Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidstudent og far jobber fast i nordsjøen. Kan jeg ta engangstønad samtidig som far tar ut foreldrepenger siden det er kun han som har rett på det eller hva? Vil det si at det lønne seg å ta foreldrepenger enn engangstønad? Mitt siste sprs er hva er disse 29ukene med foreldrepenger og hvorhen kommmer fedrekvoten i disse ukene og hvordan funger det når man jobber offshore?

Ha en fortsatt fin kveld:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139534478-hva-har-vi-rett-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er fulltidsstudent kan du søke om engangsstønaden og du kan ta permisjon fra studiet med fødselstipend fra lånekassen.

Eller du kan velge å kun ta ut engangsstønaden og forstette med studiene.

Siden du er student har ikke far rett på fedrekvoten(om du hadde tatt all permisjonen hadde du fått overført fedrekvoten til deg). Så om han skal ha foreldrepermisjon på eget grunnlag kan han velge enten 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn.

De 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter fødsel er kun forbeholdt mor.

Du må studere 100% om får skal ta ut permisjon på eget grunnlag.

• 3 uker senere...

Du kan ta ut engangsstønad selv om far tar ut foreldrepenger.

Om det lønner seg for deg å ta ut foreldrepenger istedenfor engangsstønad, er om du har rett til foreldrepenger som i sum utgjør et større beløp enn engangsstønaden som er på ca. 33000 kr, med tanke på hvor lang permisjon du ønsker å ta.

29 uker gjelder fars rett til foreldrepenger dersom uttaket hans er 100 % av full lønn. Ellers får han 39 uker, med 80 % av full lønn. Ellers går de øvrige ukene du tar ut med dine foreldrepenger(om du har rett til det) i fradrag fra fars uker. Du må enten studere fulltid eller jobbe og studere i kombinasjon som utgjør fulltid, for at han skal kunne få permisjon med foreldrepenger.

Du kan motta fødselsstipend fra lånekassen, selv om du mottar foreldrepenger eller engangsstønad. Du kan ikke få fødselsstipend dersom faren tar ut foreldrepenger. Du kan få fødselsstipend fra lånekassen selv om du tar eksamen, men lånekassen stiller ikke noe krav om det.

Fedrekvote blir overført til deg da du må ha vært i jobb i minst 50 % stilling og han ha rett til foreldrepenger, for at han skal få rett til fedrekvote. Skikkelig tregt for oss studenter, spør du meg.

Dersom faren skal ta permisjon, kan det kombineres med jobbing på offshore. Leste på nav.no og fant ut at det er noe som heter "utsettelse av uttak av foreldrepenger", se fltrl. § 14-11, 1.ledd, bokstav b som handler om "utsettelse på grunn av inntektsgivende arbeid på heltid", som utgjør et unntak for kravet om at uttaket av foreldrepenger skal skje sammenhengende.

Stefaren min jobber offshore og er avgårde hver gang i to uker. La oss si det samme gjelder for din mann. Dersom du ikke har tatt ut permisjon med foreldrepenger, må han først ta ut permisjon i sammenhengende seks uker før han kan begynne å utsette uttaket. Det er forklart i brev fra arbeids - og velferdsdepartementet, jfr. NAV sitt rundskriv til bestemmelsen, og gjelder for de tilfeller der uttaket skal utsettes i to uker eller mer. Det stilles krav til aktivitet fra morens side både i den tiden han er hjemme og den tid han er i arbeid, jfr. ovenfor. (Dette gjelder derimot ikke i den perioden som faller etter ordinær stønadsperiode, dvs. 41/51 uker etter fødselen; da stilles det visstnok kun krav til aktivitet fra morens side i den tid far er hjemme). Det må foreligge skriftlig avtale med arbeidsgiver, jfr. fltr.§ 14-11, 2.ledd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...