ApriIbaby Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Jeg skal stikker en slags bølgebord. Mønsteret jeg skal følge består av fire tegn hvor av tre av de er RETT, VRANG og 2 SAMMEN - og det er greit. men det fjerde tegnet er KAST... Klarer noen forklare hva jeg skal gjøre da?
mamman til to gutter Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm#Slik%20tar%20du%20et%20%22kast%22%20p%C3%A5%20pinnen
ApriIbaby Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. januar 2009 Takk...fantastisk - den må jeg legge til favoitter!
ApriIbaby Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. januar 2009 Dumme meg skjønte det fortsatt ikke helt. Skal jeg ta tråden fra forrige runde, eller? Eller er det garnet man fremdeles ikke har strikket med som skal frem over høyre pinne? *klømegiskallen*
mamman til to gutter Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 Hehe, jeg skjønte faktisk ikke helt forklaringen jeg heller, googlet den bare frem fordi jeg vet det ligger noen strikkeskoler på nett:-) mamma forklarte meg det pr tlf når jeg hadde bruk for det... Det jeg tror og mener å huske fra jeg har strikket kast og hullbord selv er at jeg i den ene runden felte av masker, for så å lage kast med tråden jeg strikker med (fra garnnøstet) som jeg i tredje runde strikker som en vanlig maske. Jeg tenker hvertfall at hvis man bare lager kastemasker, så vil man få alt for mange masker etterhvert... Ble du litt klokere nå av min dårlige forklaring, strikkeskolen og oppskriften din i sammen? :-)
ApriIbaby Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. januar 2009 Skjlnner litt mer, tror jeg....I oppskriften er det forskjellige runder mre rett, glatt og 2 sammen og kast ( hvis du skjønner) så masketallet blir nok det samme. Men man skal altså bare bruke den "løse" tråden man strikker med og surre en gang rudnt høyre pinne for å konstruere en ny maske til neste runde?
gærne ko Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Ja. Du tar tråden en gang rundt pinnen før du så strikker videre vanlig maske eller to sammen eller vrang alt ettersom oppskrifta. Når du då på neste runde strikker dette kastet som vanlig maske blir det er hull, ikke som med ei vanlig maske.
attpåklatt 75 Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 halt riktig. neste runde bruker du den som en vanlig maske. blir ikke noen fler masker på pinnen siden det blir en mindre når du strikker to sammen
ApriIbaby Skrevet 28. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 28. januar 2009 Takk da skal jeg prøve meg. Blir spennende dette. Kast er altså bare å lage en liksom maske ved å ta tråden en gang rundt pinnen, som blir en "maske" man strikke vanlig neste runde.
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Takk for supert tips :-) Har lett etter dette en stund...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå