MJ<3 Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Her er lillemann 13 mnd og han drikker fortsatt mellom 150 og 200 ml før leggetid i senga. Har gått over til lettmelk fra mme for en mnd siden ca.. Han har vært dårlig i magen i to dager nå og da har vi kuttet det ut, men det var full krise lang tid før han sovnet. Pluss at han sov dårlig på natten, våknet konstant og måtte ha vann ol.. Tenkte egentlig at han er stor nok til å slutte med dette nå, men han drikker ikke veldig mye på dagen så den flaska er kanskje litt viktig også ennå....? Hvor mye drikker deres i løpet av en dag ca og når syns dere flaska skal kastes?
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 vår lille fikk flaske sammen med grøten til kveldsmaten, da han var i den alderen. Da han var ferdig med den, var det opp på badet for kveldsstell og tannpuss, å så var det natt natt. Har aldri skjønt dette med at ungene skal absolutt ha en flaske i senga. Jeg mener at mat ikke hører hjemme i en legge situasjon. Kan jo umulig vær bra for tennene heller. Da er det bedre å gi mat før kveldsstellet og så evt. en smokk i senga visst suttebehovet er der. Så jeg synes du bare skal slutte med å gi flaske nå. For nå begynner han å bli såpass stor at han kan spise ordentlig kveldsmat og så legge seg uten noe mat på sengekanten.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 ikke for å være krass, men flaske skal aldri gis i sengen (etter at nattmatperioden er over).
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Min gutt på 20 mnd får en flaske lunken melk (H-melk eller lett) sammen med kveldsmaten, han sitter som regel i armkroken vår i sofaen og drikker mens vi ser på barne-tv. Det blir en kosestund for oss. Deretter er det bleieskift, pysj og tannpuss før legging. Vi har ingen planer om å slutte med melkeflaska så lenge han vil ha den og koser seg med den. Faktisk så får han flaske med lunken melk om morgenen også sammen med brødskiva. Han liker det sånn og jeg ser ingen grunn til å slutte. Vet ikke hvor mye han drikker i bhg, men er ofte tørst når han kommer hjem. En flaske med 150-200 ml morgen + kveld. :-)
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Har en tannpleier og tannlege i familien som fikk helt bakoversveis da vår lille på 15mnd fikk flaske sammen med kveldsmaten. De skjønte ikke hvorfor jeg ikke gav han av tutkopp, da flasken var svært dårlig for tenner og tannstillingen! Sluttet med det med det samme, å nå drikker han bare fra tutkopp. Hadde egentlig ikke tenkt over at flaske faktisk er verre for tennene enn smokk!
Barbafin Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Småen vår har ikke fått flaske rett før sengetid siden han var ca 6 mnd. Da ville han ikke ha lenger (sikkert fordi han spiste godt med fast føde). Lenge fikk han lunken melk sammen med kveldsgrøten, men det sluttet vi med for et par uker siden. Han har alltid vært plaget med snørrete eller tett nese om natten og vi fikk et tips om at melken kunne gjøre det værre. Nå er han faktisk helt fin om natten og sover mye bedre. Kveldsmaten består nå i skiver med litt juice (sånn fra Nestle som består av mest vann). Deretter er det kveldsstell og tannpuss. Tilsammen iløpet av en dag drikker han vel rundt 3 dl melk. Har vel egentlig aldri skjønt hvorfor man gir flaske i sengen.. Småen vår var flaskebarn, men fikk aldri flaske i sengen. Den er for soving og dessuten må man jo passe på tennene.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 snuppa er 17mnd å får en flaske med melk sammen med grøten i stolen sin, noen ganger i armkroken.. har prøvd med tutekopp men da drikker hun mye mindre så hun får heller tutekopp på dagen med drikke i.. syntes det er best at hun får i seg mest mulig på kvelden slikt at hun ikke våkner av å være sulten(noe hun har slitt litt med)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Viste ikke at det var så mange som brukte flaske så lenge jeg. Legen sa til meg på 6 mnd kontroll at siden jeg ikke ammet sulle slutte med flaske etter tanpussen når jeg hadde sjansen helst før 8 mnd (neste kontrollen). Etter han var 12 mnd fikk han aldri flaske lengre hverken dag eller natt. Vi drikker vann mellon måltidene i kopp eller glass og melk til brødmåltidene. Viste ikke at noen brukte flaske så lenge egentlig men når dere nevner det ser jeg ofte barn med flaske. Personlig liker jeg det ikke men folk får gjøre som de vil.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #9 Skrevet 28. januar 2009 Hem... jenta vår er 18 måneder, og hun får en flaske med melk på kvelden - men det er som kveldsmat, og vi pusser selvfølgelig tenner etterpå! Er det virkelig så ille for tennene å drikke melk fra flaske når man pusser etterpå? Tutten er jo i munnen i mindre enn et minutt, det går veldig fort ned! Ellers har hun aldri brukt smokk, så jeg tror ikke vi skal bekymre oss for tannstillingen pga av dette? Det er to grunner til at vi gjør det, det ene er at hun roer seg på fanget, det har blitt et hyggelig ledd i kveldsstellet for både henne og oss, og det andre at hun får i seg væske og næring hun ellers ikke ville fått - er ikke så stor av seg. Jeg har tenkt at det er på tide å slutte etter hvert, men har ingen bråhast. Ellers må jeg innrømme at en flaske melk av og til gis når hun våkner før seks om morgenen, det er det eneste som får henne til å sovne igjen... det er bare latskap/lettvinthet som gjør at vi ikke har orket å venne henne av med akkurat det enda.. klokka fem om morgenen er ikke prinsippene så faste alltid.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #10 Skrevet 28. januar 2009 Sjønner at eg er ei dårleg mor på denne siden.... Her har snuppa nett sluttet med flaske med melk om kvelden, og blir 4 år i februar....Ho har ingen skeiv tannstilling, og ingen hull i tennene(vært jevnlig til tannlege)så ho har ikkje tatt skade av det.... Men eg sjønner at det ikkje stemmer med kva som skal vere rett her...!! Dei to andre barna mine får ikkje flaske,for dei har ikkje vore vant med det..Men ho fekk flaske frå ho var 3 mnd,også vart da eit fast rituale om kvelden...No får ho vatn på flaska eller ingenting...
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #11 Skrevet 28. januar 2009 Da er jeg faktisk en enda dårligere mor enn deg. Vi spiser sen middag (podens kveldsmat) i halv seks seks-tiden. Han drikker vann til maten. Deretter, når vi er ferdige å spise og klokka nærmer seg halv sju, får han en flaske x-lettmelk, ca. 2,5 dl. Da sitter han i armkroken til en av oss, vi ser resten av barne-TV, leser en bok eller synger og koser oss. Når han har drukket det han vil ha (som regel nesten alt), er det stell, pysj, tannpuss, Flux og natta. Gutten vår blir to år om et par uker, og vi har bestemt oss for å slutte med flaska da.
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #12 Skrevet 28. januar 2009 Her er det nok ikke noe fasit svar.. blir nok litt opp til foreldre og barn. Jente vår er 21 mnd, drikker 100- 260 ml varm melk på flaske til kveldsmaten sin. Har ikke planer om å slutte med det før hun selv viser tegn til at hun ikke ville ha lenger. Hun drikker litt lite om dagen. Kan jo hende at hun drikker mer om hun ikke fikk flasken, men hun koser seg veldig med den.
Mazza** Skrevet 28. januar 2009 #13 Skrevet 28. januar 2009 Her får også poden på snart 17 mnd melk på flaske etter kveldsmaten. Gjerne mens vi tar kveldsstellet ( da ligger han rolig). Så er det tannpuss og natta. Ser ikke helt problemet jeg da.....det er stort sett det eneste han drikker av melk hele dagen....Til han er 2 skal han hvertfall få, er såå glad i flaska si...
bl0mma Skrevet 29. januar 2009 #14 Skrevet 29. januar 2009 Synes noen her inne er litt hysteriske, i min familie har barnen alltid fått flasken (velling) i sengen och vi har faktiskt bra tender som ikke står rett ut allihopa:) Min syster som er sykepleier/jordmor har 4 barn med fine tender som alle fått flasken i sengen, kusina mi som er tandlege har 2 barn med fine tender som också fått flasken i sengen, sisst men ikke minst så fick både min syster och jag flaskan i sengen o har nog hatt under genomsnitligt med hål! tror faktiskt ikke att min syster har ett enaste ett och hon er 31 år, ikke noen skjeve tender heller:) Har sikkert litt med genetik att gjøre också, noen familier har ju lettere att få hål i tenderne o da ska man kansje va litt forsiktig...... Burde kansje signere anynym på denne också men tror att de som kjenner mig kan se på stavningen att det er jag:)
Sunniva78 har to små Skrevet 29. januar 2009 #15 Skrevet 29. januar 2009 Vi kommer til å fortsette så lenge knerten vil ha. Han koser seg sånn med flaska, og er som regel eneste melka han får nå. Blir kanskje anna når han begynner å drikke vanlig melk til lunsjen. Vi tar tannpussen til slutt, så ser ikke problemet med ei flaske til kvelden nei:-)
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #16 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har ammet og har ammet barna mine i ca 1,5 år og på kvelden er den amminga jeg har holdt lengst på. Men nå har jeg lært at mm ikke er like skadelig på tennene som annen mat/melk så bruker man noe annet bør det vel kuttes etter tannpus når de første tennene kommer. når barna mine har vært ca 1,5 år har jeg byttet ut puppen med å lese bok og synge og det har gått smertefritt. Det kan jo være et tips. Å finne en annen måte å ha kos på før de skal sove.
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 29. januar 2009 #17 Skrevet 29. januar 2009 Her er lillemor 19 mnd og får også en melkeflaske på fanget før leggetid. Hun storkoser seg, blir som smør i armene mine og ruller med øya I helgene får hun faktisk en melkeflaske med seg i vogna når hun skal sove også (selv om hun sovner helt fint uten) Det er en koseting og jeg ser ikke noe feil i å gi henne den heller.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2009 #18 Skrevet 29. januar 2009 Neppe så farlig med flaske før leggetid, bare man pusser tennene etterpå. La lillemann kose seg med flaska! Min gutt er snart to år gammel, og har inntil nylig storkost seg med flaska før sengetid. Vi hadde ingen planer om å slutte med den ennå, men tenkte med bekymring på å måtte ta kampen før eller siden. Men vi slapp! For et par uker siden ville han plutselig ikke ha "leggeflaska" si lenger. Nå er det stell, pysj, tannpuss, nattasang og rett til sengs. Kanskje de små selv kan bestemme når det er nok med flaske?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #19 Skrevet 30. januar 2009 Litt slapp innstilling å bare vente til de selv viser tegn til ville slutte synes jeg. De fortsetter jo så lenge de får tilbudet. Det er ikke barnas ansvar å vite når de skal slutte med smokk og flaske. Det er foreldrene som skal ta ansvaret for dette og vise dem og lære dem. Smokk og flaske er for små babyer som har suttebehov og som ikke klarer å drikke av annet enn flaske. Det er bare unnamanøvre og bortforklaringer å si at de trenger det for å få sove eller at de roer seg så fint og kosestund etc etc. Smokkebruk utenom sovetider etter 1 års alder er verken nødvendig eller gunstig verken for tannstilling eller språkutviklingen. Og flaskedrikking er heller ikke nødvendig lenger. Et barn som har fylt 1 år klarer fint å drikke av tutekopper eller drikkeflasker for større barn. Og et barn fra 15-16 mnd klarer å drikke av kopp/glass. Det krever litt øvelse, men det er ikke umulig. Jeg har egne barn og har jobbet med barn i mange år og det er ikke ofte barn på 1 1/2 år ikke er i stand til å drikke av kopp eller glass. Når det gjelder kosestunder og avslapning før leggetid så må man rett og slett bare forandre på rutinene litt ettersom ungene vokser og finne nye måter og kose seg og slappe av sammen på. Man kan ta barna i armkroken og synge, lese bok, se på barne tv, kose og klemme, kile på ryggen eller noe annet man synes er hyggelig og som barnet liker. Og til sist vil jeg bare si at ha litt tålmodighet, så går det bra. Ikke forvent at leggingen går som en drøm første kvelden uten flaske eller at de forstår at de må drikke bedre i løpet av dagen med en gang. Det tar litt tid, men det ordner seg. Barn er tilpasningsdyktige og klarer fint en liten endring eller to, særlig når den er til det beste for dem og gjøres på en kjærlig måte!
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2009 #20 Skrevet 30. januar 2009 Men jeg klarer virkelig ikke å se problemet mange skal ha det til. Jenta mi klarer helt fint, stødig og t.o.m med en hånd og gående, å drikke fra kopp, med eller uten håndtak. Hun bruker smokk kun når hun slapper av i armkroken eller skal sove, og noen ganger som trøst også. Hun drikker av en flaske med suttetut 1 gang for dagen og hun er 1 1 /5 år. HVA er problemet med det? Selfølgelig finnes det mange andre måter å avslutte kvelden på, men når hun allikevel koser seg dønn ihjel, og det ikke er noe problem å legge henne uten å ha gitt henne denne melkeflaska heller, OG hun pusser tennene etterpå, HVORFOR må jeg på død og liv slutte å gi henne den?
MJ<3 Skrevet 30. januar 2009 Forfatter #21 Skrevet 30. januar 2009 Jøsses, her tok det litt av! Takk for svar folkens! "Problemet" har nå løst seg selv. Selv om noen over her sa at barn ikke fant ut at de skulle slutte med smokk eller flaske selv, så er det nettopp det Jakob har gjort. For en uke siden nektet han å ta smokken (som han bare har brukt når han sov, fra han ble født), og sover nå uten. Veldig greit. Og for to dager siden var han ikke interessert i flasken lenger heller. Er ikke enig i at det er så "farlig" med en kveldsflaske som noen fremstiller det her. Jakob ville kun drikke flasken liggende i sengen, etter han var ferdig pusset vi tenner og så sovnet han. Prøvde å ha han på fanget men da vred han seg bort og skulle leke i stedet. Barn har da drukket av flaske i alle år, og om de har en kveldsflaske frem til de er ca 2 er jeg ikke skeptisk til i det hele tatt. Men selvfølgelig, hvert sitt syn og full respekt for det. Her i gården har alt gått helt av seg selv med det meste, ikke behøvd å fremprovosere noe med denne karen, hverken rutiner eller andre ting.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #22 Skrevet 31. januar 2009 Har aldri gitt noen av barna melk i flaske verken til kvelden eller andre ganger. De får melk i glass til kveldsmaten dersom de heller vil ha melk enn vann.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2009 #23 Skrevet 31. januar 2009 jenta mi på snart 18 mnd får falske med melk til frokost å kvelds. Aldri i senga eller utenfor stolen sin. Og slutten å varme den når hun var rundt året. Noen ganger får hun cultura eller biola i stede. Ellers får hun alt annet drikkende i kopp. Men har planer om å trappe ned og slutte me flasken til hun fyller 2 år. For da vet jeg d blir verre. Har forsøkt å gi henne melk i tutkopp å lignene til kvelds men da drikker hun bare en liten skvet i ny og ned så jeg avventer den litt til.
Raych Skrevet 2. februar 2009 #24 Skrevet 2. februar 2009 Minstejenta vår er 1.5 år nå, og får fortsatt ei flaske (210 - 250ml) mme om kvelden før hun legger seg. Pusser tenner etterpå og så er det senga. Skikkelig kosestund i fanget før det er natta:) Drikker ikke så mye melk i løpet av dagen, mest vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå