Tuddeli Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Jeg er ny i gamet og har prøvd å sette meg litt inn i dette med vogner, men må si jeg synes det er en jungel. Har imidlertid litt sansen for duovognene fra OTH og TFK. Jeg bor i et område med mye bakker, så tenker at håndbrems måtte vært flott å ha, det har vel ikke OTH som standard? Hva med låsbart framhjul, er dette en stor fordel? Ellers noen innspill om hvilken vogn som er best? Vi skal ha sommerbaby, vognen kommer til å bli brukt på alt fra kjøpesenter til grusvei og bør helst få plass i en sedan. Kjempe takknemlig for alle innspill!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Oth! Fordi den er finest å se på,har de fineste fargene og er deiligst å trille.?+at den er lett å slå sammen og tar null plass i bil!Har selv en liten Toyota! Tfk ser ut som en billig etterligning+at kalesje står rett opp og gir ikke babyen no ly.. Håndbrems er et skapt behov fra leverandører og virkelig ikke noe savn!!
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 Tfk -fordi den er mye finere enn oth'en, og fordi den fåes i masse fine farger som den som triller blir i godt humør av. som f eks carbo Mandarin. Fineste vogna, og den fineste fargen jeg har hatt i hele min vogndillaperiode. Tfk blir dessuten mye mindre sammenslått enn oth. En oth er jfr /www.barnevognguiden.no 68.2cmx19 cmx 110 cm. En tfk med hjul er jfr. buggy.de 88x60x41 cm med hjul. Hjulene knipses utrolig enkelt av, og da blir den sammenlagt 75cmx60cmx20cm. Tfk legges sammens på enkel men spesiell måte som gjør at du får den ekstra liten, samtidig som den utslått blir større enn oth. Som du ser av utallige tråder lengre nedover så har vi diskutert oth mot tfk masse ganger, og tfk vinner på de fleste områder. Og når den nye tfk X kommer til påske har oth ingenting å stille opp mot den når det gjelder vogn for de aller minste. Tfk gir utrolig godt ly, til og med på Røros i vinter med nesten 40 speik var det lunt, godt og vindstille i vogna til mini. Rikitig nok er håndbremsa til tfk skapt av leverandøren, men den er virkelig et kjempenyttig plusspoeng fra tfk. I de tilfeller der andre må enten trampe, bøye seg, eller skrape snø og is fra bremseinnretninger på sølenivå, så holder jeg bare enkelt inn knappen. ideelt i de tilfeller også hvor man ikke vil ta øynene fra en unge på vei ut av vogna.
Lykke X 4 Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Anbefaler OTH. Den har en helt overlegen trillekomfort. Er veldig lett å slå sammen og slå opp. Den er lett, har låsbart og svingbart forhjul. Er stabil. God på alt av underlag, også snø. Vi har brukt denne på skogsturer. God ligge og sittekomfort for barnet. Eneste minus er at sittedelen ikke er vendbar (det er den ikke på TFK heller), bagen er ikke så stor, og den er litt lang sammenlagt (til gjengjeld svært flat). Bortsett fra det er dette en perfekt vogn, med stilrent og elegant utseende:) Bodde et sted med mye bakker, og savnet aldri håndbrems på vogna. OTH har en sikkerhetsline på håndtaket som du kan feste rundt håndleddet når du går i bakker.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 sittedelen ikke er vendbar (det er den ikke på TFK heller) ------------ Slutt å lyg! Nye vendbare tfk X er kommet på markedet i Tyskland. Vogna ser du på side 16 i denne linken. http://www.oskars.de/fileadmin/probaby.de/pdf/proBABY_Katalog_2009.pdf
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Er ikke rart at TFK trenger håndbrems da den er mye tyngre å holde igjen i bakkene enn OTH. OTH veier rundt 9 kg som sportsvogn, TFK over 14 kg så da blir den mye tyngre å trille uansett. Man merker stor forskjell om man har hatt begge vognene. OTH er lettere å snu også siden TFK er lengre. Jeg hadde TFK først og trodde at det at den var smal i bakakslingen var er fordel. Det var det ikke med bag. Den ble nemlig ustødig kombinert med langden på vognen. Og ja, jeg har hatt begge. Med en sommerbaby trenger du heller ikke engste deg for at baggen på OTH blir for liten. Eneste fordel med TFK er at på den nye modellen kan seteinsatsen snus.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Men med sine allerede 14 kg, vil ikke vognen bli enda tyngre med vendbar sittedel? Noen som vet vekten på den nye? Kan jo like greit kjøpt en Teutonia spirit s3 da eller. Den har både håndbrems, god bag, langt penere farger og design, OG vendbar sittedel. Veier 14,2 med sittedel og 13,9 med bag.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Jeg ville valgt TFK,har ikke erfaring med den, men jeg har hatt OTH. Den tar enorm plass sammenlagt. Synes også den er veldig bred nede ved bakhjulene,den er bredere enn 4-hjuls duovognen min. Liker ikke fotbremsen heller. Tungvint ryggregulering når man har barnet i vogna.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 Jeg liker OTH best, har ikke hatt TFK men vurderte den og EW da jeg bestemte meg for OTH. OTH har overlegen trillekomfort og er veldig fin å se på. Barnet sitter helt supert oppi der pga den ergonomiske sittedelen, det har ikke TFK. Ja den er lang, og den passer ikke i alle biler så det må sjekkes ut. Og bagen er ikke optimal, den er ikke kort men syns den er litt lite lun. Men som sportsvogn er den til gjengjeld helt super og det er denne delen man bruker mest. Jeg har imidlertid savnet å ikke ha babyen mot meg, men jeg har to vogner så har brukt en vanlig 4-hjuling også. Ville sjekket ut nye tfk, men som en nevner over her, da kan man like gjerne kjøpe spirit. Personlig liker jeg ikke designet på TFK. Minner litt om en svær allversjakke med masse reflekser, glidelåser og stæsj på.
Lykke X 4 Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 "Slutt å lyg"???? Må bare le. Hva slags måte er det å kommentere andres seriøse innlegg på? Jeg visste ikke om at den nye TFK hadde vendbar sittedel. Det går an å kommentere andres innlegg på en litt mer voksen måte, anonym.
Tuddeli Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. januar 2009 Takk for masse flotte innspill! Fortsett gjerne. Det er ingen ting som er mer til nytte enn å høre om andres erfaringer. Dere som har hatt OTH eller TFK, hvor lenge brukte dere bag-delen på vogna? I januar vil babyen min være ca seks måneder, jeg lurer litt på om det da er plass til et så stort barn med vinterpose i bagen? Synes det er litt tidlig å gå over til sportsvogn med barnet vent bort allerede på seks måneder, men dette er som sagt første mann, så jeg er usikker...
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #12 Skrevet 29. januar 2009 synes det blir litt feil å anbefale en vogn pga.utseende som noen gjør her jeg da....babyens comfort er vel det viktigste?? Men det er bra vogner begge 2.Fordelen med TFk er at den er romsligere og har justerbart fotbrett noe som er et pluss om barnet skal sove en del i vogna. håndbrems er også en fordel for den som triller. Når det kommer til bagen så er TFK sin MYE større enn OTH sin.TFK sin er vel 82 cm om jeg ikke husker feil så den kan sammenlignes med simo sin osv. Ei jeg kjenner brukte bagen i 9 mnd og da med pose(normalt stort barn)
lmx Skrevet 29. januar 2009 #13 Skrevet 29. januar 2009 Hei=) Har samme problem som deg...vet ikke hvilken vogn jeg skal gå for, står mellom OTH, TFK og Teutonia. Vil gjerne ha en vogn med vendbarsportsdel og har sjekket litt angående den nye vognen til TFK, joggster X, ser dessverre ut som det ikke er noe 3 hjuling=( Vanskelig valg dette!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #14 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har oktoberbarn og brukte bagen til gutten var 7 mnd. OTH er vel 75 cm lang. Litt avhengig av pose, jeg hadde odenwalde dun så den var det bare å fluffe opp så gikk det, Men jeg syns ikke denne bage er noen typisk vinterbag egentlig. Det blåser litt inn i den og det er kort avstand fra der kalesjen starter til den slutter ... altså babyen ligger litt utsatt syns jeg. Sånn sett er nok TFK bagen bedre. Men vanskelg å få en vogn som tilfredstiller alle behov i hele vognperioden. Hadde jeg valgt omigjen ville jeg valgt en mer tradisjonell vogn til babyen, feks teutonia mistral eller Emmaljunga cerox. Der ligger babyen lunt og godt og det er litt fjæring i vogna, det er det hverken på tfk eller oth. De er veldig stive og ingen ting bysse når barnet skal sove feks og vondt når man triller på ujevnt underlag vil jeg tro for så små. Mistralen har fjæring men ikke så mye som en simo som har helt sinnsyk (les sjøsyk!) fjæring. Jeg ville beholdt denne vogna som sovevogn og kjøpt en trehjuling når behovet for sportsvogn dukket opp. Kjøper man brukt får man to for samme prisen som en. ;-)
mossik,en med tut og to jenter Skrevet 29. januar 2009 #15 Skrevet 29. januar 2009 Hei. Jeg har TFK, og egentlig aldri prøvd OTH, men det er sikkert en veldig bra vogn det også. Men... Jeg har hatt min TFK til to barn og elsker den. Det at håndbrems er et skapt behov, javel, men gud så deilig det er i bakker. Og den er kanskje tyngere enn OTH, men det tror jeg ikke man merker så mye til når man triller. de to største fordelene med TFK er at baggen er veldig stor. Jeg har hatt et juli barn og et april barn. Baggen holdt langt ut på vinteren for begge. Kunne holdt lenger om det ikke var for at mine barn ikke ville ligge lenger. (må også si at jeg har laange barn) Sportsdelen er absolutt den største på markedet. Kikket etter ny sovevogn til snuppis på 2,5 år som er laang, men fant ingen hun ikke måtte bøye bena i, og det må hun ikke i TFK. Og hvorfor er OTH mer ergonomisk i sittedelen enn TFK? TFK er laget som en hengekøye hvor barnet nesten gynger mens det ligger. Man kan også feste sittedelen slik at den ikke gynger. Og alle posene kan taes av. Litt langt dette, men måtte bare fortelle om mine erfaringer
AdrenaLine Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Nye TFK Joggster X kan man få med både fire hjul og tre... MEN, det jeg lurer på er om baggen vil bli mindre nå som de skal kunne gjøre den vendbar... Blir spennende å se. Såvidt jeg har forstått så er det selve baggen som kan løftes i ryggen slik at babyen sitter bakovervendt. Denne kan man bruke kun bruke til barnet er 18 måneder. Da må man bytte til sportsdelen som er fremovervendt og som kan brukes til barnet er ca 3 år. Men da vil kanskje baggen bli mindre enn den er nå og det er jo veldig synd... Noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå