Gå til innhold

Forventer dere at barna har drikke tilgjengelig i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Er akkurat ferdig med konferanser og flere foreldre ønsker dette. Jeg skjønner jo problemstillingen med at de skal få nok væske, men se for dere at 10 1-2 åringer skal ha kopp stående tilgjengelig. Det vil nok bli mye søl og rimelig umulig å passe på at de ikke bytter kopper. Ser bare ikke helt hvordan jeg skal gjennomføre det.

Ped-leder

Fortsetter under...

Ja det ser jeg absolutt på som en selvfølge.

Her har barna sine egne flasker/tutkopper stående på en litt høy reol som de ikke når opp til selv. Derimot vet de hva som befinner seg der og går dit når de er tørste. Personalet hjelper dem med å ta flasken ned og det er ikke lov å ta drikken med seg derfra; de må altså stå der å drikke. Blir ikke søl i det hele tatt.

Mitt barn har eksem og jeg ser stor forskjell på han om han ikke drikker jevnlig hele dagen. At barn har tilgang på vann når de ønsker det ser jeg på som en selvfølge. For å si det sånn; katten og hundene mine har friskt vann tilgjengelig hele tiden og kan ikke skjønne hvorfor barna ikke skal ha det?

Selvsagt må de få drikke tilgjengelig i barnehagen! Noe annet vil jo være hårreisende spør du meg. Blir ikke du tørst i løpet av dagen???

Her har alle hver sin drikkeflaske som personalet fyller med vann, og de er tilgjengelig hele dagen. Har noen glemt drikkeflasken har de låneflasker. De drikker fra flasken og setter tilbake. Ingen som flyr rundt med flasken sin. Har aldri sett noe søl der jeg.

Nei. Men så har jeg ikke sånne barn som er vendt til å gå rundt med tutekopp heller.... Hørte en lege si at vi mennesker ikke trenger det. Det holder å drikke til måltidene, samt ekstra om en er tørst De fleste barn gir jo beskjed om sånt når de nærmer seg 2. Høres greit ut med sånn hylle. Men helt ærlig så tror jeg det er noe tillært at unger flest må ha drikkeflaske tilgjengelig hele tiden.

Ser mange har drikkeflasker og da håper jeg at barnehagen er nøye med rengjøring av flaskene slik at de hver dag blir vasket i maskin. Tester har vist at vannet i slike drikkeflasker i barnehagen som ikke blir skikkelig rengjort har høyere antall bakterier enn dovannet.

Kan ikke bare barna gi beskjed om når de er tørste og så få friskt vann i springen fra glass?

Annonse

Ja, jeg forventer i grunn det.

Jeg har en jente på 1 1/2 som drikker ganske mye vann, hun trenger å få seg noen slurker utenom måltidene. Synes ikke det er så rart jeg, hun er jo i stor aktivitet hele tiden og vi voksne blir jo også ofte tørste.

Barn er ikke alltid så flinke til å si i fra at de er tørste, enten pga av de er små og ikke har språk ennå eller rett og slett fordi man ikke alltid kjenner at man er tørst. Selv voksne går jo ofte gjennom dagen uten å drikke nok og det fører til at man blir litt mer slapp og sliten.

Jeg er også sterkt motstander av unger som valser rundt med en flaske og sutter og patter i tide og utide. Jenta mi har drikkeflaska si stående på kjøkkenbenken og hun kommer dit og får drikke når hun er tørst, så setter jeg den opp igjen. Ikke noe søl i det hele tatt. Nå har jeg begynt som dagmamma og også dagbarna mine har drikkeflaskene sine på benken og får seg en slurk vann i ny og ne. Ingen bytter flaske og ingen søler. Og alle flaskene går i oppvaskmaskinen om kvelden og fylles med nytt, friskt vann neste morgen. Ikke noe vanskelig i det hele tatt synes jeg.

Når det gjelder barnehage så kan man jo gjøre det samme, ha flaskene på en hylle eller benk. Da jeg jobbet i bhg for et par år siden var det på en avd med barn fra 3-6 år og de hadde hver sin kopp med hank som hang på en knagg på badet. Koppene hadde de hatt med hjemmefra så de kjente igjen sin egen og kunne fritt gå på badet og ta seg litt vann når de var tørste utenom maten. Det er stor forskjell, noen var og drakk flere gangen om dagen mens andre aldri var på badet og tok seg vann.

Koppene ble vasket i oppvaskmaskin et par ganger i uka.

Å la barna få vann å drikke når de selv vil synes jeg ikke er urimelig i det hele tatt. Det er en menneskerett. Og det er ikke noe vanskelig å få det til på en hygenisk og praktisk måte, det handler bare om vilje og innstilling! Tenk å måtte vente helt til lunsj hvis du er tørst kl 9.15 da. Eller om du har løpt 3 runder rundt hele barnehagen og er knusktørr i strupen, så skulle du ikke få vann før til ettermiddagsmaten. Nei-nei-nei sier jeg!!! Barna er små mennesker og skal behandles deretter!

Ja. Det forventer jeg, faktisk. Både fordi guttungen er vant med å få vann som tørstedrikk gjennom dagen, men også fordi de små trenger mye væske. Jo større de er, jo mer aktivitetsnivå= tørst!

Tenk deg selv om du ikke fikk drikke noe, verken vann/kaffe/te før et visst tidspunkt- et hadde du neppe akseptert, ikke sant?

Nå er det jo drikkeflasker i mange varianter, faktisk fra 8 mnd. Og siden de stort sett bare brukes til vann, trenger man ikke vaske de etter hver slurk heller.

Hva med å lage en slags hylle, der hvert barn har sin faste plass for drikkeflaska? Bruk bildet av barnet, slik at de gjenkjenner plassen sin, og merk gjerne flaska. Synes ikke at "det blir så mye søl og rot med kopper" skal være unnskyldning for at de ikke skal få drikke når de er tørste- det blir for dumt. Små barn klarer fint å lære seg at koppen/flaska skal settes på plass (selv om man som voksen må følge med litt, men det er jo også jobben deres).

Slik hadde vi det i barnhagen jeg jobbet:

Over vasken hadde vi en knaggrekke med en navnet kopp til hvert barn. De rakk ikke opp dit selv, men det tok veldig kort tid for 1 og 2- åringene å lære at hvis de gikk til vasken så kom en voksen og ga dem vann. Koppene ble selvfølgelig vasket hver kveld i oppvaskmaskinen.

Jeg vet at min gutt kan søle mye med drikke når han blir ivrig eller ukonsentrert. Så jeg forventer ikke a det skal stå drikke framme hele tiden så de kan forsyne seg selv.

Men jeg forventer at de ansatte skal tilby barne drikke med jevne mellomrom. For min har vett nok til å si ja hvis han blir spurt når han er tørst, men glemmer ofte å spørre selv hvis han har det gøy.

Tror noe av dere misforsto litt. Det de ønsket var at koppene skulle stå slik at barna selv fikk tak i dem, for det gjorde de hjemme. De får jo selvsagt drikke i løpet av dagen, vi har rutiner på det. Problemet er bare at disse barna ikke kan skille mellom egen og andres kopper. Har vært med på å ha knaggrekke med kopper. Den skrudde helsemyndighetene ned pga. hygiene.

Merkelig at dette er umulig å gjenomføre, i o med at til det har gått veldig fint på de småbarns avdelingene jeg har jobbet på.

Til de minste barna, hadde vi ikke drikke så det var tilgjengelig hele tiden, men sørget for å tilby dem drikke ofte.

De fleste på 18 mnd greier dette helt fint, å kjenner igjen koppen eller flasken sin, akurat som de kjenner igjen merket på stolen sin.

Det er innstillingen til de ansatte det går på, ja det krever litt i starten, å så går det bra.

Værste jeg veit er folk som sitter å snakker om alt 1-2 åringer ikke kan, for det er helt utorlig hva de faktisk kan, jeg blir spesielt frustert når det er bhg ansatte som snakker slik.

en annen ped.leder

Annonse

Sier ikke at det ikke er gjennomførbart å gi dem drikke, de får drikke. Og at ettåringer ikke kan? Vel, her har barnaprivate kopper når vi spiser. Alle vet hvilken kopp som er sin, men likevel er det ikke alltid de tar sin egen kopp når de vil drikke. Skulle en tilfeldig kopp falle på gulvet er mer en halvparten troendes til å drikke av den. Så ja, jeg mener at å ha drikke tilgjengelig på en slik måte at de kan forsyne seg selv er lite gjennomførbart. Å ha koppene på en hylle som mange sier her er helt greit, så tenker å foreslå det for foreldrene som et kompromiss. Vi gjør det allerede når vi er ute, men inne har vi tilbudt drikke utenom måltidene.

Synes folk er litt vel kjappe med å dømme når de svarer i dette forumet. Det er ikke få barnehageansatte som har blitt kallt udugelige på svært tynnt grunnlag her. Jeg har jo med dette lært at jeg ikke ser ettåringenes iboende kompetanse. Jeg skjønner jo at jeg med dette innlegget har avslørt at det er noe som gjennomsyrer arbeidet mitt.....

Drikke tilgjengelig-ja-men iform av rutiner og der barna får ved behov, spørr eller peker, viser med kroppspråket.

Kopper og flasker er uhygenisk og en stor smittekilde, og jeg tror at helsemyndighetene ikke ser blidt på det.

I barnehagen der ungene mine gikk før hadde de alle en kopp hengne over vasken. De hadde en kjøkkenvask i hvert stor rom, så på sin base hadde de sin kopp. Ungene viste hvem som var sin og de ordnet seg selv. De kunne ta vann i springn eller gå på kjøkkenet og ta vann fra en slik vannbeholder. Den var det ofte kø forran, selv de minste barna tok uten å søle stort. (en slik som også kan ha varmt vann, som de hadde skrudd av)

I barnehagen de får nå så har de eldste en vannflaske i hylla. mine barn har en kopp i hylla også, mest pga at de syns det var så stas med kopp i den forrige barnehagen.

Men de fleste ungene drikker rett fra vasken på badet. Lav vask, og det er kjempe stas å drikke derfra. Glass står alltid tilgjenelig på kjøkkenet der, så all har lett tilgang til vann.

I vår barnehage har de plastkopper i ulike farger med navn på, og et trestativ (planke med hull som passer til koppene) stående over vasken. Ikke noe problem i det hele tatt. Bare å bruke fantasien.

Gjentar at det ikke er det foreldrene har bedt om, de ønsket at barna selv skulle kunne forsyne seg, altså ha en kopp eller flaske stående på sitt nivå. Barnehagen er helt ny, og barna er mellom 10 og 22 mnd. Jeg har på ingen måte skrevet at å ha kopper på en hylle eller lignende er ugjennomførbart, men har tidligere opplevd at en krokrekke som ble brukt til dette ble skrudd ned pga. hygiene. Har foreslått en hylle med kopper til foreldrene, noen er fornøyd med det mens andre fremdeles vil at de selv skal kunne forsyne seg. Det mener jeg fremdeles blir mye griseri og koppbytting, det blir nok hylle. Så får vi se om den får henge når vi skal ha inspeksjon om noen uker.

Har sett i en barnehage i nærheten at de har flasker (sportsflasker eller ca imsdalflasker med åpne/lukke tut) og så har hver unge et bilde av seg selv limt på en pappbit med avdelingsfargen på, og denne er bunnet fast rundt flaskehalsen. hver avdeling har sitt eget brett med flasker som jeg har sett de har tatt med seg ut i utetida bla. Da kjenner jo barna igjen seg selv på bildet og finner det lettere, dessuten overvåker jo de voksne også at det ikke blir tatt feil. Syns det virker enkelt og greit, for både barnehageansatte og barn.

Jeg forventer ikke at min datter på 14 mnd har en kopp stående tilgjengelig i barnehagen, men forventer selvfølgelig at hun får tilbudt vann i løpet av dagen utenom måltidene.

Når hun ser en kopp så drikker hun av den selv om den ikke er hennes,og det gjør de jeg kjenner på hennes alder også. Jeg vil ikke at hun skal drikke av andres kopper i barnehagen og synes derfor at det er en dårlig ide å ha drikke tilgjengelig.

Dette blir selvfølgelig enklere når barnet blir større og kjenner igjen sin egen drikkekopp, men jeg tror det blir vanskelig å gjennomføre med 1-2 åringer.

det har de i den barnehagen hvor jeg jobber.. alle flaskene står i vinduskarmen, det er navn på de.. så peker barna om de vil ha(de fleste hvertfall) noen må vi tilby, de må da sitte seg ned på gulvet der å en voksen står der mens de sitter å drikker så må de sitte opp igjen flasken når de har drukket, det går helt fint å ikke noe særlig gris.. foreldrene tar flaskene med hjem å vasker de når de vil men som regel gjør de det til helger eller fri dager.. tror ikke det har det i datteren min sin barnehage men jeg har kjøpt en drikke flaske som jeg skal ta me så de tilbyr henne.. hun er helt tørst når hun kommer hjem fra barnehagen å løper rett til kjøleskape for å få drikke.. jeg jobber på småbarns avdeling..

• 5 måneder senere...

Dette med tilgjengelig drikker bør da ikke være noe problem, det er bare å la alle ha en egen drikkeflaske i barnehagen.

Min erfaring er at barna drkker mye mer når de har tilgang til en slik flaske.

Det skulle da bare mangle om ikke barna skulle få drikke når de har behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...