`nettemor.. Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Er ny i mamma faget, og har mye å lære.. . Hvilke erfaringer har dere ang mat dere spiser og innvirkning på lille banet og mage- vondt? Hva har dere kunne spist og hva er det lurt og holde seg unna...? Jeg prøver desperat å finne ut av dette, da det er veldig tungt for lille pia å få mage-vondt og veldig slitsomt for meg. Noen tips folkens?
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Eneste snuppa mi har reagert på er julesild. Men om det var løken eller fisken veit jeg ikke. Ellers holder jeg meg unna erter og kål, og spiser det jeg føler for. Det er sikkert veldig individuelt og... Snupps har ikke hatt sånn hyle vondt i magen siden hun var 4 uker og nå er hun 9. Så vi har vært heldig sånn sett.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Min anbefaling er at du leser på denne siden (legger ved link), så kan du se hva man ikke skal spise overhode. Men det er jo ganske få ting. Ellers synes jeg du bare skal slappe av og spise hva du vil jeg. Det har jeg gjort hele tiden, og det har gått helt fint. Tror mange konkluderer litt for kjapt med at babyen har vondt i magen og tror det er noe de har spist. Det skal litt til for at det påvirker melken vår! Som det står på denne siden; "Morsmelkens næringsinnhold varierer egentlig lite med morens kosthold. For din egen helses skyld bør du likevel spise sunt og variert. Enkelte matvarer bør ikke spises av ammende kvinner, fordi matvarene kan inneholde stoffer som er uheldig for barnet." http://matportalen.no/Emner/ammende
Leonella777 Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Jeg kutta ut melkeprodukter, og da spesielt yoghurt og sur melk. Det hjalp veldig! Husk å ta kalk viss du slutter med det da.
2 fine små Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Her reageres det bare på sitrus, altså appelsinjuice, kiwi og clementiner. Men ikke sitron da, de er noe annet. Og jeg spiser alt tenkelig ellers, som hun ikke reagerer på. Sterk mat så det holder, masse krydder, løk i masser osv osv. Jeg tror barn er litt forskjellige også jeg, jeg tåler ikke så godt sitrus selv nemlig, så ingen bombe at hun reagerer på det.
Leonella777 Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 De fleste reagerer på løk, men ikke løkpulver. Ei veninne av meg ligger unna sitrus, nøtter, løk og krydder. Jordbær og skalldyr er også vanlig å ligge unnna. Kål er ikke bra, jeg spiste surkål i dag, og HYL på kvelden!! Og mini hyler aldri, så det var definitivt kålen.
`nettemor.. Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2009 Takk for svar! Føler meg litt hysterisk men vil bare at lille pia skal ha det bra. Får prøve meg frem, men det kan jo hende at hun rett og slett bare er rukket og bli litt bortskjemt allerede...?! HI
ventejenta Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Min hadde kolikk, og han hylte like mye uansett hva jeg spiste... Jeg prøvde å utelukke det meste, kuttet bl.a. ut melk i en uke, men ingen bedring. Så det trenger ikke være noe du spiser! Kan være umodne tarmer/dårlig raping. Ikke tenk at hun er bortskjemt, det tror jeg ikke de blir så tidlig. Godt vant kanskje, men ikke bortskjemt:-) Forresten, nå er han 9 mnd, gråter så og si aldri, og sover hele natten.... Selv om han ble "bortskjemt" med bæring o.l. som nyfødt:-)
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Min sambo saumfarte nettet for å finne ut hva jeg ikke skulle spise mens jeg amma, endte med en laaang liste. Fant etterhvert ut at hvis jeg skulle fulgt lista hadde jeg fått et veldig lite variert og spesielt kosthold. hehe... De sa også på helsestasjonen at man bare skulle prøve seg fram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå