Aggie Bird Skrevet 26. januar 2009 #1 Skrevet 26. januar 2009 Hvor vanlig er det egentlig å "roe" en nyfødt baby ved å stikke fingeren i munnen dens og la den suge på den som en smokk? Jeg har nesten ikke sett noen som gjør dette, og jeg reagerer egentlig når noen foreslår dette for dette må da være veldig uhygenisk? I tillegg føler jeg at det går lbryter litt med intimgrensene til babyen. Jeg tror ikke jeg ville likt å ha sugd på fingern til faren min da jeg var liten. Er jeg urimelig eller rar som har disse tankene rundt en baby som suger på en voksen manns/kvinnes finger? Hva mener dere?
Gjest Skrevet 26. januar 2009 #2 Skrevet 26. januar 2009 Vi har gjort det med våre da de var pittesmå. Vi har god håndhygiene også. Vil ikke du gjøre det, så gjør du ikke det. Noen susser barna på munnen, andre ikke. Vi er ikke like.
Lotta med novembergutt Skrevet 26. januar 2009 #3 Skrevet 26. januar 2009 Vi har også gjort det med vår - og gjør det enda dersom han blir veldig trist under en biltur feks, eller for å roe han under sjekk på helsestasjonen Fungerer mye bedre enn smokk her i huset. Men selvfølgelig stikker vi ikke inn en skitten finger :\
Hermione_77 Skrevet 26. januar 2009 #4 Skrevet 26. januar 2009 Gutten min er snart 6 måneder og fremdeles tar han gjerne en finger for å roe seg. Noen ganger suger han mens andre ganger "tygger" han. Føler ikke at det er snakk om å bryte intimgrensene til babyen. Det er jo tydelig at han gjerne vil suge eller "tygge" på fingeren. Om han ikke vil, tvinger jeg selvfølgelig ikke inn fingeren i munnen hans.
mamarama og lille banan Skrevet 26. januar 2009 #5 Skrevet 26. januar 2009 vi gjorde det da han var bitteliten, og ikke hadde lært seg å ta smokk skikkelig ennå. gjør det av og til ennå, men det går mest i smokk. og er så klart ikke skitten på fingrene. skjønner ikke helt den med intimgrenser på babyen, den har vel ingen sjenanse for kropp og nærhet ennå? kommer vel gjerne først i puberteten det
Gla`jenta&lilleSophie Skrevet 26. januar 2009 #6 Skrevet 26. januar 2009 Vi gjorde det mye i begynnelsen, før vi ga smokk og før hun tok den ordentlig. Såklart bare med rene hender! Og skjønner heller ikke hva du mener med intimgrenser på babyen... Babyen skjønner ingenting av det. Og dessuten, hun suger da på puppen min!! Liker ikke tenke på at jeg har sugt på puppen til moren min nå jeg heller... men er nå engang sånn det er da. Er mye man gjør som baby og barn som man ikke gjør som voksen. Man ligger hud mot hud og koser, dusjer og bader samme, ligger i armkroken... Suge på fingeren er ganske uskyldig, men liker du det ikke så gjør du det ikke:)
LilleBjella Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Vel, jeg syns det er vel så rart å vite at jeg har sugd på puppen til mamma. Selv om jeg ammer selv. Rar tanke. Og vet jo at både mamma og pappa har vaska meg i rompa... Så det å ha sugd på fingeren til en voksen, tar jeg ikke så ille opp. Men ja, vi ga en lillefinger til småen før han fikk smokk (ti dager). I følge helsepersonalet så vil ikke en finger ødelegge babyens sugeteknikk, slik en smokk kan gjøre. Så jeg lå med fingern i munnen hans konstant den første uka, og fikk til og med blemmetendenser. Men vasket jo hendene først. Tror mange av smokkene som er mistet i bakken, og "vasket" i foreldrenes munn er vel så skitne som en finger.
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 26. januar 2009 #8 Skrevet 26. januar 2009 Jeg syns også det er helt normalt. Tror det bare er våre voksne tanker som gjør at man får en sperre for dette. Barn vet jo ikke noe om hva voksne gjør.. Jeg tror heller ikke at noen putter en møkkete finger i munnen til et spedbarn. Det klarer de fint selv når de blir litt større
Aggie Bird Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2009 Takk for alle gode svar. Dette var tydeligvis ikke så rart som jeg hadde tenkt, og det er ganske betryggende igrunnen. Er enig med dere ang intimgrensene til babyen, den har jo ingen av disse da den trenger all den nærheten den kan få. :-) Var bare en ubegrunnet følelse jeg hadde, som jeg nå ser var litt gal. Da skal jeg åpne sinne mitt litt mer, og for muligheten til å la den suge på fingern. Hadde bare aldri vært borti folk som faktisk har gjort dette før, men nå ser jeg at det ikke er så unormalt. Takk for oppklaringen! :-)
Septemberprinsen Skrevet 26. januar 2009 #10 Skrevet 26. januar 2009 Vi gjør ikke dette, for til tross for god håndhygiene, så er det bl.a på fingrene det oftest er gule stafylokokker.
tjommis Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Vi måtte også gi ham lillefingeren de første dagene... Eneste jeg mislikte sterkt var at det første svigermor gjorde da hun kom på besøk var å vaske hendene og sette seg med fingeren i munnen på babyen min.. Mulig jeg er sær, men jeg synes ikke andre trenger å putte fingrene i munnen hans.
frk-fryd Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 Vi gjorde det noen ganger i begynnelsen før hun fikk smokk. Nå når hun er 3 mnd, vil hun gjerne smake på ting, og da har jeg også latt henne smake på en rein finger når hun leker med handa mi. Lar henne smake på leker også her hjemme jeg, så lenge de er rene. Om kort tid kryper hun rundt på gulvet og da kommer hun til å putte alt mulig i munnen. Da kan man ikke være hysterisk. HS sa at alle bakterier hjemme i eget hus har hun nok blitt utsatt for likevel, fra meg eller pappaen, og så lenge jeg ammer får hun også antistoffer fra meg. Jeg er betydelig mer forsiktig hos andre, og synes ikke besøkende skal putte fingern sin i munnen hennes. Hun er jo ikke vant til deres bakterieflora.
En snupp - og en knert i magen Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Vi brukte lillefingeren som smokk frem til vi fikk henne til å ta smokk da hun var 5-6 uker. Funket kjempebra, det. Fikk det faktisk som tips av noen venner som igjen hadde blitt tipset på av sykepleierne på barselavd. Man bør jo vaske hendene ofte ofte når man er rundt så små barn uansett, og når de blir litt større sutter de jo på sine egne fingre som har vært overalt (og da mener jeg virkelig overalt - i gulp, i en støvete krok osv...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå