snillemamma1 Skrevet 28. januar 2009 #1 Skrevet 28. januar 2009 Gutten vår på 2 år er litt tynn. Han har aldri vært noen "tjukkas", men mye sykdom første barnehageår og dermed dårlig matlyst i lange perioder, har gjort at vi synes han begynner å bli for tynn. (Har ikke vært på 2-års kontroll ennå, så jeg har ikke de eksakte målene, men jeg tipper han er ca 84-85 cm og på vekten hjemme veier han mellom 10,5-11 kg.) Han er ikke spes storspist og vi begynner å bli litt opptatt av å finne på mat m mye kcalorier som han liker ekstra godt. Noen som har lignende erfaring og tips til fristende og litt fetende/næringsrik mat?
Gjest leelu25 m/marsjente :) Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Syns nå ikke det hørtes så ille ut. Vi har en 2 åring på 101 CM og han veier bare 13,4 kg. Alltid vært lang og tynn han.. så lenge gutten deres er frisk og rask er jo det viktigst. Her i huset spiser vi mye norsk husmannskost, som hjemmelaga kjøttkaker, fisk 2 ganger i uka osv. Vet ikke om du kan prøve å friste med litt mer "usunne" varer for en periode som kalkunpølser osv. hvis det er noe han liker? Gutten vår har bare ekstrem forbrenning. Eks på middag er 7 fiskepinner 1,5 potet, yoghurt og banan til dessert. 4 brødskiver til kvelds osv.
Bålle84+j06+nooni161010 Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 min jente har vært på samme str som gutten din, å syntes slettes ikke det er ille. Nå er hun snart 3 år, 92 cm og 12.3 kilo:) liten og nett, liten 3 åring, men absolutt ikke unormal.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Stakkars deg,jeg vet hvordan det føles,har en liten og småspist krabat selv. Her er hva jeg har funnet ut: -Bruk helmelk til drikke og i grøt. -Ha en spiseskje meierismør i middagsmaten , kan gjerne spe den med litt helmelk også dersom det er gryterett o.l. -Ha en spiseskje rapsolje i grøten dersom ungen får nestle sine,de har lite kalorier ellers.Lager du havregrøt eller annen grøt så tilstett godt med smør på grøten eller kok det inn,husk å bruk helmelk. -Ha litt rapsolje i youghurt eller andre fruktglass ungen eventuelt får. -Gi gjerne middag to ganger pr. dag,det gjør ingenting=)) -Bland gjerne most banan i grøten dersom barnet er grøtlei eller annen frukt -Gi ellers det ungen liker, som fløteis eller andre ting... Her er det altså snakk om at tynne/undervektige barn skal legge på seg. Jeg syns det er alt for lite informasjon for denne gruppen.Nå for tiden står det bare skrevet overalt hvordan man skal passe på at ungene IKKE blir feite.Hva da med de som har små barn?Ingen info å få.
Gjest bissen Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Jentene mine på 2,3 er henholdsvis 84 cm og 11 kg og 80 cm og 8 kg. Minstejenta er tynn, men størstemann har faktisk blitt ganske god og rund:) Så i utgangspunktet syns jeg gutten din høres helt flott ut! Det er fort gjort å bli for opptatt og stresset med maten, det viktigste er at barnet er friskt og ikke virker apatisk og trøtt..da skal man ta affære. Barn er forskjellige, noen er bare småspiste og tynne og det må man godta. Jeg har akseptert at minsta er ekstremt småspist. Hun står på venteliste til å få knapp, så det er en litt annen setting da. På den annen side skjønner jeg at det kan være sårt for mammahjertet når barnet går ned i vekt etter sykdom, og som nevnt over kan du med god samvittighet gi H-melk, godt med meierismør og olje i maten, + havreprodukter og nøtteprodukter ( havregrøt, peanøttsmør etc ). Jeg synes ikke du skal gi han så mye usunt for å få han opp i vekt..lett å komme inn i dårlige rutiner..( minsta her får sjokolade nesten hver dag, men det er for i det hele tatt å få i henne noe;) Anonym over; du kan jo bare ringe en ernæringsfysiolog hvis du trenger info:)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 bissen Selvsagt skjønner jeg det at jeg kan ringe ernæringsfysiolog og lege og alt i verden,det trenger jeg ikke men tenker på at det er urettferdig at kun de med feite unger skal få hjelp til slanking.Dersom du søker på internet så er det lite om lette barn og myyye om fedme...=))(slankehysteri?)
snillemamma1 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2009 Tusen takk for svar. Helt enig i at det nå er overvekt av info om tiltak for å hindre at barna skal bli tykke. Jeg har funnet ut at vi må kaste alle de sunnhetsidealene og satse på fete produkter slik du beskriver. :-)
snillemamma1 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. januar 2009 .......Men selvsagt et godt poeng å ikke innarbeide for dårlige vaner da...haha.. Merker jo at man lett kan gå i fella og bli glad samme hva de spiser liksom..: og at sjokoladen da sitter litt lett :-)
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 har en sønn på 2,5 år. 11 kg å ca 89 lang.
Lis_82 Skrevet 29. januar 2009 #10 Skrevet 29. januar 2009 gutten vår er 2 år og rundt 90 cm, han veier også bare rundt 11 kg. Får alltid høre at han er så tynn, men jeg tror det bare er sånn han er. Barn spiser jo som regel hvis de er sultne:) så tror ikke du skal bekymre deg for det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå