Gå til innhold

fortsette et innlegg fra krangle om mat i barnehage!

Anbefalte innlegg

har ikke lyst til å legge ut nikk i fall jeg blir uthengt her inne. det er så mange rare her på bim som ikke tar hensyn til ærlige meninger.

må sies at jeg selv jobber i bhg og har selv barn i bhg.

barna i vår barnehage får ikke ubegrenset men de får saft og kake eller gele eller boller når d er fest. jeg synes ikke d er galt at barna koser seg litt.

vi har også sunn mat og kostholdsplaner fra mandag-fredag om varmmat og frukt og barnehagebaktbrød. det er dette vi har som fokus at det skal være sunn mat, men vi har også en innstilling på at er det fest så er d fest.

vi har også tannpuss i barnehagen for å lære barna sunne og gode tannhygiene.

man skal ikke være hysteriske heller. vil se ded som drar på fest å får bare sunn mat servert. man må ha litt ole brumm: " ja takk begge deler"

håper ikke alt for mange blir provosert av innlegget, det er ikke det jeg prøver å oppnå bare litt fornuftig tankespill.

jeg mener at av å til så må d være greit og kose seg.'

kos dere ikveld!

klem fra meg!!!

Fortsetter under...

Men hvorfor må man spise sukkermat for å kose seg?

Når det er over 20 barn på en avdeling, så blir det over 20 kakedager i året, å i tillegg så er det, julekos, påskekos, å barnehage dag kos og så er jo disse "når lager vi boller å koseross" dagene.

Da blir det fort mye.

Å det er lite fornuftig at barna skal få sukker i bhg.

måtehold er det noe som heter. alt me måte. ingenting er skadelig når det er snakk om litt.

det vil aldri være kake og gele og boller. og det er aldri ikke sunn mat på bordet samtidig som frukt eller brød.

Min erfaring fra å jobbe i bhg, er at barna gjerne får 2-3 store skjokoladekake stykker.

Jeg syns ikke det burde være søtsaker i bhg. Man greier jo å feire bursdag i skolen uten å ha med kake.

Men hvis det først på død og liv må være sukker, så skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er nok med et stykke, eller en bolle.

Å jeg skjønner ikke hvorfor de som jobber i bhg, føler et behov for å slå ann en kamp for å forsvare sin rett til å servere barna sukker.

Barn i dag får for mye sukker. Burde ikke da bhg være med på å sørge for at inntaket begrenses?

I den siste bhg jeg jobbet, så fikk barna velge varm mat på bursdag sin, så vi lagde pizza ol. Var også en som ønsket seg laks en gang.

Barna koste seg de.

helt enig her... barna har ikke behov for alt det drittet man skal stappe i de fordi det er feiringer... også kommer det abrneselskap hjemme og familieselskap osv... da øker det plutselig...

sunne alternativer er jo bare supert:) selvsagt, ungen min får da mufins osv iblant, er ikke halt anti, men er enig i at det trengs ikke slikt i en bhg hvor det er utrolig mange barn på hver avdeling osv... min sønn har begynt i ny bhg, gått der i 1,5mnd ca og de har allerede hatt 3 bursdagsfeiringer der! pluss julekos... da blir det endel ja...

Annonse

Bursdagsfeiringer i barnehagen behøver ikke være ensbetydende med med kaker, boller, brus og is hver gang! Være kreative og finn alternative måter å hylle bursdagsbarnet på.

Tradisjonelt har det blitt servert mye iskrem, gele og sjokoladekake i barnehager. Sukkerinntaket er høyt for svært mange barn og det bør være et mål for barnehagen å kutte ut saft, sjokoladepålegg og søte kjeks. Det bør dessuten være et mål at foreldre og barnehagen holder bursdagsfeiringen helt spesiell og sparer kaker og is til disse anledningene. Eller hva med en annerledes bursdagsfeiring?

Feiringer må ikke markeres med mat hver gang

Kos er ikke lik usunn mat. Det er viktig at barna lærer seg å kose seg med sunn mat eller uten mat. Når et barn har bursdag bør først og fremst bursdagsbarnet og ikke maten stå i fokus.

Klikk på bilde for en større versjon.

Noen forslag til bursdagsmat med mindre sukker

* Grove rundstykker/ tebriks med godt pålegg

* Frukt på små trespyd eller snor smaker mye bedre enn annen frukt

* Fruktsalat

* Sjokolademelk, kakao

* Eksotisk frukt skåret i biter

* Smoothies; frosne bær/ frukt kjøres i blender med Cultura, Biola eller yoghurt

* Boller

* Vafler, gjerne med litt grovt mel

* Bær med vaniljesaus

* Pizzasnurrer

* Tørket frukt

Vann som drikke mellom måltidene

Alle barn bør ha en vannflaske stående i barnehagen, slik at de kan drikke vann når de er tørste mellom måltidene.

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=9085&mnu2id=9087&artid=9736

Jeg og mine medarbeidere serverer aldri barna mer enn et stykke hver når det er kake og boller får de to eller tre.

vi har ikke et ønske om å kjempe en kamp for sukker i barnehagen, men vi ønsker å gjøre noe annerledes når det er fest og barna er selv med på å lage mat i barnehagen. så det er stas å spise det de lager. vi har aldri problem med hyperaktive barn pga av sukker.

det er ikke meningen at barna skal spise seg mette på søtsaker men en smak etter brødskiven ellerr varmmat.

HI

har glemt å si at barna får selv velge mellom et utvalg av ting de ønsker til bursdagsmat og vi lager dette sammen med barna som har bursdag.

valgene er pizza, gele, boller, kake eller fruktfat.

vi opplevde at foreldrene selv tok med kake, is, godteri, brus. og det gikk sport i hvor mye den enkelte hadde med seg.

så jeg synes vår ordning er bedre.

Hi

Oi, må si dere er strikse! Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med at barnet mitt var i en barnehage med utskeielser av det søte slag. La oss si 30 dager med søtt og resten med sunt kosthold. Jeg synes ikke det er for mye. Det er hverdagene som teller mest, alt i alt, hva helse/ kost angår. Mye fanatisme ute og går.

Det er ikke så rart at dere ikke har opplevd at barna blir hyperaktive av sukker, for barn blir ikke hyperaktive av sukker. Det er en myte

kilde:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=14988&Itemid=388

Barn blir hyperaktive av sukker

Festlige anledninger med søtsaker i lange baner er mange foreldres store skrekk. Visjoner av hyperaktive barn som går berserk i gavehaugen, slåss med søsknene og er umulige å legge, får mange foreldre til å frykte høytidene. Men sukker er ikke synderen. Flere undersøkelser viser at unger slett ikke reagerer på sukkerinnholdet i maten de spiser. Derimot er det foreldrene som, når de vet at barna har inntatt store mengder sukker, vurderer barnas adferd som mer hyperaktive enn ellers.

Man kan lage en anderledes å morsom dag, helt uten kaker og boller.

Det handler om å bruke fantasien. Så det er et dårlig argument.

Annonse

Det er faktisk et ganske stort problem, at barn i norge i dag spiser stadig mere sukker.

Hvorfor er det slik at våre minste, barnehage barna, skal bli dyttet i mest sukker?

De får jo ikke kake på skolen.

det er ikke noe absolutt at barna i skolen ikke får kake eller is eller lignende på skolen.

det er alt fra skole til skole.

skoler i nærheten der jeg bor har felles bursdager hver måned der barna tar med seg is kake eller lignende.

vet dette siden mine mindre søsken går der og jeg har lærere i min vennekrets og failie.

og mitt spørsmål er hva er galt med det?

hvordan ferier dere bursdagen til barna deres hjemme som er helt imot sukker i barnehagen?

HI

Tilsatt sukker bør ikke bidra med mer enn 10 prosent av energiinntaket. Nærmere 90 prosent av barn og unge får i seg mer sukker enn helsemyndighetene anbefaler.

Når så mye av energien kommer fra sukker og sterkt sukkerholdige matvarer kan det fortrenge mat med større næringsinnhold fra kostholdet og dermed senke kostens totale næringsinnhold.

- Inntaket av tilsatt sukker bør derfor begrenses til 10 energiprosent for å sikre inntaket av livsnødvendige næringsstoffer og minske risikoen for tannråte og overvekt, sier avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad i Sosial- og helsedirektoratet.

http://www.barnimagen.com/forum/create/5040/139520721

Sukker og helse

Inntaket av tilsatt sukker bør begrenses til 10 energiprosent for å sikre inntaket av livsnødvendige næringsstoffer og minske risikoen for tannråte og overvekt.

Sukker og sterkt sukkerholdige matvarer kan fortrenge mat med større næringsinnhold fra kostholdet og dermed senke kostens totale næringsinnhold.

Inntaket av tilsatt sukker bør begrenses:

* fordi tilsatt sukker gir kalorier uten å bidra med livsnødvendige næringsstoffer

* for å sikre inntaket av kostfiber, vitaminer og mineralstoffer

* for å minske risikoen for tannråte

* fordi sukker, og særlig drikke med mye sukker, kan øke det samlede energiinntaket og risikoen for overvekt.

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/sukker/sukker_og_helse_67464

To skiver loff med syltetøy - det kan være nok til at barnet ditt spiser mer enn anbefalt mengde sukker per dag.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=166526

Det er først og fremst foreldrenes ansvar å gi barna sine gode matvaner, men bhg bør samarbeide med oss, ikke motarbeide oss.

Som en annen sa, hva skjedde med 1 gang i uka?

Vi motarbeider absolutt ingen foreldrer. det er ingen som har reagert på at vi har den ordningen. det var heller motsatt når vi gikk bort i fra at foreldrene selv tok med til bursdagsfeiringen. for de mente det ble for lite. det var med godteriet og alle e-stoffene som gjorde barna i dårlig humør og festet i taket ol.

jeg synes folk skal legge på minnet at barnehage er et pedagogisk sted som skal lære barna utrolig mye. en av de tingene vi la vekt på når vi la frem den nye planen var at vi ønsket at barna skulle lære seg hva som er nok av de ulike matgruppene. som hvor mye kake er nok kake selv om vi har lyst på mer.

måtehold jeg får ikke sagt det ordet nok.

HI

Kake og/eller boller er da ett must i bursdager?ikke begge på en gang kanskje, men bursdag her er ikke bursdag uten boller og litt brus;) Og det gleder jeg meg til å lære dattern min når hun kommer:) Jeg lurer på hva bestefar hadde sagt uten bløtkake på dagen sin, og hva lillebror hadde funnet på om han ikke fikk smake han å..

hva gjør vel noen boller eller ett kakestykke noen dager i bhg her og der?? Dette lærer jo bare unga at en bursdag er ikke en vanlig hverdag, og å sette pris på boller/kaker når man får det:) Er tross alt ikke hver dag, og de få ukene det blir en ekstra dag i tillegg til lørdagene med litt ekstra søtt, so what? da var dem litt heldige da;) den ene uka!!

det at barn har begynt å spise mer trenger vel ikke å føre til at de må slutte helt!! og skal bursdagene forsvinne fordi vi har høyider?? syns dere ikke dette blir litt vel strengt jenter??

Da burdere dere jo lære dem at 1 gang i uka er nok!

Alle barnehage ansatte burde fått et kurs om kosthold for barn.

Da fohåpentligvis ville det gått opp et lys for dere som fremdeles henger etter. Heldigvis kutter flere og flere bhg ut sukker.

Hva i allverden gir dere kunnskapen til å si å se bort i fra hva ernæringseksperter mener?

Hva får dere til å tro at dere vet bedre?

Barnehagene blir jo oppfordret til å kutte ut sukker i bhg fra mangehold, å alikevell så finnes det de av dere, som slåss for deres rett til å servere sukker.

Tallene er klare, barn får stort sett i seg formye sukker 9 av 10 faktisk,, hvorfor skal dere da også servre sukker i bhg? Kan du svare meg på det?

det at barn har begynt å spise mer trenger vel ikke å føre til at de må slutte helt!! og skal bursdagene forsvinne fordi vi har høyider?? syns dere ikke dette blir litt vel strengt jenter??

Jo det trenger å føre til at de slutter helt i bhg.

Fordi dem skal bare ha det en gang i uken. Å så kan de får det på bursdagsfester og høytider når det feires hjemme.

Jeg er helt i mot sukker i bhg, fordi vi hjemme har bursdags feiring med kaker.

Jeg skal bestemme når barnet mitt skal ha sukker, ikke bhg.

Hvorfor det er galt at skole og bhg prakker på ungene sukker?

* fordi tilsatt sukker gir kalorier uten å bidra med livsnødvendige næringsstoffer

* fordi sukker, og særlig drikke med mye sukker, kan øke det samlede energiinntaket og risikoen for overvekt.

Ja, for det er barnehage og skole som skal ha ansvar for at barna våre spiser riktig......

SYnes det er bra at barnehagene har et "Normalt" syn på mat, og at det er lov å kose seg,- OGSÅ med "usunn mat";- på samme måte som de også har kosestunder med lesing av de voksen, dempet lys og ei pute og et pledd....

Små barn har ikke godt av å snakke og ja mat og nei mat.... De må lære seg via handling et sunt, variert og ikke for stirkt kosthold....Når 5 åringer får høre både hjemmeog i b.hage at man blir fet, stygg, lat eller lignende av diverse mat/godterier så er det IKKE bra holdniger og overføre....Iallefall ikke når foreldrene etter leggetid propper i seg brus , potetgull og sjokolade.

Henviser til en tråd her inne hvor overvektige fikk svare på hvordan de gjorde det med mat og spisevaner til barna...

Alle som svarte sa vel at barna spist sunt, drakk vann og fikk bare skeie ut til helger/fest... FOr de skulle ikke bli tykke som de selv..Når de (foreldrene altså) overspsiste/spiste godterier selv, så gjorde de det etter ungene hadde lagt seg..Hallo, som om barn ikke skjønner det..De ser, hører og lukter alt....

Fanatisme er ikke bra, det være seg holdninger til trening, mat, religion eller politikk..Og å begynneå klager å barnehage og skole blir helt feil....De skal ta vare på og passe på barna mine...Seøvsagt skal de "lære bort" gode holdninger og vaner,- men hovedvekten av oppdragelsen når det kommer til slike ting skjer jo (bør iallefall skje der) uansett i hjemmet..Tenker mer på hva vi gjør av aktiviteter hjemme og er glad barna trives i barnehagen..Utover det, så krever jeg ikke så mye av de faktisk :o)

Slik jeg ser det, så får bhg barn som går i sukkerbarnehage i seg mer enn dobbelt så mye sukker som en som ikke gjør det. Hvis foreldrene gir barna sine et begrenset/fornuftig sukkerinntak.

Barn som ikke går i bhg, får da lørdagsgodt, kake på bursdagen sin, kake i bursdagsselvskapet, kaker i bursdags selvskap de er innvitert i (si 5-7), helligdager og enkelte en gang i blandt dager.

Barna som går i en bhg som serverer sukker, vil i tillegg få et eksra kakestykke på bursdagen sin, å det hadde ikke vært så ille i seg selv det, om det var dette ene stykket, men i tillegg så kommer jo bursdagene til alle de andre barna 14-23 stykker, å da er man alt i over det dobbelte av hva barn som ikke går i bhg, eller barn som går i sukker fri bhg. Å så blir det helligdager og kose dager i tillegg.

Så barnehagene kan faktisk kutte ned en god del av sukker inntaket til barna, bare ved å slutte å servere sukker.

Det vikrer kanskje ikke så mye, men når man ser på det, så blir det jo en god del.

Det blir jo over dobbelt så mange kose dager i året, enn hva det burde være. I forhold til et suntkosthold.

Å gjemme seg bar "så mange foreldre reagerer når vi kutter ut sukker" funker ikke, 9 av 10 barn får i seg formye sukker, da sier det seg selv at mange barn får formye sukker hjemme også, å at en del foreldre heller ikke har en sunt forhold til sukker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...