Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som skal gjennom TESA? Vi har fått reservert tid i uke 23 på riksen. Det er laaang ventetid. Vi har nå ventet ett år fra vi sendte søknaden. Vi må bestemme oss på forhånd om vi vil bruke donorsæd hvis de ikke finner noen sædceller. På forrige test av mannen min fant de svømmere etter fire stikk, men det er ikke sikkert at de vil finne noen neste gang. Da står vi kanskje der med eggene mine uten å ha noen sædceller til å befrukte dem med. Vi prøver nå å bestemme oss for hva vi vil gjøre. Tror vi går for donorsæd hvis de ikke finner noe. Er det noen som har noen erfaringer? Hvor stor er sannsynligheten for å finne sædceller fra testikkelen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!!

Jeg er gravid i uke 25 etter denne metoden!!! Dersom de finner levende sædceller er prognosene gode :-) Vi fikk det til på første forsøk men mistet. Deretter tinte vi opp fryste egg men de døde..På andre ordinre forsøk satt spiren og nå er det full fest i magen :-)

Du skal vite det at det er bare i den ene bitestikkelen de fant liv og en enslig celle kan være nok.

Jeg vet ikke hvordan det virker på riksen men i Haugesund kunne vi ringe og si at vi ville stå på en liste der vi kunne rykke frem dersom noen avbestillte. Det er verd å ta en tlf?!

Jeg vet ikke noe om hvor mange som finner liv og ikke men jeg har mine egne erfaringer med det. Ventetiden er fæl, spesielt etter at eggene er tatt ut og de har hentet sædceller. Det er laaange minutter. Det er selvsagt ingen garanti men jeg føler det er viktig å holde motet oppe. Sædcellene bruker tre måneder på å modnes og det kan bety at dere kan bruke tiden nå på å f-eks slutte å røyke og ta et opphold med alkoholen. Det gjorde vi. Vi vet selvsagt ikke om det hadde noe å si men det er godt å vite at en har prøvd alt.

Det viktigeste av alt er å ta vare på hverandre. Det er hardt for en mann å måtte gå igjennom det og det er fælt å måtte snakke om donor. Jeg tror likevel det er viktig å gjøre det. Dere må eventuelt selv spør om det på sykehuset- de kan ikke tilby det. Det er iallefall det vi fikk beskjed om.

Jeg vil ønske dere masse lykke til og bare skriv en pm eller noe dersom det er noe du lurer på. Jeg deler gjerne erfaringer :-)

Og du; når dere først kommer i gang så går det fort. Det er ventietiden som er ille og kanskje er det tiden for å komme seg på ferie eller noe?!

Skrevet

Hei Kristine

Vi skal igang med ICSI/TESA nå. Begynner på nesespray neste mandag. (uttak/innsetting blir nesten et år etter søknaden ble sendt) Når jeg ser tilbake på ventetiden har det faktisk gått fort, men det er uvissheten som har vært den værste.

Hos min mann fant de kun 5 celler, men de så fine ut. Min største frykt er at de ikke finner noe nå siden det bare var 5 forrige gang........Stakk også fire ganger på mannen min.

Hva donor angår har vi valgt å si nei til dette her i Norge, da vi ikke ønsker åpen donor......Dette er en avgjørelse vi har kommet frem til sammen, etter mange diskusjoner.

Hva sansynlighet angår vet jeg ikke, men de sa på riksen at dersom de først hadde funnet noen celler så var det ganske stor sjanse for å finne igjen, men problemet er at de ikke vet hvor de skal stikke for å finne noe.

Lykke til:)

Skrevet

Takk for svaret. Det er godt å høre at dere fikk det til! Da er det sjanser for oss også! Jeg har sendt deg en privat mail.

Skrevet

Jeg synes ventetiden til nå har gått fort, men det virker som en evighet fram til sommeren. Håper de finner noen celler hos mannen din. Vi fikk også høre det samme som dere at det var stor sannsynlighet for at de fant celler når de hadde funnet noen fra før. De får stikke helt til de finner noen. Stakkars mann!!! Jeg ønsker dere masse lykke til!!! Krysser fingrer og tær for dere.

Send meg gjerne en pm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...