Gå til innhold

diabetes - når hadde dere første UL

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• 2 måneder senere...

Annonse

Virker som det er avhengi av hvor du bor i landet. Da vi skulle ha vårt første barn gikk jeg til kontroll på ullevål hvor det var svært god oppfølging. Startet med ultralyd i uke 8 og jevnlig utover i svangerskapet. Nå bor vi på et annet sted på østlandet hvor jeg ikke føler det er helt samme oppfølging når det gjelder ultralyd. Jeg har følt at jeg måtte mase fordi de ikke ville gi meg ultralyd før den ordinære i uke 18. Fikk riktignok blødninger i uke 13 slik at jeg fikk ultralyd før likevell men...synes det er dumt at det er så ulik praksis.

Hm, høres ut som om det er bedre oppfølging jo mer sentralt man bor. Jeg bor i nordland. Tok kontakt med fastlegen min før vi begynte å prøve for å snakke om diabetes og svangerskap - fikk beskjed om å komme tilbake når jeg var gravid. Tok kontakt på nytt ved bekreftet svangerskap, da var jeg 4 uker på vei, fikk da time i uke 8. Og jeg får UL i uke 18.

Men etter å ha mast i mange uker, er jeg endelig henvist til et mer sentralt sykehus (noe jeg har krav på, og skal ifl regelverket), så jeg håper at oppfølgingen blir bedre fra nå av.

Jeg orket ikke å vente på legetime, så jeg ringte til den kommunale jordmora, fikk time dagen etter og hun henviste meg til diasykepleier, der kom jeg inn i løpet av et par dager. Så egentlig tror jeg at det er fastlegen min som ikke bryr seg, og ikke systemet i seg selv.

• 2 uker senere...

Jeg lurer på det samme - jeg har vært på min første kontroll og fikk ikke UL før i uke 18. Jeg er veldig skuffet, spesielt etter å ha lest om så mange på nettet som har fått tidlig UL. Jeg var SÅ innstilt på å komme til UL tidlig, men legen min mente at det ikke var noen vits. Jeg bor midt i Hedmark. Bør jeg mase meg til å få en tidligere? Jeg er nå i uke 6+5.

Jeg er kjempenervøs for at noe er galt, så bare DET burde jo egentlig være grunn nok til å gi meg tidlig UL. Jeg har ingen smerter eller noe, jeg vil bare ha det bekreftet at det er noe der inne.

Og de tar jo ultralyd for å sjekke at det ikke er noen misdannelser og at utviklingen går som den skal... Bør ikke dette da skje fra begynnelsen av? Jeg tenkte å mase på legen min om jeg ikke hører noe denne uken. Skal tilbake på kontroll den 18. mai og hadde håpet jeg kanskje kunne få UL den samme dagen. Jeg har en time å kjøre hver vei, og jeg gidder ikke det uten å få UL sånn at jeg ikke bekymrer meg sånn...

Annonse

Til Adia

det virker som du kan tilhøre samme sjukehus som meg. Jeg vil anbefale deg å ringe til gynpoliklinikk og legge fram problemet ditt og si at du er redd det skal være noe galt...fint hvis vi er flere som kan legge på litt ekstra press. I brosjyren som er skrevet av Kristian F. Hanssen om svangerskap og diabetes står det jo også at de tar en ultralyd for å bekrefte svangerskapet. og siden de leverer ut den fortsatt må man jo gå ut fra at den informasjonen er riktig.

Kan jeg ringe rett til gynpol?

Legen min sa at det var opp til dem når jeg ble innkalt til UL, så jeg håper i det lengste at de kanskje kaller meg inn før uke 18. Men om det hjelper å ringe rett til dem så skal jeg absolutt gjøre det.

Ja, det var den brosjyren jeg tenkte på, der står det jo masse om tidlig ultralyd, og hun som har skrevet historien i begynnelsen av brosjyren hadde også sin første UL i uke 6.

Det er litt godt å vite at jeg ikke er alene om dette i fylket, det vrimler jo ikke akkurat av gravide diabetikere her! :P

Nå har jeg sendt inn spørsmål til diafonen og jeg håper at de er enige med meg angående tidlig UL. Jeg er så frustrert, det er ingen som har bekreftet graviditeten og jeg har veldig lite symptomer, så jeg er naturlig nok ganske nervøs. Legen min spurte bare om jeg hadde tatt en grav-test! :o

Du kan ringe rett på gynpol. Fikk snakket med en av gynekologene der også og hun sa at hvis jeg følte meg engstlig kunne de sette opp en time til meg før. for egentlig var det ikke meningen før i uke 18.

Smart å ringe diafonen, det har ikke jeg tenkt på før :-)

Å, da skal jeg absolutt gjøre det! Skal du ha tidligere UL du da? Eller skulle du ringe opp igjen hvis du ble engstelig?

Jeg kjenner dette lettet ti kilo av skuldrene mine, jeg skal så absolutt ringe dem ,altså!

Håper jeg får svar fort fra diafonen også, da har jeg dem i ryggen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...