Potetstappe Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Lillemor tåler ikke melk, derfor bruker vi rismelk. Har ikke lagd lasagne med det før nå. På pakken står det at sausen skal koke 2-3min. Nå har den kokt i 10 min og er tynn som vann:S Noen som har tips?
line_n & sara Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 rør inn litt potetmel eller maizenna (bland det ut i bittelitt kaldt vann først, og hell i sausen) så bør det gjøre susen..på sausen..
OsloMor Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Ville brukt soya istedenfor, hvis barnet tåler det. Men er det ikke melkepulver i den sausen?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Har også ei lita ei med melkeallergi, og vi foretrekker havremelk med kalsium i matlagning. Med unntak av risengrynsgrøt, da bruker vi rismelk med kalsium. Men hvis jenta di er født 070707, så håper jeg du ikke bruker rismelk til drikkemelk, for det er altfor lite næring i den ift hva den lille kroppen trenger. Om barnet tåler det er soyamelk med kalsium å foretrekke.
OsloMor Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Titten på hjørnet, du må prøve havremelk til risengrynsgrøten, det er utrolig godt faktisk:) LIker egentlig ikke risengrynsgrøt, men med havremelk så er det kjempegodt. Pannekaker og vafler er også kjempegodt med havremelk ;0! Hilsen Mamma til to tidligere multiallergikere;)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Takk for tipset! Da skal vi prøve havremelken i grøten også :-) Ja, vi bruker havremelk i resten av matlagningen. Vaflene og baksten blir SÅ mye bedre med den :-) Pannekakene sliter jeg med, de setter seg fast i panna selv jeg kun bytter ut melk til havremelk og melange med melange uten melk. De vil ikke la seg vende, bare setter seg fast. Bruker den vanlige oppskrifta mi.. Så har du noen gode råd så tar jeg de :-) Prøvde Oatly`s ferdige pannekakerøre men fikk samme problemet der.. Så mulig det er noe jeg gjør galt?
OsloMor Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Kan det være stekepanna? Jeg kjøpte en Høyang Polaris-panne, og det funka virkelig sykt dårlig med disse pannekakene:( Men, kjøpte den billige panna på Ikea til pannekakepanne, og det funker alldeles utmerket! Ellers pleide jeg å ta ett ekstra egg i (når de tålte egg etterhvert) og litt mer smør i panna (brukte den blå soft margarinene, uten melk og soya). Hvetebollene blir jo bare så gode med havremelk også, og jentene mine vil jo ikke ha annet enn havremelk når de drikker melk til maten (liker ikke kumelk ).
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Ja, synes all baksten og særlig gjærbaksten har blitt mye bedre etter vi begynte med havremelk :-) Jeg prøver i hovedsak å bruke de vanlige oppskriftene, og bytter kun melken ut med havremelk og melange uten melk. Har foresten kjøpt med flytende melange uten melk fra Sverige, og den er grei i bruk. Her drikker jenta vår soyamelk med kalsium som drikkemelk, og hun kan ikke få nok av det! Lagde foresten kakao her om dagen med smeltet dronning kokesjokolade og havremelk... MMmmmm den ble RÅgod :-) DER sa du det OsloMor! Vi har Høyang Polaris stekepanne.....Jammen godt at det ikke er jeg som er en sååå elendig kokk, hehe :-) Da får jeg prøve en annen stekepanne neste gang. Har en Jamie Oliver stekepanne også, vet du om den er grei eller? Ellers blir det en stekepannetur til IKEA :-)
Potetstappe Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2009 Takker for svar! Hun får Nutramigen, når hun får flaske på dagen. Spurte her inne hva som var best av havremelk og rismelk for en god stund siden, og da svarte de fleste rismelk. Prøvde den og har vært fornøyd med den helt til nå. Da skal jeg jammen prøve havremelk imorgen! Bruker dere den i all slags mat? Kom gjerne med de tipsene dere har ang. mat og melkeallergi:D Har fått beskjed på HS at jeg ikke skal gi soyamelk, for da vil hun ikke ha Nutramigen/ris/havremelk? Så det har jeg heller ikke prøvd...
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Uansett hvilken av melketypene jeg bruker (havre-soya-ris) så passer jeg på at jeg alltid bruker den varianten med kalsium i. Jeg bruker havremelka i all slags mat ja :-) Alt fra kjøttkakene til hvetebollene. Tom vaniljesausen blir såååå god med havremelka. Jeg gjør det veldig enkelt, jeg bruker vanlige oppskrifter og bytter bare ut melk og melange med havremelk og melange uten melk. Har ennå ikke funnet noe som ikke funker. Min mor gjør det samme, for hun vil at snuppa skal kunne spise alt hos henne, og gjestene hennes har begynt å kommentere at bakst og mat er blitt bedre men ingen av de skjønner hvorfor.. (Mange skeptikere, så ikke alle som vet at melk er byttet ut med havremelk og melange med melange uten melk.). Så lenge hun bruker Nutramigen så trenger hun jo ikke annen drikkemelk, man bruker gjerne det helt opp til 3 års alder. Men her ble allergien påvist såpass sent at man ikke trang å begynne med det, derfor fikk vi beskjed på sykehuset av det var soyamelk med kalsium hun burde drikke ift at næringsinholdet er lite i ris/havremelk. HS her har ikke peil i hele tatt ift substitutter for melk her iallefall, så her spør jeg ikke de om råd ift det.
Potetstappe Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 27. januar 2009 Kjempe fint svar! Da blir det boller med havremelk i morgen! Hørtses spennende ut! Enig ang. HS, de sa nemlig at vi skulle bruke Nutramigen i mat, den melken smaker helt grusomt. Takk igjen:D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå