Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har hørt fra andre foreldre at det anbefales å kjøpe ny madrass til babysengen/vognen og ikke overta brukt madrass... Men vet ikke grunnen. Finner ikke noe om dette på nettet heller. Kan det tenkes det har noe med sykdommer etc å gjøre? Eller kan det ha noe med krybbedød å gjøre? Noen som har noen erfaringer om emnet eller har hørt noe tilsvarende?
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Tror dette er "gammel overtro" , og litt hysteri. Tror ikke det er mange som kjøper ny madrass til vogna når de kjøper brukt vogn. De fleste har jo ofte overmadrass og lammeskinn både i vogn og seng. Jeg har ikke kjøpt ny madrass til hver av mine barn, de har da arvet hverandre. Legger madrassen ut om vinteren når det er frost for å "rense" den iblandt. Hadde jeg kjøpt brukt seng derimot hadde jeg nok ikke brukt madrassen, hvis det ikke var av kjente da. Men dette kun fordi jeg er litt "prippen" sånn,og ikke fordi jeg tror det ville vært noen fare for barnet ;-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Bra tips med å "fryse" ned madrassen. Baby seng får jeg låne av min bror, så da satser jeg på at madrassen er ok. Endte tilslutt opp med ny vogn:) Så da er det ikke et tema lenger. Takker for svar
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Det er tilfelle at det frarådes å arve madrasser fra andre enn nærmeste familie. Har ikke hørt at det er noe problem med vogn. Noen syns dette er litt hysterisk, men jeg har selv tatt det opp med legen og jordmoren min og de ga meg like svar. Nyfødte barn har et redusert imunforsvar og bør derfor i minst mulig grad utsettes for "fremmede bakteriefloraer." Madrasser inneholder visst masse bakterier og de er vanskelig å bli kvitt. Selv skal vi bruke en madrass fra min søsters barn, og legen min hadde ingen betenkeligheter med dette. Verre er det hvis man går lenger ut i familien. Tror ikke man skal være helt hysterisk på det, men jeg ville innenfor en rimelig grense prøvd å begrense tilgangen til enkelte bakterier. Bl.a streptokker.
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Madrass til spebarnet. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Mer informasjon kan dere finne på foreningen sin nettside: http://www.sids.no (http://www.sids.no/)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå