok veldig sulten siden hun blir så desperat, jeg har en gutt på snart 11 mnd og vurderer nå og nattavvenne siden han spiser såpass mye på dagen nå. Synes ikke han spiste nok når han var 6-7 mnd til å nattavvenne.. Dessuten har han jo fått noen tenner og da er det jo en fordel å slutte med natt melken... Var jo egentlig ikke noen råd her da, bare hva jeg har erfart....
Makko med to små gutter Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Selvavvenning er nok mest for de som ikke skal tilbake på jobb med det første! Nattamming er jo heller ikke anbefalt for unger som har fått tenner! Fikk streng beskjed fra HS om at det skulle bli slutt på nattmat når mini fikk tenner... Har selv en stor unge, og nattavvente når han var 5mnd. Dvs han får ennå mat når jeg legger meg. Vi har gradvis forsøvet måltidene. I starten våknet han i to tida. Da drøyde jeg til halv tre før han fikk mat (lot han sutte på finger'n min før til han sovna igjen). Dette har gått veldig smertefritt. Ved jul flyttet han selv 5måltidet til seks. Og da slet han med å sovne igjen. Da sa jeg stopp. Tre dager (uten grining) etter at jeg sluttet å gi han mat på natt, sov han igjennom natta.
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. januar 2009 Takk for svar.. Er ikke noe fare med at jeg skal ut i jobb før i august, så haster ikke på den måten, men får prøve noen av disse rådene, men er ikke lett og overhøre henne når hun virker så desperat..... Må legge til at hun sover som regel fra 19/19.30 til 06, men det er de gangene hun våkner hun er helt desperat da.... Hun har allerede fått 2 tenner, men siden jeg ikke har ammet henne siden hun var 2 mnd, så har jeg ikke sluttet og gi henne nattmat....
Nussa80 Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Heisann! vi har ei snuppelure på 6,5 mnd vi tenkte å nattavenne rundt disse tider.. Men noe fantastisk har skjedd.. med bittelitt hjelp har det skjedd helt av seg selv.. Det begynte med at vi for 1 mnd siden begynte å tilby vann på kvelden når hun våknet-sånn før 1 om natten.. så fikk hun amme en gang eller to om natten.. Så begynte vi med fast føde 3 ganger om dagen, og flere og flere netter sover hun nå helt gjennom! Hun våkner senere enn det hun gjorde før og- kan sove fra 8 til 9(på en god dag). Hører hun våkner, griner litt av og til-men sovner av seg selv igjen.. og ett par morgener har vi funnet henne våken i senga-smiler og koser seg.. helt utrolig. Vi har hatt noen harde netter hvor hun ikke ville sove annet enn ved puppen, men i det siste har det omtrent ikke skjedd, og da har vi jobbet for å få henne til å sove uten. Og dette har ikke vært en unge som har vært glad i å sove i det hele tatt.. Summa sumarum; etter dette har vi både en mer fornøyd mamma, pappa og snuppe!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Likte den linken din Lambambie! "Hvor lenge trenger babyen mat om natta? Dette er forskjellig fra barn til barn. Men hovedregelen er: Regn med i alle fall 6 måneder. Likevel, flere babyer sover natta igjennom mye tidligere enn dette. Og mange våkner og vil ha nattmat langt ut i andre leveår. Det vil også komme an på om babyen får morsmelk eller morsmelkserstatning. Sistnevnte er tyngre fordøyelig, og derfor sover gjerne flaskebarn natta igjennom før ammebarn. Nattmat er for de små ofte mer enn bare et behov for næring. Det er også en måte å knytte bånd til mamma, få en visshet om at hun er der. Tankevekkende er det at en av de mest brukte referansebøkene når det gjelder babyers søvn og behov for nattmat benytter seg av studier utført i perioden fra 1960-80. Denne perioden er ikke akkurat kjent for sin hyppighet av amming, og det var også svært vanlig å la barna skrike seg i søvn." Dette har jeg grublet litt på, om jeg burde venne av snart. Men etter å ha lest dette vil jeg sannsynligvis fortsette med nattamming litt til.. Evt til hun slutter selv. Får se! Spørs hvor slitsomt det blir når man skal på skole/jobb etterhvert..Men jeg setter henne foran meg selv, det er en selvfølge. Våkner hun uansett, så er man jo allerede vekt, og man får jo mer søvn av å amme enn hvis man nekter de.. Tenker at dette er naturlig, men pga av hvordan samfunnet vi lever i er, så er det ikke like lett å gjøre alt som er naturlig lenger.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Står også om det i forhold til tenner... Rart at det skal være skadelig for tenner hvis de fra naturens side ville ammet lenger om de kunne! "Det er ingen holdepunkter for at normal amming er skadelig på tennene. Morsmelk inneholder bakteriehemmende og infeksjonsforebyggende stoffer, og ammingen virker faktisk rensende på tenner og slimhinner. Du kan lese mer om nattamming og tannråte på siden til Ammehjelpen." http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå