Gå til innhold

Frustrert over reglene til NAV??

Anbefalte innlegg

Jeg kommer rett frå NAV, og er kjempesinna!

Jeg er student, og har to jobber utenom. Jeg tjener ca 120 000 kr årlig, men må allikevel få engangsstønad på kun 35 000 fordi jeg ikke har 50 % fast stilling!

Min samboer får ikke sin fedrekvote fordi JEG ikke har 50 % stilling..

Det er klart jeg vil klare meg, siden jeg vil få engangsstønad, barnetrygd og fødselstipend. Men det er utrolig frustrerende når samboeren min skal miste sin permisjon med barnet, fordi jeg ikke har 50 % stilling.. Å gå i frå en årsinntekt på 120 000 til 35 000 er veldig meningsløst...

Når skal jeg få igjen for skattepengene jeg betaler? :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139545300-frustrert-over-reglene-til-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har nok blitt feilinformert eller så har du misforstått informasjonen du har fått.. Kravet for å få foreldrepenger er at man må ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter (3 uker før termin) og at man har tjent minst 1/2 G (35 000 kr).. Oppfyller du disse kravene kan du få foreldrepenger. Punktum.. Du trenger ikke ha minst 50% stilling eller fast stilling..

Noe annet er det med fedrekvoten, for at pappaen skal få den må mor ha jobbet i minst 50% stilling. M.a.o - så lenge du ikke jobber i 50% stilling får ikke pappaen 6 uker fri (eller 10 om du føder etter 1.juli) men disse får du da automatisk..

Synes du får ganske mye igjen for skattepengene du betaler jeg!!!!

Jeg synes du skal finlese regelverket fra NAV, for jeg tror egentlig også at du har krav på mer enn bare engangsstønaden. Er du fulltidsstudent? Trodde at fulltidsstudenter fikk en eller annen stønad også.

Ikke alle som jobber på NAV er like godt orienterte. I forrige svangerskap fikk jeg ulike svar hver gang jeg ringte dem.

Men det med samboeren din stemmer nok. Fedre har ikke selvstendig opptjeningsrett, som det heter, og det er helt idiotisk, spør du meg.

Ryktene sier at politikerene tenker å gjøre om på det, men vi rekker vel ikke å få med oss eventuelle endringer i dette svangerskapet.

å? =) Dette har jeg aldri fått beskjed om! :) Men det var jo gladmelding.

Men jeg har også opplevd at jeg har fått forskjellig informasjon etter hvem jeg har snakket med på NAV.

Da får jeg ringe ned på nytt ;) Takk for god informasjon!

Du kan få mye ulik informasjon når du ringer NAV. Så det kan være lurt å fin lese siden på NAV.no. Du kan også snakke med jordmor på helsestasjonen. Hun jeg gikk til sist hadde alt klart og kunne svare på nesten mer en de kunne på NAV.

Nesten synd at det skal være sånn at vi må forklare hva man faktisk har krav på.

Annonse

Tusen takk for informerende svar! Litt spesiellt at jeg ikke får riktig svar når jeg spør folkene på NAV-kontoret ;)

Men etter å ha tatt en kjapp tlf til kundeservicen til NAV, fikk jeg svar på alt jeg lurte på. Og jeg har nå funnet ut at jeg får foreldrepenger! =) Da er jeg veldig fornøyd ;)

Jeg er også student med inntekt, og hadde også problemer med NAV! Fikk tilslutt beskjed om å dra på foreldrepenge møte. (Undersøk om de har det i din kommune, og dra dit nå)! På møtet sa de til meg; jobb så mye du klarer, for foreldrepengene vil bli regnet ut av inntekten min de siste 6 eller 10 md. Det er arbeidsgiver som sender inn hva du har tjent, så snakk med arbeidsgiver i god tid! Hvis du har jobbet mer enn 50% i denne perioden, og arbeidsgiver skriver det, så får far foreldrepenger! Det trenger ikke å være i en fast stilling!! De gav mye bra info på møtet jeg var på, og de hadde god tid til sp etterpå. Så anbefaler det virkelig! :)

(utrolig irriterende når det blir så mye usikkerhet og stress rundt dette! Skal ikke så mye til å vippe meg av pinnen nå, nok med et surt svar på tlf... Heldighvis er jeg litt mer beroligende etter å ha vært på det møte)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...