Gå til innhold

har katt og er redd for toxoplasmose :(:(:(:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en katt og har kysset på den og klapper den mye..er 22 uker gravid nå snart...og lurer på hva jeg skal gjøre....

er så forferdelig redd nå...

noen som har noen ord om dette?

så at katten hadde mark nå, og skal behandle den, og var redd for å få det selv, men har sjekka det opp og at det er svært sjeldent at det smitter over på mennesker..

men toxo..hva med det?

aaarg :( tenk om jeg er smittet?

Fortsetter under...

Skrevet

så lenge du ikke har hatt hendene dine på katte bæsj eller tatt katten i rompa også spist av hennene uten å vaske deg er det nok ingen fare..men om du er veldig redd for dette, så kan du ta en blod prøve hos legen som viser om du er smittet eller ikke.

Det går nok fint:) lykke til med bebi i magen. :D

Skrevet

Det er en bakterie som er kattens avføring, og det er derfor lite sannsynlig at du blir smittet så lenge du holder deg unna kattedo ol. Jeg har også katt, og er overhodet ikke redd for å bli smittet. Tok en prøve på første kontroll jeg var på, for å se om jeg var imun. Det var jeg ikke, dvs at jeg ikke har blitt smittet tidligere. Og når ikke JEG har blitt smittet tidligere, så er det ikke stor sjanse for at jeg blir det nå.

Det er selvfølgelig viktig med god hygiene, vaske hender før matlaging etc. Og unngå å nusse så mye på pus:)

Skrevet

ok takk skal dere ha....uff hormoner altså.. :(

holdt nesten på å gråt menst jeg skrev dette, hehe..

men kan hende jeg skal ta en prøve til..tok en på første kontroll jeg og , og jeg har heller ikke vert smitta, og har hatt katt i lang tid før det så..går vel sikkert bra da...men har en ting til jeg skulle sjekket..lurer på om jeg leker fostervann, for noenganger så kommer det ut vann... ikke veldig ofte..men spessiellt rett etter jeg har vert på do, og skal gå, så kommer det vann...av og til kommer det vann uansett om jeg går fort eller tar i for mye..

er ikke mye, bare kansje 4-5 dråper

Skrevet

Her lurer jeg også litt på noe....

Når legen tar blodprøve - hva sjekker de da?! Om man er immun eller ikke immun?

Og dersom man er immun, betyr det at man ikke kan få dette mens man er gravid, og at babyen derfor er helt trygg?

Og er man ikke immun, kan man da få denne smitten mens man er gravid, og hvordan kan man merke symptomer!?

Skrevet

Første først: Toxoplasmose skyldes en _parasitt_ ikke en bakterie. Kattedyr er hovedvert. Det betyr at det er i disse parasitten klarer å formere seg. Man antar at 1-2% av kattepopulasjonen har toxoplasmose, og det er bare nysmittede katter (særlig unge katter) som er smittefarlige da også katter blir immune etter hvert og ikke lenger skiller ut parasitten.

Det er ikke større sansynlighet for å bli smittet når man er gravid enn ellers, og man merker knapt at man blir smittet. Tror det kan føles som en lett forkjølelse.

Dersom man har hatt smitten tidligere, så er man immun og fosteret skal være beskyttet ja.

Jeg har selv katt og har også håndtert kattedoen da jeg har vært den eneste i huset i en lang periode. Sørget for at jeg har vasket hendene godt etterpå. Generelt er folk altfor dårlige på håndhygiene, og dersom man bare er flink nok på dette punktet skal skal man kunne unngå smitte.

Det er forøvrig også denne parasitten som er årsaken til at gravide skal spise gjennomstekt kjøtt da den kan finnes her. Den tåler ikke steking eller koking.

Annonse

Skrevet

Ta en blodprøve du.

Er du immun så er barnet ditt trygt.

Jeg har selv blitt smittet en eller annen gang i barndommen, så her er vi immune. Fikk det påvist i forrige svangerskap, var litt nervøs da grunnet srbeidsplassen min og omgang med gauper. Men jeg var heldigvis immun.

Hvis du ikke har hatt infulensaliknende symptomer under graviditeten så trenger du nok ikke å bekymre deg for at du har blitt smittet. Men be om en blodprøve så vet du og vær flink til å vaske hendene dine, så går det nok bra.

Skrevet

det er det som er litt ille skjønner du..jeg har nettopp hatt en mild form for influensa :S og allt slimet henger igjenn enda, så er litt forkjøla enda..

Skrevet

det er jo influensatid nå. har selv hatt katt i hele mitt liv (27 år), har alltid kysset og kost mye med dem og i perioder håndtert kattedo osv. hverken jeg eller min søster har hatt toxo. man må faktisk få "spor" av kattebæsj i munnen for å bli smittet, i tilegg til at katten må være syk, så tror ikke det er så stor sjanse for å pådra seg dette med "vanlig" kattekos:)

Skrevet

Enig med andre som har skrevet her. Syyykt få katter som er smittet og enda mindre sjanse for at de smitter deg og også liten sjanse for at det skal skade fosteret om du hadde blitt smittet. Blir man smittet i svangerskapet, så er et også behandling å få. Kos deg med katten. De er hyggelig trøst i hormonhelvete, så du skal ikke ha dårlig samvittighet for det. Bare pass på å gjennomsteke kjøtt (for det kan finnes smitte der også) og ikke grafs overdrevent mye i jord der katter kan ha gå på do.

Og så går det an om man er veldig overnervøs å sjekke katten sin hos dyrlege. 98 prosent sjanse for at den IKKE har parasitten i seg.

Skrevet

Vil bare si at jeg har hatt katter siden jeg var 3 år gammel, har nå 2 stk. Under oppveksten sov kattene alltid hos meg om natta og jeg har ryddet i utallige møkkete kattedoer. Hvis noen skulle få toxoplasmose fra katt, skulle det være meg. Tok test for å se om jeg hadde vært utsatt for smitte (dvs hadde antistoffer mot toxoplasmose) og dermed ville vært immun, det var jeg ikke.

Siden man ikke er mer mottakelig for toxoplasmose som gravid enn ellers, vil jeg dermed anse sannsynligheten for å bli smittet av katter nå som svært liten når jeg ikke har blitt det før. Jeg overlater rydding av kattedo til samboer og vasker hendene hvis jeg har vært i kontakt med noe som kan ha inneholdt katteavføring. Ellers tar jeg det med ro.

Skrevet

Ettter som jeg ha skjønt er det mer vanlig med toxo i de sydlandske land - ikke Norge. Min jordmor som var svensk sa til meg ved forrige svangerskap at dette var noe de ikke testa på i Sverige...

Skrevet

Jeg vil igjn anbefale deg å ta en blodprøve. Så får du vite om du har hatt parasitten i deg eller ikke. Er ikke godt å være bekymret!

Annonse

Skrevet

Jeg har aldri hatt katt og jeg har ut fra blodprøvene hatt toxo. Har nok skjedd i barneårene i sandkassa el.lign.

Men vet du at du ikke har hatt det? Tror ikke det er så mye å bekymre deg for. Dessuten er du snart utenfor den kritiske fasen i svangerskapet og de fleste organer osv. er ferdig. Det sa hvertfall legen min til meg da jeg spurte ang. inntak av hodetabletter osv.

Skrevet

Siden du (HI) allerede har tatt prøven en gang, er det kanskje ingen grunn til å ta ny prøve ennå hvis du ikke har gjort noe som skulle sette deg i en spesiell risikosituasjon? Når du ikke er smittet før, er det jo svært liten risiko for at du har blitt smittet i svangerskapet.

Dessuten (i motsetning til det som blir sagt over);Toxoplasmose kan overføres til barnet gjennom hele svangerskapet, slik at ingen perioder er mer sikre enn andre. Dersom du tar en ny prøve nå, vil du jo fortsatt kunne bekymre deg for å bli smittet senere i graviditeten.

Men altså: Sannsynligheten er svææææært liten hvis du ikke har gjort noe som skulle utsette deg for ekstra risiko. Min jordmor har over 20 års erfaring og har kun sett toxoplasmosesmitte under graviditet 1 gang, og det var hos en kvinne som hadde reist til sør-Amerika og bodd hos lokalbefolkningen og spist lokal mat i 1 mnd.

Jeg tok en prøve tidlig i graviditeten som var negativ. Er nå i uke 26. Har som sagt 2 katter hjemme, men smitte fra dem bekymrer meg lite. Skal til syden om 1 uke og tenkte å teste meg på nytt noen uker etter jeg har vært der, siden toxoplasmose er mye mer vanlig i sydligere strøk (skal selvfølgelig være forsiktig med hva jeg spiser). Vi har også pusset opp hjemme, og der var det gammel leire som isolasjon i gulvet. Denne leira ble virvlet opp under fjerning, og vil sjekke meg pga dette også, siden jeg kan ha inhalert jord. Regner med å teste meg rundt uke 30.

Skrevet

Hei!

Har selv en katt, og bodde sørpå i Europa der toxoplasmose er mye vanligere enn her. Jeg testet meg i begynnelsen av svangerskapet, og drev med en del informasjonsinnhenting. Litt fakta i punktform:

1) parasitten lever i jorden utendørs

2) katter tar det med seg inne, dvs. er det en innekatt, er sjansen minimal for at han bærer toxoplasmose

3) aller største kilder for toxoplasmosesmitte er dårlig vaskede grønnsaker og hagearbeid. Katten får ufortjent dårlig rykte fordi han graver mye når han gjør fra seg ute

4) for oss i Norge er det største risikoen å spise rå, uskrelte grønnsaker når vi er utenlands: fordi det er svært lite toxo i Norge, er få kvinner immune, i motsetning til lenger sør i Europa som f. eks. Frankrike. Derav rådene om å unngå råkost på reise

Altså ingen grunn til paranoia, men vær forsiktig meg alt som kan ha vært i kontakt med jord: vask alt godt, og deretter vask hendene dine grundig!

For min del sluttet jeg å vaske kattedoen tidlig i svangerskapet, selv om jeg er immune, men det var mest for å slippe å bøye meg... ;) Må være den dårligste unnskyldningen som finnes.

Hilsen, og kos til Pusen din!

Skrevet

takk for alle fine svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...