Gå til innhold

Ang. Den 5 barnesykdom

Anbefalte innlegg

Fikk vite i dag at et barn på avdelingen jeg jobber på i bhg har (hatt) den 5 barnesykdom. Fikk vite av styrer at det var risiko for gravide (kan forårsake spontanabort og fosterskader). Hun sa også at det var vanlig at gravide ble sykemeldt så lenge det var smitte i bhg og en ikke var påvist imun mot det. Fikk samtidig et skriv der det stod at fastlegen burde sykemelde gravide og kunne ta blodprøver for å se om en hadde blitt smittet eller var imun.

Ringte legekontoret og kontordamen gav meg time på mandag for kontroll. Jeg måtte selv opplyse om at en kunne ta blodprøver, hun ba meg da komme innom i morgen for å ta disse. Burde jeg da kreve å få sykemelding fram til jeg har fått prøveresultatet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139539849-ang-den-5-barnesykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

symptomer på den 5 barnesykdom er utslett på kinn som kan spre seg til armer og ben. Det kan medføre lett ubehag og litt feber. Har du hatt sykdommen en gang er du imun. Smitter i noen uker før symptomene kommer... Derfor er det vel egentlig stor sannsynlighet for at jeg allerede er smittet om jeg ikke er imun...Er ufarlig for barn, men visstnok ikke for gravide...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...