Gå til innhold

HVOR mange ganger kan MAN varme OPP morsmelkerstatning???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita snuppe her på 5 mndr som endelig har begynt med flaske. Men hun er så småspist!! Drikker max 100ml pr gang.

Men blander som regel opp 150ml i håp om at hun skal spise mere.

Men noen ganger er det bare 30 ml som holder for henne.

Og da syntes jeg dette er dyrt nok så det holder,så vil ikke kaste det ut hver gang. Så jeg har varmet opp en til to ganger etter at den er laget (i mikro!!)

Er dette veldig FYFY!! pga bakterier og sånt, eller er det bare overhysteri??

Fortsetter under...

Skrevet

Det har jeg jo egentlig skjønt, men vil gjerne ha en begrunnelse. Jeg vet for lite..

Gjest leelu25 m/marsjente :)
Skrevet

Det er faktisk ganske viktig å ikke varme opp MME etter at den er varmet opp en gang.

Greit nok om du har laget - avkjølt - kjøleskap og varmet opp til måltid, men det som er igjen da skal IKKE varmes opp igjen.

Det har kommet mye nytt ang. mme nå, og et tips til deg er å lage små porsjoner av gangen.

Du kan fint bruke kaldt vann fra springen - varme i micro- også ha pulver oppi.

så lenge du ikke bor på gård med egen brønn, trenger du ikke koke vannet først!!

Skrevet

er pga bakteriene tror jeg... men tror jeg leste en plass at mann kunne varme opp en gang. men da må det kjøles ned fort og ikke stå i rom temp over lengere tid.

har ei venninne som lager maten hjemme kjøler ned tar med ut på besøk, varmer opp når hun skal mate og må varme opp igjen etter ei lita stund, og ungen hennes har ikke tatt noe skade av dette;) men hør med helestasjonen så får du svar av noen som har peiling:)

Skrevet

Mme skal lages ferskt til alle måltider, det er ikke overhysteri og handler om dannelse av bakterier i melken. Les på flaskeposten.org en kjempefin side med masse tips om flaskemating:)

Annonse

Skrevet

Det jeg gjør er å koke vann i vannkokeren. Det blir jo kaldt utover dagen, så enten lager jeg klar nan og varmer den i microen og deretter en gang til noen timer senere (avskjølt).

Eller så har jeg trykket på v.kokeren så den blir passe temperert med en gang. Så varner jeg i kikroen etter noen timer.

De gangene jeg blander kanskje 100 ml, så sliter hun med å få det i seg..bøyer jeg for mye på flaska så sliter hun. Helt ny i ganet hun her vet dere. Tok flaska for et par uker siden bare;-)

Skrevet

Supert!! Skal gjøre det med en gang. TAKK!!!

Så på sidene til NAN, men de kan jo ikke akkurat skrive så mye annet. Kan jo fort bli saksøkt de vettu;-P

Skrevet

Link til helsedirektoratets sine nettsider:

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/morsmelkerstatning/

Bakterier formerer seg veldig lett i melk, og siden den ikke kokes når den varmes opp, vil ikke disse drepes når den varmes opp igjen. Dessuten kan bakterier danne toksiner (giftstoffer) som ikke blir borte til tross for koking, så jeg ville ikke utsatt barnet mitt for annet enn fersk blanding...

Skrevet

Da fikk jeg jeg endelig lest litt om dette, og det er nå ingen tvil!!

JEG SKAL ALDRI VARME OPP MELKA FLERE GANGER!!!!

Takk for hjelpa jenter:-)

Skrevet

Eh, på sykehus lager de store porsjoner mme som settes i kjøleskap sånn at mødre bare kan forsyne seg og varme opp... Mme kan fint varmes opp en gang, men da MÅ det i kjøleskap med en gang... Det du kan gjøre er å blande ca 200 ml melk, sette i kjøleskap og varme opp 80 ml av gangen... For eksempel...

Skrevet

Man kan varme den opp èn gang.. man kan lage mme for et døgn av gangen å ha i kjøleskapet for så å varm opp når banet skal ha..

Skrevet

Dette gjelder ikke bare mme. Mat som er varmet opp i micro én gang, skal ikke varmes opp i micro igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...