helhalhalo Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Hei Jeg lurer på hva som er styrtfødsel, hvor rask er en styrtfødsel og hvordan opplevde dere fødselen. Kom gjerne med fødselshistorier mvh Ida
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Har vel hørt at en styrtfødsel er en fødsel som tar under 2 timer fra første ri til ungen er ute. Har ikke opplevd det selv, så der har jeg lite å bidra med ;-)
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Min kanskje!! Ble satt igang 11dager over termin. Hadde 3cm åpning da jeg ble lagt inn.(uten at jeg hadde merket det). Fikk en modningspille kl. 15.00. Det skjedde ingenting. Skulle egentlig få en til etter 6-8timer, men siden det var så sent på kveld fikk jeg ikke det. Men når klokken nærmet seg 01.00 beynte jeg å kjenne murringer(mens-smerter). De tok seg voldsomt opp og jeg ble skjekket kl. 01.10 og hadde 4cm åpning. Ringte sambo og han var på plass kl.01.25. Vannet gikk 01.35 og da hadde jeg 9cm åpning. Da gikk det noen minutter så kom pressriene. 3stk skulle til så var snuppa ute kl.01.52. Opplevde fødselen som en ut av deg selv opplevelse, alt gikk så fort at jeg egentlig ikke skjønte noenting. Rakk heller ikke smertestillende så jeg kjente jeg var til kan man si. fikk ett lite rift og måtte sy 2sting. Ifølge min jordmor hadde hun ikke opplevd maken på minst 5år.
Marihønemamma til prinsesse Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Heftig, Tupsi!!! Jeg slutter aldri å la meg fascinere av naturen og hvordan det er mulig å få små mennesker ut av en kvinnekropp. Snuppa mi brukte et langt, ont år på å komme ut. Vi rakk å kaste opp, få akupunktur, ligge i badekar flere ganger og få lystgass, epidural og revne i massevis........jeg tror jeg ville ønsket styrt-fødsel, men mest av alt er det tryggest å ikke føde mer, fy fxxx så jævxxxx vondt!!!!!!!!
temine Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 Begge mine fødsler er definert som styrtfødsler av jordmor på ettersamtalen, med de var litt ulike likevel. Førstemann ble igangsatt med modningspiller, kjente ikke noe før vannet gikk. Da hadde jeg 1 cm åpning. Fikk rier etter 30 minutt og 2 timer etterpå var tulla ute. Husker nesten ingenting av fødselen, alt var veldig voldsomt og "ukontrollert". Klarte blant annet ikke å prate. Med andremann hadde jeg 2 cm åpning (konstatert på jordmorkontroll) 2 dager før riene startet. Vet ikke hvor lenge jeg hadde gått med det, men var visst vanlig å ha litt åpning lenge som andregangs. Fikk murrringer, så rier. Etter 1 time og 45 minutt med rier kom gutten, han kunne nok ha kommet før, men jeg knep igjen i nesten 30 minutter for å nå frem til sykehuset. Denne gangen snakket jeg under fødselen, og følte det hele var litt mer kontrollert enn sist, heldigvis. Nå tror jeg ikke vi skal ha flere, tenker bare på hvor raskt det vil kunne ga da?!
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Da jeg hadde 4 cm åpning sa jm at nå regnet de meg i aktiv fødsel. 40 minutter senere var ungen ute. Absolutt ikke behagelig med styrtfødsel da både jeg og ungen hadde det tøft.
Herkules Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Ja da er vel min fødsel definitivt en styrtfødsel! Jeg fikk en sammentrekning og noe fikk meg til å reagere så jeg spratt opp av sofaen og idet jeg landet så plasket vannet i parketten. Alene hjemme og 2 uker over termin og med mobilen i hånda! Jeg ringte føden umiddelbart og i mens jeg pratet med dem så kom riene, jm sa jeg kunne ta en tur. Etter loggen på telefonen så det slik ut: 16.47 ringte føden 16.53 ringte mannen min og sa DET HASTER! og la på 17.00 ringte mamma hun er nabo og sa jeg ikke skjønte hvordan jeg skulle kunne komme meg til føden Riene var uten opphold. Mamma kom og skjønte det hastet og 17.05 ringte hun ambulansen Ambulansen dro herfra 17.15 og vi ankom sykeuset 17.20. og fødestua ca 17.25 Jenta mi kom 17.39. Legger jeg godviljen til då gikk fødselen på 54 min Fra aller første signal til hun var ute. Jeg kunne ha født på trappa hjemme, men holdt i gjen til jeg nådde fødestua. Flaks at vi bor nære sykehuset. Må også legge til at jeg var på føden pga mistanke om blodpropp og legen nektet å undersøke åpning kl 16.00 Han var spak når han så meg etter fødselen 16.
Katsi Skrevet 26. januar 2009 #8 Skrevet 26. januar 2009 Med nr 2 begynte jeg å merke at noe var i ferd med å skje. Gikk en time før det begynte med skikkelige rier. Var på sykehuset 1 time og 15 min før gutten var ute. Med siste nå var jeg innlagt pga vannet gikk( 35 uker) og mannen min var også heldigvis der. Kl 2 på natten sa jeg at jeg trodde riene ville komme av seg selv. 1 time og 25 minutter senere lå jenta på magen min. Rett og slett en forferdelig fødsel!
*Lissi* Skrevet 26. januar 2009 #9 Skrevet 26. januar 2009 Fødsel nummer 2 tok 1 time 45 minutt. Det var fra jeg kjente de første små murringene. Fødsel nummer 3 tok 1 time 50 minutt. Våknet klokken 07.00 og 08.50 var gutten født. begge fødslene var forferdelig intense. Fingrene til sambo var helt hvite etter fødselen, hehe! Var veldig spent da eg skulle ha nummer 4. Men, det vart en drømmefødsel. Var ikke vondt nesten. Stod opp for fikk kynnere. Ikke vonde, men klarte ikke sove. Tilslutt ringte jeg jm for å høre.. Reiste og ble undersøkt...8 cm! Stod å leste ukeblad mens riene kom:-) Absolutt å foretrekke!
Herkules Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Det var helt enormt heftig da det sto på ja, jeg hadde ikke opphold mellom riene og det gikk i ett i 45 min, jeg hadde ikke pause mellom riene. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si litt ioverkant rakst. Første fødselen tok 6 timer en veldig flott fødsel men vond og slitsom med heftige og effektive rier
rikedaspike Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Vannet gikk 21:00, ankom sykehuset 21:45 med 8 cm åpning!! Jenta ble født 23:20 :-)) litt voldsomt ja , men vil ikke bytte med andre som må slite i 2 døgn eller noe lignende....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå