Gå til innhold

Omganssyke

Anbefalte innlegg

Hei.

Synes synd på meg selv og småen. Fikk omgangssyke i natt. Har ligget og sovet og spydd om hverandre konstant. Småen har vært unormalt aktiv hele natten. Regner med at det er fordi magen trekker seg sammen når maten kommer opp. Bikker snart 23 uke her inne.

Har lest på nettet at det ikke skal være farlig for babyen når mor har omganssyke heldigvis, men er litt urolig likevel. Ungen har vært unormalt rolig i dag. Men han er kanskje sliten etter all sparkinga i natt?

Er ikke dehydrert foreløpig i alle fall. Og nå suger jeg på isbiter for harde livet. Hjelper foreløpig.

Æsj. Jeg vet hvor smitten kommer fra også. En venninne av meg som er gravid i 16 uke ble syk i forrige uke, mens vi var på et seminar sammen som gikk over flere dager. Hadde det vært noen andre ville jeg nok holdt avstand, men dette er en god venninne, og hun ble nok ikke like dårlig som jeg er nå, ettersom hun lurte på om hun bare var graviditetsdårlig ++ Æsj. Synes sånt er så vanskelig.

Søsteren min hadde samme problemet i julen. Hun har et barn på et halvt år og de var bedt i middagsselskap hos familien til mannen hennes. Der hadde de akkurat hatt omgangssyke og de mente derfor at det var trygt. Men dengang nei. Hele familien ble syke.

Har liksom lyst til å lage meg en regel om å ikke omgås syke mennesker nå når jeg er gravid + den første tiden når barnet er lite, men samtidig føler jeg at folk blir så skuffet, og muligens også fornærmet og såret dersom man holder seg borte. Så jeg får meg ikke til å gjøre det.

Ble visst et langt innlegg dette. Hva synes dere andre i forhold til spørsmålet jeg tar opp? Skal man holde seg borte fra venner og kjente som man vet nettopp har vært syke el?

Det er jo noen som sier at det er viktig å utsette barnet for enkelte belastninger også, for at de skal tåle mer. I.e allergidebatten...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139530533-omganssyke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første skal du ikke tenke på den lille i magen, den har det bra selv om du har omgangsyke. Det at den er rolig i dag så er det nok fordi den er sliten etter natten:) Du vil nok oppleve flere ganger at den lille tar seg noen rolige sovedager i magen!

Jeg omgåes ikke syke mennesker nå som jeg er gravid. Orker ikke den ekstra belastninger jeg (og vil ikke utsette datteren min på 2 for det heller hvis jeg kan unngå det akkurat nå) ... (da mener jeg smittsomme sykdommer som omgangsyke...drar heller ikke til noen med influensa for å si det sånn). Hvis folk blir fornærmet for det så får de bare bli det sier nå jeg.

Hadde blitt litt irritert hvis noen hadde kommet på besøk hos meg som akkurat var ferdig med omgangsyke eller noe også jeg da.

Kommer heller ikke til å ta noen risiko med å være med syke folk når den lille kommer til verden! Etter min mening så tror jeg ikke barnet blir mer motstandsdyktig hvis du drar på besøk til syke folk for at de skal bli smittet når de er så små. De blir utsatt for masse alikevel den dagen de begynner i barnehagen.

Men på den andre siden synes jeg heller ikke man skal være helt hysterisk og prøve å beskytte babyen sin for alt av bakterier med å være overhygenisk osv.

Ble langt dette også gitt:)

Ønsker deg god bedring!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139530533-omganssyke/#findComment-139531186
Del på andre sider

hei!

Jeg synes folk skal holde seg unna selskaper ol når de akk har hatt omgansyke eller avlyse hvis de selv skal arrangere selskap. Det kan være smittsomt et par dager etter man har blitt frisk, og alle er vel enige om at omgangsyke er noe av det verste som finnes. Selv lar jeg være å gå i selskap når jeg ikke er 100%, spes hvis det er små barn eller eldre tilstede. Synes rett og slett det er litt egosisisk å utsette andre for smitte!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139530533-omganssyke/#findComment-139536141
Del på andre sider

Vil først si at jeg forstår bekymringen din. Men, bebisen har det nok bra skal du se. :)

Jeg har opplevd en "lignende" situasjon nå, ble matforgiftet på fredag. Startet på lørdag med kraftig kvalme og oppkast. Så roet det seg ned på natta og jeg var bare kvalm hele søndagen uten oppkast. Mandagen var det derimot på'n igjen i enda sterkere grad, endte på legevakta på kvelden siden jeg kun hadde fått i meg 1dl vann i løpet av hele dagen. hadde kraftige magekramper og endte med kvalmestillende og smertestillende. Spøy som en gris.. :( idag onsdag er første dag jeg har klart å komme meg opp, fikk beskjed om at hvis jeg ikke var bedre til i dag ville det blitt sykehusinnleggelse, men det slapp jeg heldigvis.

Har også merket at lillegutt har rolige perioder, og det er ikke rart, han er nok kjempe sliten etter alt han også. idag har ejg fått i meg litt mat. har gått ned 3 kg og er rimelig utmattet og støl etter all spyinga.

Vi må nok desverre innse at vi er nok mer utsatt for smitte og bakterier/virus enn det man er når man ikke er gravid.. :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139530533-omganssyke/#findComment-139540885
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...