♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Noen som har gjort dette hos legen? Tenker jeg må ta en 3-4 i en runde. Kan jeg da gå på jobb igjen med en gang etterpå? Hvor mye koster det i egenandel sånn ca?
*smula* Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Jeg har fjernet føflekker hos legen, tror de fleste fastleger gjør det. Og det var ikke vondere enn et vanlig sår, så du kan sikkert gå på jobb igjen etterpå, så lenge du ikke har en veldig belastende jobb da.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2009 Tenkte litt på dette med strekking av ryggen etterpå. Sambo gjorde nemlig det og arrene hans er kjempe stygge. Men jeg kan jo alltids kutte noen av mine arbeidsoppgaver i noen dager for å få galskapen til å gro pent.
Zyan Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Jeg fjernet 2 stk på ryggen torsdag som var:) Ene var like over bukselinningen, andre akkurat der bhn går sammen. Man får bare lokalbedøvelse akkurat der de skjærer og syr. Sist jeg gjorde dette, tok jeg 3 stk, både foran og bak på overkroppen. Den på ryggen, altså sårsnittet, ble hele 6 cm langt, og dypt sår, sydd. Jeg dro rett tilbake på jobb, der hadde vi fått en pall med hundemat, sekker a 15 kg som skulle bæres inn. Ettersom jeg forts hadde bedøvet sår bar jeg inn alt, og hadde litt vondt etterpå. Jeg strakk såret veldig, og har idag, 10 år etter, et bredt arr. (var på skulderbladet) Mine 2 som jeg tok hos fastlegen nå på torsdag, kostet ca 350,-. sikker litt ulik pris fra kommune til kommune...tror jeg?
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2009 Kjempe fint. Tusen takk for svar InnMari. Jeg må få bestilt fjerning av disse føflekkene; de er stygge å se til og den ene klør, men jeg har liksom ikke tid å være borte fra jobb. MASSE å gjøre for tiden. Også må jeg vel egentlig få tatt de nå snart, hvis ikke blir det kanskje helkræsj med sola til sommeren? 350 kr er jo ikke ille. Trodde mye mer jeg.
ventejenta Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Hei! Dette har jeg mye erfaring med fra jobb! For å slippe stygge arr bør du unngå å strekke ryggen for mye de første dagene. Du kan gå på jobb, men vær bevisst hvordan du bruker kroppen, f.eks ikke bøye ryggen for mye hvis du skal løfte noe. Etter du har tatt stingene bør du tape med f.eks. plastertape/strips på tvers av såret i minst TO mnd. De fleste allmennleger sier to uker, men plastikkirurger og hudleger sier 2-3 mnd.. Du vil uansett få arr, men de vil bli penere. Og som regel gjør det litt vondt i sårene i noen dager.
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2009 Tusen takk Ventejenta. Kjempe bra råd. Da sambo fjernet sting så var det ikke snakk om sånn strips på såret, men så er han mann da, og har legeskrekk så han var vel altfor opptatt med å komme seg ut der i fra enn til å høre etter. Da får jeg vel egentlig bare bestille meg time en morgen for å få fjernet skiten da, også dra på jobb etterpå og være litt forsiktig. Ja også kjøpe strips. Høres ut som en plan ;o)
ApriIbaby Skrevet 26. januar 2009 #8 Skrevet 26. januar 2009 Og kjøp meform - plaster som skal brukes i inntil 3 mnd etterpå. Lager de peneste arrrene jeg noensinne har sett ( og jeg har sett mange!)
Korse76♥ Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 Jeg fikk tips fra fastlegen min om å få en hudlege til å fjerne min relativt store på ryggen. Han følte ikke han hadde god nok erfaring med den slags "kirurgi". Angrer ikke på det i dag for arret er ca 5 cm langt. Jeg dro ikke på jobb samme dag, men var på plass dagen etter.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 Vil absolutt anbefale deg å få en rekvisisjon fra fastlegen din til en hudlege. De er ekspertene på dette og gjør det ofte uten å sy. Har fjernet flere og de har verken gjort vondt eller vært plagsomme etterpå. Da har de fjernet opptil 6 stk av gangen! Og istedetfor å sy så brennes de, det blir skorpe som faller av etter noen dager. Fine arr blir det også. Har også fjernet en som satt veldig dypt og det ble et pent arr etter denne også. Det var faktisk legen min som anbefalte det. For som hun sa, så ville hun gjerne fjerne dem fordi hun syntes det var litt "gøy", men innrømte også at en hudlege ville gjøre det mye penere!
♂ 06+sept.pie = Ferdig! Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2009 Takk for masse tips jenter. Men er det lang tid å vente hos hudlege da? Og gjør det vondt å brenne de bort?
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. januar 2009 #12 Skrevet 26. januar 2009 Glemte å si at jeg gikk også på jobb rett etterpå.
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. januar 2009 #13 Skrevet 26. januar 2009 Noen hudleger har lengre ventetid enn andre. Her i byen har vi to og den ene får man raskt time hos, den andre har flere mnd ventetid. Det gjør overhodet ikke vondt, da du får bedøvelse. Han satt en bedøvelsessprøyte i hver føflekk. Når den virker etter noen minutter, så bruker han skalpell og skjærer den bort og så er det brenning med engang for å stoppe blødning og danne skorpe. Fort gjort og helt smertefritt!!! Og så vet jeg at jeg er mer fornøyd med pene arr enn stygge arr.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #14 Skrevet 26. januar 2009 Her må jeg bare blande meg litt! =) Håper jeg også får svar. Jeg har en føflekk i ansiktet jeg ikke liker, for den er stygg og den har mistet alle pigmentene og ser aller mest ut som en vorte. Deilig! Må man ha en medisinsk grunn for å fjerne føflekker? Og koster det det samme uansett? Og sist, men ikke minst!, vil arret bli veldig skjemmende og stygt? Føflekken er jo på haken min...:o/
Attpåklatten :-)™ Skrevet 26. januar 2009 #15 Skrevet 26. januar 2009 Man trenger ikke en medisinsk grunn for å fjernet en føflekk. Mulig en medisinsk grunn gir grunnlag for at du slipper å betale for den. Det vil alltid bli et arr når man fjerner en føflekk, men går man til en hudlege og behandler "såret" som anbefalt etterpå blir det iallefall penest mulig. Skal blant annet unngå direkte sollys på noen mnd etc. Lurt å dekke til som noen nevner over her. Jeg fikk et spesialplaster som beskyttet godt. Samme med ks-arret mitt. Det har blitt veldig pent da jeg beskyttet det hele sommeren etter ks.
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #16 Skrevet 26. januar 2009 Ok, takk for svar=) Nå går vi jo mot lysere tider *optimisten* så jeg får se det an til høsten igjen. =)
camosilla Skrevet 26. januar 2009 #17 Skrevet 26. januar 2009 Legen fryste bort mine han. Sprayet på noe guff, og etter ca 14 dager datt de av. Ikke alle man kan gjøre det med, men det var veldig fort gjort og smertefritt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå