elena76 Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er blitt inspirert av innlegget "Innkjøp". Ser at mange er flinke til å planlegge hva de skal lage til middag uke etter. Synes dette er en flott løsning! Jeg pleier ikke å gjøre dette, tar ting på sparken. Og slitter med å komme på noe spennende. Dette har jeg lyst til å forandre. Kan dere, som planlegger, skrive noen forslag til en hel uke? :-)
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Er ikke noe flink til det selv, men har planlagt litt denne uken: Mandag: fiskekaker i brun saus med poteter og gulerot Tirsdag: Kyllinglår og ris Onsdag: Spagetti og kjøttdeig Torsdag: Kjøttkaker i brun saus med poteter og gulerot Fredag: Pizza/pizzasnurrer med halvgrov bunn og skinke + ost Lørdag: Biff og fløtegratinerte poteter eller pommes frites (karbonade til ungene) Søndag: Bayonneskinke med tomatsaus, poteter og gulerot
Bolla Pinnsvin Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Mandag: "Skjell" med fiskepudding og grønnsaker i hvit saus Tirsdag: Pølselapskaus. Bruker en pose med "frossen lapskausblanding" og kjøttpølser i.Koker til den tykner. Onsdag: Kjøttpudding i brun saus med poteter,brokoli og gulrøtter til Torsdag: Kylling i indisk kormasaus med ris til fredag: Tomatsuppe med makaroni.Grove pannekaker etterpå Lørdag: Taco med både skjell og "lomper".Masse salat,kjøtt og ost Søndag: Svinestek med poteter,grønsaker,surkål og saus
Bie&babylove:-) Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Mandag: Fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrot. Tirsdag: Pølsegrateng med poteter, kokt brokkoli. Onsdag: Laksefile med purre, sitron og rømme. Villris og gulerøtter til. Torsdag: Hjemmelaget kjøttboller i brunsaus, poteter, surkål, tyttebær. Fredag: Taco. Lørdag: Kyllingfile, ris og salat. Søndag: Hjemmelaget lapskaus med flatbrød.
Tone321 Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Mandag: Kjøttkaker med saus, surkål, ertestuing, poteter og gulrot Tirsdag: Torsk med sennepsaus og aspargesbønner Onsdag: Biffsnadder med sopp, paprika og båtpoteter Torsdag: Spaghetti med kjøttboller og hjemmelaget tomatsaus Fredag: Fiskesuppe med grønnskaker, torsk og laks Lørdag: Fajitas med kylling Søndag: Thaicurry med svinekjøtt, grønnsaker og eggnudler
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2009 #6 Skrevet 28. januar 2009 Så flinke dere er!!! Men når lager dere alt dette? Dagen før eller rett etter jobben? Vi kommer fra jobben ca kl. 16.30. Og jenta mi må ha mat etter barnehage. Hvis vi skal lage alt samme dag blir det ikke middag før om noen timer...
Oi ..! Skrevet 28. januar 2009 #7 Skrevet 28. januar 2009 Mandag: Fiskeboller i hvit saus, poteter og gulrøtter Tirsdag: Røkte kjøttpølser (gjerne kalkun!) med kålrabistappe og poteter Onsdag: Spaghetti og kjøttsaus (Dolmio-glass og karbonadedeig) Torsdag: Torsk, eggesmør, poteter og gulrøtter Fredag: Hjemmelaget pizza, italiensk type Lørdag: Nachos Søndag: Hjemmelagde kjøttkaker i brun saus, poteter og kålstuing Jeg prøver å leve etter følgende: Mandag: Fisk Tirsdag: Kjøtt Onsdag: Pasta Torsdag: Fisk Fredag: Poden spiser gjerne rester fra gårsdagen til middag/kvelds, og så spiser vi voksne når barnet har lagt seg og fredagsunderholdningen begynner på TV. Lørdag: Vi spiser risgrøt, omelett, suppe+pannekaker eller noe annen enkel mat i 15-tiden, og så får poden brødmat/kornblanding til kvelds. Vi voksne spiser når barnet har lagt seg. Søndag: Ingen faste planer om type mat. Noen ganger gjør vi det helt enkelt, andre ganger er dette vår "prøve ut nye oppskrifter"-dag Vi h andler inn til hele uka hver fredag, så da har jeg gjort forarbeidet med å skrive handleliste. Det handler kun om planlegging, så går middagen som en lek! Når en vet at en har alt i hus, er det jo ikke noe problem. En gang hver annen mnd. lager jeg mat og fryser ned. Hvis jeg først lager kjøttkaker, lager jeg av et par kg kjøttdeig, så har jeg en 4-5 porsjoner å fryse ned. Lager jeg pizzasaus, lager jeg til 5-6 pizzaer og fryser ned i bokser. Jeg tar opp ting fra fryseren kvelden før og lar det tine i kjøleskapet. Å skrelle poteter/gulrøtter tar ikke egentlig noe særlig tid - vi er bare tre i familien, så det er jo ikke mange poteter/gulrøtter det er snakk om. Passer på å dele store poteter og kutte gulrøttene og å bruke liten kjele slik at det ikke tar mer enn en halvtimes tid å koke det. Mens det koker, ordner en det andre. Og så får en mannen til å dekke bordet hvis nødvendig Sett i gang! Dette skal gå så fint, så! Bare husk at det dreier seg om å planlegge
Oi ..! Skrevet 28. januar 2009 #8 Skrevet 28. januar 2009 Og du, et tips til: Begynn å abonnere på Spis bedre - et fantastisk blad for inspirasjon til enkel og grei hverdagsmat som smaker godt :-) http://www.spisbedre.no/
Erisa* Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 Her var det mange gode tips! Takk for inspirasjonen:)
trebarnsmamma84 Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 Mandag: tomatsuppe med makarini,egg og skiver Tirsdag: pølse og potetstappe Onsdag: pizza Torsdag: fårikål Fredag: pannekaker---pizza til kvelds Laurdag: graut + finnbiff i viltsaus,potetstappe,og rosenlkål til kvelds... Søndag: rester frå laurdag,eller koteletter o.l Eg prøver å planlegge kvar dag,men er ikkje så flink til det...Går som regel på butikken kvar dag,og veit eg ikkje burde gjere det... Skal prøve å blir flinkare....hehe=)=)=)
Barbafin Skrevet 21. februar 2009 #12 Skrevet 21. februar 2009 Er ikke så superflink til å planlegge, men prøver ihvertfall. :-) Neste uke tror jeg blir: Mandag: Fersk torsk, poteter, gulrøtter, brokkoli og blomkål Tirsdag: Kjøttkaker, saus, ertestuing, gulrøtter og brokkoli. Poteter. Onsdag: Ovnsbakt laks (med sitrongress og lime), purre, gulrøtter, blomkål og poteter Torsdag: Hjemmelaget kyllingburger med tacokrydder, mangosalsa, tomatsalat på grovt burgerbrød. Fredag: Småen spiser evt rester eller et middagsglass. Vi spiser sterk hjemmelaget pasta etter legging. Lørdag: Vi spiser ute på kafe eller restaurant. Søndag: Vi er invitert på middag hos farmor og farfar. Vi prøver å spise fisk minimum to ganger i uken, gjerne oftere. Småen liker det mye bedre enn kjøtt. :-)
Prinsessemamma x 2 Skrevet 21. februar 2009 #13 Skrevet 21. februar 2009 Vi handler hver fredag for hele uka. Dette skal vi ha denne uka: Fredag: Ostesnitzel med makaroni og brokoli Lørdag: Taco til oss, fiskepinner til vesla Søndag: Fiskeboller i hvit saus med grønnsaker og potet Mandag: Kyllinglår med ris og salat Tirsdag: Hjemmelaget pizza Onsdag: Kjøttdeigpai med salat Torsdag: Pøler og brød til oss, middagsglass til vesla (vi går på svømming kl. 17 på torsdager, så denne dagen blir det alltid noe enkelt og kjapt) Pleier som regel å minst èn dag med fisk, kjøttdeig og kylling. I tillegg har vi alltid potet, ris eller pasta til alle måltider, sammen med enten kokte/rå grønnsaker eller salat.
*Little Miss Sunshine* Skrevet 24. februar 2009 #14 Skrevet 24. februar 2009 Menuen for denne uke var/er: Fredag: Barna fik havregrøt og vi fik ost, vin, oliven, brød og litt annet. (Barna fikk forresten lov å velge selv Lørdag: Indisk med kylling og grønne linser, med naan, onion bahji, yoghurtdressing og salat. Søndag: Kylling chowmein med bok choi og vårløk Mandag: Aubergine-ovnret med feta og kikkertesalad Tirsdag: Fiskegryte Onsdag: 'meksikanske' tortillas med bønner og ost, pluss guacamole og salad Torsdag: løksuppe med ostebrød
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå