Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #26 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er helt enig med HI. Kan ikke fate hav dette forbanna hysteriet mot sukker er. Ja jeg vet hva sukker kan gjøre, men det er snakk om måthold! Håper ungene deres får sukker i bøttevis hos besteforeldre og tanter og onkler!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #27 Skrevet 26. januar 2009 Synes så mange kaller andre fanatiske og spør hvorfor man ikke kan "unne" barna noe godt innimellom bare fordi man ønsker å redusere sukkermengden. Noe som alle vet er et stort problem, ikke bare hos bhgbarn men spesielt hos unge generelt. Å få sansen for et variert og sunt kosthold fra tidlig alder er viktig. Å kose seg skal ikke være synonymt med sukker og fett! Hvordan skal man da snu den vanen senere? I vår bhg lager de smoothies til burdager og har mer fokus på å gjøre stas på bursdagsbarnet i form av sang og oppmerksomhet. Mye viktig i det også, å føle seg verdsatt, sett og bli vant til å være i sentrum innimellom. Smoothies er ihvertfall vår sønn sin favoritt, vi lager det hver helg og alle "hmmmm, nam og mere" viser at han setter stor pris på frukt, yoghurt naturell, litt honning og juice. Er det å ikke unne barnet sitt noe godt? Er jo ikke vondt bare fordi det er sunt? Dere som tenker slik bør jobbe med deres eget kosthold! Er det bare smågodt, toroposer og macdonalds kanskje? P.S Joda sønnen vår får også kake, bolle og annet godt til bursdager, besøk og høytider men jeg vil helst regulere slikt selv. Han har appetitt som en voksen og klarer ikke å styre dette selv,
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #28 Skrevet 26. januar 2009 min påstand er at 9 av 10 barn får i seg for mye sukker hjemme og ikke i barnhagen ihvertfall. vi gjemmer oss ikke bak foreldrene. vi ønsker å ha et normalt forhold til all slags mat. jeg har aldri påstått at jeg snakker for noen andre enn den barnehagen jeg selv arbeider i. å det er i min barnehage kun snakk om det naturlige sukkeret. vi er spesielt opptatt av kropp og helse og hvordan man skal ta vare på seg selv. dermed bruker vi gymsal, samlingstunder lange turer ol for å hjelpe barna til å skjønne forhold mellom mat og fysisk aktivitet. det er ikke alle barn som lærer et naturlig normalt forhold til usunn mat hjemme. ta vare på barna deres og hjelp oss som arbeider i barnehage at man skal ha et naturlig forhold til mat. brus og godterier skal man ha i små mengder 1% av kostholdet og 99% skal være sunn og god kost. grovt, grønnsaker og sunne påleggsalternativer. HI
M by M Skrevet 26. januar 2009 #29 Skrevet 26. januar 2009 Jeg syns det er helt greit at ungene får kose seg med kake/is/gele når det er fest. Hos oss får bursdagsbarnet selv velge et av alternativene over og alle får en porsjon hver etter lunsjen. Det syns jeg er helt greit! Vi har et balansert, sunt og variert kosthold til daglig, hun får sunn mat i barnehagen og jeg sender ofte med ekstra frukt og grønnsaker. De pusser også tennene i barnehagen. Syns det er litt fanatisk å gi ungene kun sunt når det er fest. Er ikke en gang iblant som er farlig. Det er det daglige som teller.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #30 Skrevet 26. januar 2009 Så når 9 av 10 barn får for mye sukker hjemme, hvorfor skal dem da ha ekstra sukker i bhg, når de allerede har for mye sukker i kostholdet?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #32 Skrevet 26. januar 2009 Herregud, dette blir bare mer og mer fanatisk. Til dere mest fanatiske antisukrere: Slutt å gi barna deres sukker hjemme da vel! Hadde det ikke vært en haug av foreldre med verdens dårligste samvittighet, hadde dette aldri vært noe problem. Som bhg ansatt har jeg stadig opplevd de mest fanatiske mødrene som gir etter i sjokoladehylla i butikken fordi poden lager et helvetes styr. Er jo ikke så rart de gyver løs på barnehagen da. De vil at bhg skal ta ansvaret fordi de ikke er i stand til det selv!!! Har dere kake i bursdagen selv? Eller dåpen, navnefesten, bryllupsdagen, farsdagen, morsdagen.....??? Da synes jeg dere skal slutte med det. Er ikke bra for dere heller.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #33 Skrevet 26. januar 2009 Det er jo hjemme man skal kunne kose seg med dette av og til. Blir jo helt feil, om det er i bhg de skal spise sukker, å aldri hjemme. Det er normalt at de tester ut skrikinga ved skjokoladehylla, gir man etter der, har man tatp, for da skriker de bare enda høyere neste gang. Jeg har meget god samvittighet når det gjelder min sønns kosthold, heldigvis går han i en sukkerfri barnhage. Å vi kan kose oss med litt snop på lørdagene, i bursdager og fest, å så ta en kake på kafe en skjelden gang i bland. Fordi han var å ikke en haug av sukker i bhg i tillegg. Hvem er det egentlig som gleder seg mest til kake på bursdagene i bhg, ungene, eller de ansatte??? Som vikar i mange barnehager (vikarbyrå), har jeg lagt merke til at de ansatte nesten alle plasser lager nok kake, så det også står kake på pauserommt så alle de ansatte også får kake hver bursdags feriring, enkelte steder nok til at de ansatte koser seg med kake dagen etter også.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #34 Skrevet 26. januar 2009 forteller du nå Anonym 14.45 at du ikke hadde kommet til å kose deg sammen med barna med litt snop i helgene om barnet ditt gikk i en barnehage der de har litt sukker når det er fest. er det mulig å være trangsynt. det er ingen som prøver å gi dårlig samvittighet på noe som helst område. det er snakk om sunn fornuft og normalt forhold til alt. det er barna selv som får valget hvis du har lest innleggene over. det er valg om pizza eller fruktfat er inkludert. og vi gir barna kun saft på stor fester ikke i bursdager. jeg håper at dere slutter å tenke på samvittighet når det gjelder mat. det skaper et farlig forhold til det. det er sånt man blir syke av.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #35 Skrevet 26. januar 2009 Da jeg var liten gikk jeg i en barnehage hvor vi hadde kake hver gang det var feiring. Stas å være med å lage den, og herlig å spise den. Merkelig nok så er det ikke akkurat kakefest og usunne matvaner jeg husker best fra barnehagen... Og jeg har da slettes ikke kopiert denne vanen av å spise kake i voksenlivet annet enn ved fest og feiring. Kan med hånden på hjertet si at jeg ikke er ødelagt! Foreldrene mine passet på at godteri bare var lørdags og bursdagskos. I tillegg var vi masse ute og i aktivitet hele tiden. De lærte meg at en sunn holdning til kropp og kosthold, det er hva man kommer langt med. I dag er jeg idrettsutøver på et høyt nivå, og koser meg med sjokolade (kanskje til og med oftere enn jeg burde). Jeg er den eneste av vennegjengen som ikke har hatt spiseproblemer. Dette er i bunn og grunn fordi mine foreldre var flinke til å lære meg hva som er overdrevent og hva som er greit.
mpmamman Skrevet 26. januar 2009 #36 Skrevet 26. januar 2009 I vår bhg får barna velge seg en matrett: pølse pizza spaggeti ol når de ha bursdag:)
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #37 Skrevet 26. januar 2009 Jeg er enig med HI.. Dessuten... Ingen barnehager er sukkerfri...det er sukker i så og si alt melk,juice, frukt ol. Pålegg som prim, brunost, hvitost er like usunt som sjokolade...de har tilogmed tatt bort jern i brunosten for å forlenge holdbarheten så man får ikke de næringstoffene ut av den heller...og Hvitosten har så lite kalsium i seg at den kan nesten ikke regnes med. Jeg er utdannet barnepleier og har jobbet i barnehage. Vi feiret bursdager, høytider og i tillegg lokale høytider med kake o,l. Vi hadde aldri problemer med at det ble fest flere dager i uken. Ingen barn spiste flere kakestykker, de fleste spiste av de 3-4 seigmennene de fikk på sin bit og var ferdig med det...Men det var veldig viktig for selve bursdagsbarnet å få feiret sin dag. Jeg har som tante opplevd at det var de ungene som var "sukkerfri" som gikk amok når de ble servert kaker og godteri mens de som hadde et naturlig forhold til det nøyde seg med små mengder. Hvis sukker er det værste deres barn kommer til å ha som utfordring i livet så er det noen heldige unger. Det finnes ting som er værre...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #38 Skrevet 26. januar 2009 I barnehagen der jeg arbeider har vi en sukkerbevisst holdning. Når barn har bursdag så er det vi i barnehagen som ordner med noe ekstra til feiring. Dette for å unngå masse kaker i løpet av året. Ved å tilby at vi lager bursdagsmaten har vi også selv litt mer kontroll. For oss er det viktigste, når barn har bursdag, at det er barnet selv som er i fokus, og ikke maten vi putter i oss. Barna synes det er veldig stas å få være med på alle forberedelser og de får velge mellom ulike "retter". Hos oss går det i fruktsmoothie, fruktspyd, smoothieis, frukt med youghurt etc. I forhold til å ha med kaker etc, så tror jeg nok mye av folks holdninger ligger i at "det var sånn det var da jeg var barn, så derfor skal det være sånn". Hos oss har vi også kake innimellom (kanskje 4 ganger i året). Disse dagene merker vi stor forskjell på barnas atferd. De er mye mer aktive, og dersom de minste får kake før soving så er det nesten håpløst å få dem til å sove. Jeg er ihvertfall stor tilhenger av sukkerBEVISSTE barnehager. SukkerFRIE barnehager er så og si umulig å gjennomføre...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #39 Skrevet 26. januar 2009 Får kutte ut all denne yoghurten dere forer ungene med da, det er unødvendig sukker. Så er det ikke så farlig med bursdags kake innimellom.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #41 Skrevet 26. januar 2009 Den var til anonym 17.48, men av en eller annen grunn la innlegget seg her...
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #42 Skrevet 26. januar 2009 Yoghurt Yoghurt er et melkeprodukt med mange næringsstoffer som finnes naturlig i melken den er laget av. Men mange typer fruktyoghurt og andre yoghurttyper beregnet på barn er tilsatt mye sukker. Yoghurt naturell er derfor det beste alternativet. Yoghurt kan inngå i et variert kosthold, men yoghurt alene er ikke et fullverdig måltid. Yoghurt naturell servert med frisk frukt eller bær og kornblanding blir et måltid med mye næring og lite sukker. * Kom til enighet med foreldrene om bruk av yoghurt. Noen barnehager har god erfaring med at barna ikke spiser yoghurt i barnehagen. En annen løsning kan være å ha en fast dag i uka som barna kan ha med yoghurt hjemmefra. * Yoghurt naturell kan brukes som dipp til oppskåret frukt og rå grønnsaker http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/barnehage/rad_mat/yoghurt_158504
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #43 Skrevet 26. januar 2009 Jeg ville ikke tatt bort lørdags snopet, men ville sluttet med nå og da dagene. Jeg blir jo ikke overrasket over at vi som vil ha sukkerfrie/begrensa barnehager er nedstemt, når 9 av 10 barn får i seg formye sukker. Da er jo holdingene hos folk flest at det er greit å gi barn formye sukker. Norske barn blir stadige feitere å feitere, å det er sukker, fet mat og stillestitting som er problemet.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #44 Skrevet 26. januar 2009 så å si alle barnehager i min kommune og ellers rundt om i nærkommunene kjører begrenset sukkerbarnehager. dere har misforstått hele innlegget mitt viss dere mener at vi jobber for sukker i barnehagen. les tidligere innlegg så ser dere hva det handler om. vi arbeider for naturlig forhold til sukkerholdig mat, ikke totalforbud, men lære seg å begrense seg selv og vise alt me måte. vi har fokus på kropp og aktivitet og forhold mellom mat og aktivitet. alle barna har lært at det er et stykke kake eller litt gele i tallerken til fest. man må ikke overdrive eller underdrive. det er ikke naturlig for oss. det er heller ikke naturlig for meg som mor å kutte ut lørdagssnopet. som består av samme prinsippet "litt" etter et godt måltid. skal ikke spise seg mett på potetgull el. HI
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2009 #45 Skrevet 26. januar 2009 I barehagen til min barn er det ikke kaker i bursdager, det er jeg veldig fornøyd med. Min minste datter feiret bursdag i barnehagen for noen uker siden, og hun var veldig fornøyd. De kan velge mellom frukt spyd eller oppkuttet frukt med youghurt, hun hadde sistnevnte. Hun eldte feiret sin bursdag idag, hun var litt skuffet over at de var tomme for frukt, men skuffelsen gikk fort over da de laget kanelsnurrer i hele barnehagen. Så det var ekstra stas når lillesøster som går på en annen avd også fikk smake. De feirer barnet som har bursdag, men ikke med kake. Hver gang det er bursdag i barnehagen kommenterer de hvor mye de har kost seg. De har aldri spurt om å ha med kake i bursdagen, og de syns det er rart når mormor forteller at de enten har is eller popcorn i hennes barnehage når de har bursdag. Syns det er veldig hyggelig at de gjør noe ut av bursdagen, ikke bare serverer kake. Og de i barnehagen syns det er hyggeligere å kunne bake boller endag som det er skikkelig grisevær ute. Kose seg med kakao på bålet ute osv. Det kunne de ikke ha gjort om ungene skulle hatt kaker eller is hver gang noen hadde bursdag. Kaker har vi hjemme, syns det holder jeg. Og jeg er ikke noe fanatiker med sunn mat, ikke sukker, godter osv. Vi koser oss når vi vil kose oss, uavhengi av hvem dag det er. Lørdag betyr ikke godteri, vi kan heller ta oss en bytur en tirsdag og kose oss med en is eller annet på en kafe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå