Neijasså... Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Nei, dessverre. Kiropraktor må man betale selv, men det er veldig effektivt mot bekken/ryggplager! Dersom du har bekkenløsning med gangvansker som offisiell diagnose så får du gratis fysioterapi. Til forskjell fra kiropraktor så hjelper dette ikke i det hele tatt på smertene, da (i hvert fall ikke på meg...). Pussig, egentlig: - Kiropraktor: svært effektivt, men må betale selv. - Fysioterapeut: hjelper ikke, men er gratis...
Hedda_L Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 Hei! Jeg går til kiropraktor. Det er ikke gratis men etter 14 ganger så har du krav på å få refundert 55,- pr time. Men du må da ha gått der 14 ganger. Dette får da av NAV. Lykke til!
Neijasså... Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Hmmm.... Da har du en pussig kiropraktor! Regelverket er vel motsatt? For de første 13 behandlingene i løpet av et år får du refundert 55,- per time (eller deromkring), refusjonen faller bort for behandlinger fra nummer 14 og opp. Refusjonen fås automatisk ved at prisen er lavere de første 13 gangene, slik at du trenger ikke søke om den. Men mulig at man kan få refundert også for over 14 behandlinger dersom man er gravid?
Fallerifallera Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Manuellterapeut er også gratis når det er svangerskapsrelatert.
Thessa og Bebbis Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Hvor mye koster en kiropraktortime? :-) Sånn ca
Nonsense Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Rundt 200-300, er det ikke? Svindyrt iallfall. Spesielt når kiropraktoren bruker kun rundt 15 minutter per gang.
*toppris* Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 utrolig dyrt men også utrolig effektivt... ivertfall på meg;) går annenhver mnd fast:)
Nonsense Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Knekker og trekker og står i med ryggen og nakken din. Det som trengs for din rygg/nakke.
Liv-mora Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Heisann! Min samboer er kiropraktor, og jeg føler meg derfor litt inne på temaet. Slik jeg har forstått det, er det nå direkte refusjon på alle behandlinger, uavhengig av hvor lenge du har gått der. Det er vel snakk om en femtilapp eller noe. Så med andre ord er det ofte litt utgifter knyttet litt til behandling, men i enkelte tilfeller dekkes en del av det offentlige/NAV. Jeg ville forhørt meg litt i ditt tilfelle, kan spørre samboeren min mer nøyaktig når han er hjemme. Når det gjelder kiropraktikk i svangerskapet, er det gjort flere studier på emnet. Jeg tror det var blant annet NAV på Vestlandet som i 2006 utførte en større undersøkelse på gravide kvinner som var sykemeldt/stod i fare for å bli sykemeldt på grunn av svangerskapsrelaterte plager. Noe sånt som 70% av de som jevnlig gikk til kiropraktor ble så bra at de kom seg tilbake i jobb, ingen ble verre. Nå er det imidlertid noen leger og andre som prøver å fraråde kiropraktikk eller svartmale behandlingsformen, men de har neppe prøvd selv. Det er IKKE slik at kiropraktorer knekker alt og alle over en lav sko uten å ha peiling på hva de holder på med. Faktisk har de jo 6 års utdannelse på linje med legene, bare at de er spesialiserte innen muskel, ledd og skjelett. Og er det noe vi gravide sliter med, er det akkurat det. Selv vet jeg ikke hva jeg skulle gjort uten kiropraktikk. Hadde jeg ikke bodd under samme tak med en, hadde jeg gladelig punget ut. Når det gjelder spørsmålet om hva en kiropraktor gjør, er det veldig avhengig av hvert enkelt tilfelle. For folk flest er kiropraktorer mest kjent for "knekkingen", eller manipulasjon som det kalles. Selvsagt starter de med grundige undersøkelser (hvor blant annet bevegelighet og funksjon testes) og vurderer behandlingen deretter. Noen bruker også ultralyd for å se om det finnes skader på muskler, eller henviser til MR eller røngten. Noen bruker også trykkbølgebehandling, som er en slags pistol som gir et jevnt trykk når vev trenger ekstra stimulans for å helbredes. Men for oss som er gravide, vil det hovedsakelig dreie seg om manipulasjon og behandling av rygg/bekken/hofte. Kanskje noen også har andre plager som trigges av graviditet, for eksempel migrene. Selv har jeg opplevd de positive effektene av kiropraktikk mot migrene, stress og låsninger i korsrygg og nakke. Ingen smertestillende eller medisiner har noen gang hjulpet meg på samme måte. Man trenger heller ikke henvisning for å komme seg til kiropraktor, og nå har de rett til å sykemelde i 12 uker. Det ble mye godsnakk her, men alt kommer fra hjertet:)
Megawhat har ♀ + 2 nyankomne Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 Jeg vil bare si at jeg, etter 2,5 år på høgskolen, har funnet ut at vi HAR GRATIS KIROPRAKTOR!!! Dumme meg som ikke fant ut det før nå. Ikke helt gratis da, egenandelen er vel på 3-400 kr tror jeg, men det er jo ingenting i forhold til hva det koster til å begynne med. Mulig ikke alle høgskoler har det slik, men studentsamskipnaden kan raskt svare deg på det. Jeg betalte 450 kr første gang og 300 kr hver gang etterpå. Såååå nydelig. Sliter med stive, smertefulle skuldre og nakke. Jeg har nesten ikke hodepine på grunn av det lenger. Nå skal vi snart begynne å "jobbe" med bekkenet, og det blir sikkert helt nydelig etterpå det og.
Hedda_L Skrevet 30. januar 2009 #13 Skrevet 30. januar 2009 Mulig du syns jeg har en pussig kiropraktor eller så har jeg tydeligvis formulert meg veldig feil.Når man har vært der 14 ganger får man refundert 55,-pr gang. Dvs at man får tilbakebetalt.
Hedda_L Skrevet 30. januar 2009 #14 Skrevet 30. januar 2009 Der jeg går betaler man 500,. ved første konsultasjon deretter 300,- pr gang. Men det er verdt pengene ;-)
Neijasså... Skrevet 30. januar 2009 #15 Skrevet 30. januar 2009 Jeg mener pussig i form av at h*n da må refundere 55,- per gang av egen lomme. Fra NAV refunderes nemlig 55,- for de første 13 behandlingene Dette skjer automatisk, ved at det er innbakt i prisen du betaler. Etter 14 behandlinger har du ikke lenger krav på refusjon, og prisen stiger med 55,- per behandling.
Hedda_L Skrevet 30. januar 2009 #16 Skrevet 30. januar 2009 Nei det refunderes fra NAV selvfølgelig!!
Hedda_L Skrevet 30. januar 2009 #17 Skrevet 30. januar 2009 Kan du ikke lese lenger nedover da Liv Mora har skrevet et flott innlegg og der kommer det tydelig frem. Så er det sikkert mer forstålig for deg!
Glaglagla!! Skrevet 30. januar 2009 #18 Skrevet 30. januar 2009 Jeg betaler ca 300 gangen - første timen koster ca 800, da får man en full klokketime også. Er superfornøyd med min kiropraktor!!! Til dere i Nordstrandsområdet så kan jeg på det VARMESTE anbefale Nordstrand Kiropraktorklinikk - han er kjempe flink.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå