Gå til innhold

Har ettåringen din mange ord??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sier mamma, pappa, hei for det meste...

Og gjentar de mye? Gutten min gjør ikke det konsekvent enda, litt tidlig tror jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min er en liten "papegøye" som prater masse og gjentar alt mulig! Nå er hun 16 mnd gammel og jeg klarer ikke å holde noen oversikt over hvor mange ord hun kan lenger, hun sier liksom alt mulig. Vi får hele tiden høre at hun er tidlig ute med snakkingen. Andre vi kjenner med jevngamle barn har det som du beskriver, de sier mamma, pappa, hei, nei og en del babling. Jeg tror det er mer normalt at de ikke har så mange ord ennå enn at de prater så mye som min gjør.

Jeg var akkurat som henne da jeg var liten, pratet i vei fra 1 1/2 års alderen. Det betyr ikke så mye om de snakker tidlig eller ikke, det er bare en del av normalvariasjonen, noen er tidlig ute med det ene og noen med det andre.

Skrevet

Har en på 13 mnd snart..

Det han sier er (som er tydelig) Mamma, pappa, dadda, ball, henne, og der. Ellers sier han (prøver å si) navnet sitt :P dikke (drikke) dykke (trykke) vovva og bæææææææææ :P

Er mye babling, men merker det blir mer og mer som jeg forstår, innbiller meg at det er pga han går i bhg. Førstemann var tidlig ute og han gikk i bhg og. :)

Skrevet

Nei, ikkje mange i det heile tatt.

* 'dæh! (ha det)

* dæddæ (bade)

* dæærrr (der) - skikkelig skarre-r :o)

* psss (pus)

Av og til seier ho mamma, men ikkje ofte. Ellers bablar ho ein heil del, og brukar "psss"/"pffffff" om alt ho ikkje har ord for (= det meste). Forstår betydeleg meir enn ho seier.

15 mnd.

Skrevet

... førstemann var/er for øvrig tidleg med språket, hadde kanskje 20 ord då han var ti mnd, laga korte setningar ved 18 mnd og snakkar "perfekt" no ved vel 3 år. Lange, innvikla setningar, rettar på seg sjølv om han seier noko gramatisk feil.

Eg og storebror begynte å gå i åpen bhg då han var 18 mnd, lillesøster begynte då ho var 10 dagar gamal, så viss bhg skulle vore språkutviklande for mine ungar, burde lillesøster ha snakka mykje no ;o) Ingen av dei går eller har gått i "vanleg" barnehage.

Skrevet

snuppa er 17mnd, hun sier ikke så veldig mye.

mamma,pappa,ja,der,gak gak.. ellers så peker hun å sier ææ når hun vil ha ting, rister på hode å sier næ når hun ikke vil ting. forstår mye mer enn det hun sier, men hun hermer sjelden, prøver å si navn på ting men hun gidder som regel ikke prøve å si det.. men hun har lært seg når de synger hysj hysj hysj i hjulene på bussen så tar hun fingen til munnen å beveger den.. veldig morsomt.. så hun er mer interesert i å herme etter bevegelser vi gjør

Skrevet

Gutten min er 17 mnder og sier:

Jeg va litt bekymret en stund, men ser nå at det kommer flere og flere ord:)

Mamma

Mormor

Hei

Disse (huske)

Hade

Drikke

Trykke

Voff

Pus

Bæ (lam)

Mø(ku)

Lys

Bade

Dysj

Tiss

Øye

Hode

Au

Ti-tit

Man(Min) hehe

Ia (Maria)

.

Skrevet

glemte Ja, Nei og Der :) hehe

Skrevet

Magne papegøye ord som kommer ut munnen, ellers er det

mamma

pappa

hei

den

der

vovva

pus

gis (gris)

kom

bade

gakk gakk

se

dunk

tykke (trykke)

nam nam

nese

øje (øre)

bein

pupp

øje (øye)

tittei

bebi

bom bom (stor bil som brøytebil og lastebil, de som bråker mest :))

bil

mann

pusse (pusse tenner eller vaske)

sisk (fisk)

sys (lys)

Mange av ordene er ikke forståelig for de som ikke kjenner henne godt, men vi i familien skjønner hva hun mener siden hun bruker de samme ordene om de samme tingen dag etter dag :)

Skrevet

Jenta vår er straks 14 mnd og sier:

hei

der

ojj

pappa (sier pappa både til mamma og pappa.... er det vanlig???)

"rte" som betyr borte

nei

bææ (hun tror at alle dyr sier bææ)

Skrevet

Ja, her i gården (snart 16 mnd) heter "alle" pappa for tiden. Før var jeg helt klart mamma, men han kaller meg også for pappa nå ;o)

Skrevet

hehe snålt. Jeg syns det er litt rart for jeg vet at hun klarer å si mamma. Og hun er jo moden nok til å skille ting fra hverandre, hun forstår jo veldig mange ord og vet godt hva som er ball og hva som er kopp osv. Så hvorfor er det så vanskelig med mamma og pappa??

Tidligere sa hun ofte mamma eller noe sånn somm ma ma, men det var gjerne i forbindelse med at hun var sulten og det gikk litt i ma ma og nam omhverandre. Har jo så lyst at hun skal si mamma jeg da..

Skrevet

Min jente er 13 måneder og har følgende ord:

Mamma

Pappa

Der

Se

Brrrrr (bil)

Nei

Vovva (hund)

Tittei

Baaa (baby)

Heia

Hadet

Skrevet

Her var det mange barn som var tidlig ute!! Jenta mi er 1 år og 1 uke og sier:

mamma

pappa

hadet

bææææ

hallo

nam

Det tror jeg faktisk er det hele..

Skrevet

Min var nokså tidlig med språket og sa 50-60 forståelige ord som ettåring. Men han gikk veldig sent. Det var sannsynligvis ikke plass til begge deler i lille hodet hans:o).

Skrevet

12 1/2 mnd og sier

mamma

pappa

vovvovvov

hei

den

der

borte

bade

baby

Ellers bama (banan), bao (ball), ææ (bæ), bam (bamse). Var det jeg kom på i farta. Babbler MASSE hele tiden. Moro å høre på =)

Skrevet

jenta vår er snart 14 mnd.

hun sier mamma,

bappa for pappa,

tude for broren som heter ture

utenom sier hu nei, mer, der å mek for melk

Skrevet

16 mnd, han sier pappa, mamma, se der og noe som høres ut som apekatt hehe ;) "apekatt apekatt apekatt" går det i her ;)

Skrevet

16 mnd, han sier pappa, mamma, se der og noe som høres ut som apekatt hehe ;) "apekatt apekatt apekatt" går det i her ;)

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...