Gå til innhold

Askesuger, trenger man det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går fint uten, men er mye enklere med.

Å bruker du peisen som hovevarmekilde blir det MYE aske.

Men vær obs hvis du kjøper. De fleste er slik som må kobles til vanlig støvsuger for å bruke motoren der. Et herk å måtte dra fra to ting.

Men nå har det kommet askesugere med egen motor. Koster litt mer, men hadde de funnets når jeg kjøpte hadde jeg gledlig betalt litt mer.

Annonse

Annonse

Vi har ikke askesuger, og har heller ikke planer om å kjøpe. Peisen vi har er så enkel å holde i orden. Det fulgte med en skyffel, som vi skyver asken ned i askeskuffen, så er det bare å ta ut skuffen og kaste den på ett egnet sted.

Det er litt aske som kommer rundt døren, og det tar jeg evt med slik liten støvsuger, men det er veldig sjeldent jeg gjør.

Tømmer aske en gang i uka ca, og jeg hadde ikke giddi å gått i kjelleren hver gang for å hente askesuger og støvsuger. Det hadde tatt lenger tid å hente det enn det hadde tatt å gjøre den rein slik som nå.

Min farfar hadde slik, den ble ikke mye brukt. Min svoger som bor i samme hus, syns det var mer brydderi enn fornuftig. Muligens den forsvinner på hytta nå, siden min farfar er død. For der har vi ikke askeskuff i ovnen. Så der er det litt mer tungvint, men jeg tror nok den havner på søppelfyllinga.

Jeg ville ha ventet å kjøpe det til jeg evt hadde ett behov for den. Den tar jo opp endel plass, så lag evt en lapp og heng på kjøleskapet etter tredje gang du har tømt asken i ovnen.

Vi har heller ikke peissett. Skuffel som fulgte med oven fungerer til så mangt. Kost bruker vi bare de få gangene vi børster av døren innvendig, og da blir uekosten brukt (slik liten, som ligger på trammen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...