Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidstudent og far jobber fast i nordsjøen. Kan jeg ta engangstønad samtidig som far tar ut foreldrepenger siden det er kun han som har rett på det eller hva? Vil det si at det lønne seg å ta foreldrepenger enn engangstønad? Mitt siste sprs er hva er disse 29ukene med foreldrepenger og hvorhen kommmer fedrekvoten i disse ukene og hvordan funger det når man jobber offshore?

Ha en fortsatt fin kveld:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139534478-hva-har-vi-rett-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er fulltidsstudent kan du søke om engangsstønaden og du kan ta permisjon fra studiet med fødselstipend fra lånekassen.

Eller du kan velge å kun ta ut engangsstønaden og forstette med studiene.

Siden du er student har ikke far rett på fedrekvoten(om du hadde tatt all permisjonen hadde du fått overført fedrekvoten til deg). Så om han skal ha foreldrepermisjon på eget grunnlag kan han velge enten 29 uker med 100% lønn eller 39 uker med 80% lønn.

De 3 ukene før fødsel og 6 ukene etter fødsel er kun forbeholdt mor.

Du må studere 100% om får skal ta ut permisjon på eget grunnlag.

• 3 uker senere...

Du kan ta ut engangsstønad selv om far tar ut foreldrepenger.

Om det lønner seg for deg å ta ut foreldrepenger istedenfor engangsstønad, er om du har rett til foreldrepenger som i sum utgjør et større beløp enn engangsstønaden som er på ca. 33000 kr, med tanke på hvor lang permisjon du ønsker å ta.

29 uker gjelder fars rett til foreldrepenger dersom uttaket hans er 100 % av full lønn. Ellers får han 39 uker, med 80 % av full lønn. Ellers går de øvrige ukene du tar ut med dine foreldrepenger(om du har rett til det) i fradrag fra fars uker. Du må enten studere fulltid eller jobbe og studere i kombinasjon som utgjør fulltid, for at han skal kunne få permisjon med foreldrepenger.