Gå til innhold

Statligstøtte for studenter (uten jobb) med barn?

Anbefalte innlegg

Hei!

Gravid for første gang som dere kanskje skjønner :)

Nå går jeg på skole, og er ferdig til våren. Er ikke fast ansatt i noe jobb, og regner med at jeg ikke får meg jobb som høy gravid til høsten heller ;)

Nå jobber jeg imidlertid som vikar gjennom Adecco.

Er det noen som vet om støtteordninger for dette? Har termin 17.09, og vil jo komme til å være uten fødselsperm fra jobb. Hvordan blir det da med penger og sånn? Har samboer i full jobb.

I tillegg :) Hvor lenge er det vanlig å være hjemme med barnet, før man er tilbake på jobb, eller for min del, skaffer meg en jobb.

Håper noen kan hjelpe.

Fortsetter under...

Hei smiley!

Man må ha vært i jobb i 6 av de siste 10 mnd før du går i ut permisjon tror jeg (for å få fullt opptjent svangerskapspenger, men arb.ledighetstrygd teller også). Se på nav.no, eller sjekk denne linken:

http://www.nav.no/page?id=328

Om du ikke er berettiget til full stønad fra nav pga skolegang, får du i allefall en engangsstønad på rundt .35.000.- står også på de samme sidene.

Kan nok lønne seg for deg å søke på et studium du vet du kommer inn på til høsten, slik at du allefall får lånekasse-lån, som blir omgjort til stipend såvidt jeg forstår. Arrester meg om jeg har misforstått :)

Ring og mas på både nav og lånekassen. det finnes også linker her inne på sidene her, sjekke debatt-siden. Er enge forum for gravide studenter og der er det noen har funnet smutthull iallefall.

Lykke til, håper dette hjalp mer enn det forvirret deg min venn :)

Heisann

Er på en måte i samme situasjon som deg, var livredd at jeg skulle falle i en sprekk i og med jeg egentlig skulle vært ferdig til sommeren og ikke rekker å skaffe jobb iom at jeg har termin 24 sept. Jeg måtte utsette en eksamen grunnet sykdom før jeg viste at jeg var gravid....og heldigvis for meg for det viser seg at man kunn får støtte fra lånekassen hvis en har opptak på en skole, i tillegg til engangsstønaden da..den får du jo.

Det jeg kan komme på av tips må være at du melder deg opp til et fag eller i allefall får deg en plass på en skole, så kan du søke permisjon. vet ikke helt hva kravet er videre, om du må ta dette faget ferdig etter permisjonen..men det er verdt et forsøk.

ang lånekassen så er det ikke lån, du får da fødselsstipend fra lånekassen i påvente om at du skal tilbake til utdanning.. fikk dette selv når jeg fikk min sønn i 2006 grunnet at jeg var da midt i utdanningen min og skulle jo tilbake... men vet ikke hva de gjør dersom du sier opp den studieplassen med en gang permisjonen er over, at du faktisk ikke skal ta utdanning... for det er jo et tilbud til dem som er i studie og skal tilbake på skoebenken etter endt permisjon... man må da søke om permisjon hos skolen, at plassen din står der fortsatt... den bekreftelsen på permisjon fra studiet skal da lånekassen ha en kopi av...

men som sagt, vet ikke hva de evt vil gjøre dersom man ikke da begynner på studiet etter permisjonen...

Kjempefin artikkel fra VG! Takk for den.

For dere som er ferdige til sommeren, det står "For å motta fødselsstipend kreves det at du har rett til å motta stipend og lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen." Og det har dere vel? De kan vel ikke telle med de to månedene i sommerferien man ikke får stipend? Betyr det at man faktisk får stipend fra lånekassen etter endt utdanning, uten å måtte melde seg opp i nye fag for å finne et smutthull?

Annonse

§ 44-3 Avbrutt utdanning

Dersom utdanningen blir avbrutt, kan støtten bli krevd tilbake, se kapittel 9.

http://lanekassen.no/templates/forskriftsdel____12428.aspx

som det står her kan de kreve det tilbake dersom du ikke begynner på studiene..... ville ringt lånekassen og heller sagt det at du har tenkt å på skolen igjen, blabla, men hva hvis du ombestemmer deg, hva skjer da med det stipendet...

Tusen takk for hjelpen jenter. Her var det mange gode tips :)

Jeg er jo ferdig til sommeren egentlig, men det ville ikke vært noe problem å meldt meg opp til noen eksamener. I tillegg er det alltids en sjangs for at jeg ønsker å ta master etter perm.

Skal se på alle linkene dere har gitt meg, så nå skal jeg finne en løsning på det. I tillegg er det nok smart å ringe til lånekassen og nav ja :)

Er jammen mye å tenke på.

Annonse

hehe. tok akkurat et telefon til lånekassen for å høre nærmere om dette her. Han sa at jeg måtte søke på studie og lån som normalt for høsten 09, og så når jeg føder, må jeg sende fødselsattest til lånekassen. I tillegg til dette måtte jeg sende ved lønnsslippen til samboeren min også, siden han er i full jobb. Dette hadde ikke noe med fødselsstipendet å gjøre, men med foreldrepenger.

Støtte består av det som vanligvis er lån og stipend, men her vil all lån bli omgjort til stipend (kanon bra!), i tillegg gir de støtte i 10 mnd :)

Det krever at jeg er reservert plass på skolen, eller permitert fra studie. Så jeg må gå å snakke med studieveilederen min før å høre mer om det.

I tillegg kan man få engangs utbetalingen fra Nav, uten at det påvirker stipendet.

Så da ser det ut som at det skal ordne seg for meg. Men jeg må nok forstsette å studere, så da blir det master likevel :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...