Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei jente på 1 år og vi har nå begynt å trappe ned på nan og opp på lettmelk. Hvor mye melk skal jeg egentlig gi til hvert måltid? Metter nan og lettmelk like mye? (bruker nan 2)

Før vi begynte å blande ut nanen med lettmelk blandet vi 150 ml (blir jo litt mer når pulveret kommer i) nan til hvert måltid. Det var da i tillegg til grøt, middag, brødskive. Når vi begynte å blande ut nanen med melk så virket det først som om hun ikke orket like mye, men nå virker det heller motsatt. At jeg må gi henne mer å drikke.

Hvor mye melk gir dere til 1 åringen? Snart er det slutt på nanen og hvor mye lettmelk gir dere da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble rådet av Hs til ikke å gi mer enn 6dl i døgnet (tror jeg det var). Det er nok fordi de skal spise seg mett på fast føde og ikke fylle seg opp med melk. Hun rådet også til å gi melk etter måltidet heller enn sammen med maten, av samme grunn.

Vet ikke hva som er vanlig å drikke, men småen vår (15 mnd) drikker vel ca 3 dl til sammen i døgnet. Han spiser såpass mye og drikker såpass mye vann at han ikke trenger mer, synes jeg.

Skrevet

Da høres det ut som om vi ikke er så veldig på jordet da. Blir nok ca 6 dl i løpet av døgnet og hun får alltid den andre maten først og flaska etterpå .

Skrevet

Jeg trodde det var 5dl jeg, men jeg kan huske feil. Men, så vidt jeg vet er grunnen til at de ikke skal ha mere firdi mere melk gjør at opptaket av jern blir dårligere.

Skrevet

Jenta mi er 11 mnd og vi har begynt å trappe ned på melk generelt vi. Vann er beste tørstedrikk sier helsesøstra mi i alle fall.

Manuell terapeuten vi gikk hos tidligere var også ganske "i mot" melk faktisk. Virker som det er flere og flere som mener at de små helst ikke bør få så mye kumelk. (tror det er gjort endel forskning på allergier etc)

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på dette, men tror ikke vi kommer til å gi mini så mye melk. Tror det går helt fint så lenge hun får i seg riktig næring på andre måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...