Gå til innhold

Automatisk gratis tannbehandling for de som går i behandling hos psykiatrisk sykepleier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har luftet tanken om at jeg ønsker å snakke med en psykiatrisk sykepleier for ei vennine. Hun mener da at jeg automatisk vil ha rett på gratis tannbehandling siden jeg sliter med tannlegeskrekk. På grunn av omsorgssvikt måtte jeg fjerne en del tenner da jeg var bare 3 år, etter det har jeg knapt møtt en tannlege. Det vil jo si at jeg kanksje endelig kan få hjelp til å ordne opp i munnen min også! Noen som vet om venninen min har rett? Har ikke turt å spørre legen min om akkurat det ennå..

Fortsetter under...

Skrevet

Hun har ikke rett..det er en av mentals helse sine saker og få psykisk syke til å få gratis tannbehandling, men dette er fortsatt ikke innvilget...

Vet til og med om ei jente som ble seksuelt misbrukt som barn og ikke klarer å pusse tennene sine pga. dette, hun må betale alt selv...og gjett om hun har psykiske problemer...

Skrevet

Det er faktisk noe i dette... Jeg vet iallefall at om man får hjelp av hjemmetjenesten (som også inkluderer psykiatrisk sykepleier) kan man få gratis tannbehandling i det offentlige.. Slik er det iallefall i kommunen der jeg jobber (i hjemmesykepleien) - alle som mottar en slik tjeneste får tilbud om tannbehandling..

Skrevet

ja, men da på du ha behandling fra kommunehelsetjenesten og ikke via statelig, distrikts psykistarisk senter som er det vanligste å gå til. Etter hva jeg vet er det ikke lett å få psyk. spl. til å komme hjem til deg...

Skrevet

snålt neffi fordi broren min går til psyk sykepleier en gang i uken og hun sier akkurat det samme som HI her sier og det er at han får gratis tannbehandling så lenge han fortsetter hos henne en gang i uka. hun hjelper han med den praktiske som søknad osv.

Skrevet

Ja dersom man har psykiatrisk sykepleier fra kommunen en gang i uken, har man rett på gratis tannbehandling hos kommune tanntjenesten. Men man må nok søke -og det er jo noe en psykiatrisk sykepleier skal hjelpe til med.

Annonse

Skrevet

Ja, venninnen din har rett. Så sant det er snakk om ukentlig tilsyn. Lurer på om det må være over 3 mnd varighet også, men det er jeg ikke helt sikker på.

Så lenge du får tilsyn av psyk. sykepleier vil du få gratis tannpleie/behandling hos den offentlige tannhelsetjenesten, som er fylkeskommunal. De skal drive oppsøkende virksomhet, men pga taushetsplikten vet jo ikke de at du får tilsyn fra psykiatrien, og det er derfor den sykepleieren som skal informere deg og evt levere et skjema eller på andre måter formidle kontakt mellom deg og tannhelsetjeneste, slik at du får videreformidlet beskjed om at du ønsker å motta tilbudet om gratis tannpleie.

Skrevet

Har søkt endel på nettet nå og finner ut at det er et slikt tilbud i NOEN av fylkene i landet, men dette gjelder altså ikke alle fylkene...

http://www.nettpsykiateren.no/modules.php?op=modload&name=FAQ&file=index&myfaq=yes&id_cat=5&categories=PASIENTRETTIGHETER&parent_id=0#4

Her er forøvrig en link om jenta som ikke får gratis tannlegebehandling etter overgrep i barndommen...

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article381964.ece

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...