Malin G. Spann Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Hva betyr egentlig det ordet? Sånn jeg har forstått betyr det "hilsen" Stemmer dette? Kan jeg skrive: Vyrdsamt Ola og Kari? Som i: Hilsen Ola og Kari?
gerd Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Det ordet er det da ingen som brukar lenger? Kva er samanhengen? Eit brev eller?
Malin G. Spann Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2009 Jeg skal skrive bursdagskort. Kan jeg da skrive feks: Hjartleg til lukka med åremålsdagen. Vyrdsamt ******** ??
Expat Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Ja http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?alfabet=n&renset=j&OPP=vyrdsamt
gerd Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Eg ville heller berre brukt Med Beste Helsing Kari og Ola Det gjer alltid eg og eg brukar nynorsk i alle personlege samanhengar.
Tjohoppsannhei Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Fra nynorskordboka til språkrådet: TILSLAGSORD ARTIKKEL FRÅ NYNORSKORDBOKA (offisiell rettskriving) vyrdsam [vyrd|sam a1 vørd~ [vyrd~] / sam a1 1 som syner vørdnad for noko(n), ærug med v- helsing / adv: helse v-t på bestemor 2 *vørden (1) Hadde vel vært bedre å skrive "Med vyrdsam helsing", slik det står i eksempelet? Hørest litt mer naturlig ut enn "vyrdsamt". Betyr det samme som "ærbødig" på bokmål. Det var da en formell hilsen? ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå