Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet med forskningen på dette området er jo svært tydelig i den artikkelen; den er såkalt "inconclusive" dvs den gir ikke klare indikasjoner i verken den ene eller andre retningen. Det finnes studier som sier at det har en positiv effekt, det finnes studier som sier at det har ingen effekt, og det finnes sogar minst en studie som sier at det er negativt... Med andre ord er det ikke noe hjelp å få av forskningen på dette området :-)

Jeg tror dette er opp til den enkelte... Før forsøket mitt ifjor vår hadde jeg ukentlige behandlinger i flere måneder før oppstart, underveis i forsøket, til og med rett før innsetting. Jeg fikk verken flere egg, bedre kvalitet eller en graviditet ut av det. Det var avslappende og godt underveis, men for den tiden og pengene kunne jeg nok ha gjort andre ting som kanskje hadde hatt en tilsvarende avslappende effekt.

Jeg tror det funker på noen, i noen tilfeller. For meg hadde det ikke ønsket effekt. Da jeg ble gravid i høst hadde jeg ikke vært i nærheten av en akupunkturnål på et halvt år.

Så her må man selv finne ut hva man tror og mener :-)

Skrevet

Noe entydig svar finnes som mk73 sier ikke.

Men jeg spurte Lindenberg ifjor og han sa de har blitt tvunget til å tro på det. Selv tenker jeg at det kan være til hjelp, kanskje ikke det eneste som skal til. Jeg går hos klinikkfjeld som ligger rett over gata fra blakstad. Er ikke blitt gravid ennå men hun har derimot rettet opp i syklusene mine, de ble regelmessige kort tid etter at jeg begynte der. Så noe må ha skjedd. Hun gir helkroppsalupunktur istedet for øre- og det har kanskje noe å si. For meg funket det på sykluser og fjeld i seg selv er alle tiders - grundig samtidig som alltid klarer å gi deg timen dy trenger. SÅ får vi se, om det blir blått kryss denne gangen ;)

Skrevet

Jeg er enig i de andre her at det med akupunktur kanskje ikke er for alle. Men i mitt tilfelle har det hatt en stor positiv effekt. Jeg tok ikke akupuntur innsettingsdagen for det var i juleferien. Men hadde gått hver uke i over 2 mnd og fikk nåler dagen etterpå. Jeg er nå gravid med fryse-egg, og det ser ut som det er to stk her inne.

Grunnen til at dette er bra for meg, er fordi jeg har mistet veldig mange ganger, og nålene har gjort at jeg slapper veldig godt av. Tror det er den viktigste hjelpen jeg har fått. Akupunktøren fant ut at jeg har veldig dårlig blodgjennomstrømning til livmoren, noe sykehuset er enige i. De har ikke funnet ut hva som gjør at det går galt igjen og igjen, og er derfor enig i at dette er mest sannsynlig. Nålene som er blitt satt har styrket blodstrømmen til livmoren, og jeg har virkelig tro på at dette stemmer. Må tilføye at jeg også gjør masse annerledes denne gangen. Tar ekstra mye folat, omega-3, Klexane (blodfortynnende), fullstendig ro (har vært sykemeldt lenge, og blir det så lenge jeg er gravid), har varme på magen så ofte jeg kan og drikker masse vann. Så om det er bare akupunkturen som gjøre at det fortsatt går bra er vanskelig å si. Men jeg tror i alle fall at det har litt å si ;-)

Skrevet

Jeg gikk også til Klinikk Fjeld i Oslo, og har bare positive erfaringer med dem. Jeg fikk behandling for barnløsheten og for migrene, og underveis i forsøket ble behandlingen tilpasset. Jeg synes også at det var avslappende og tror absolutt ikke at det var negativt på noen måte (annet enn økonomisk, kanskje, hehe..) - men jeg hadde ingen problemer med syklus eller EL eller andre slike ting, så jeg fikk ingen slike effekter - og som sagt fikk jeg ikke mer positive resultater i forsøket enn ellers.

Jeg tror som sagt at hver og en må finne sin vei her. Jeg lurer f.eks litt på å prøve fotsoneterapi...

Men jeg tror det er viktig å huske på, som noen av de andre sier her, at i løpet av et forsøk er det mange faktorer som skal klaffe for å oppnå suksess til slutt, og det er også mange ting vi gjør eller tilfører kroppen som kan ha effekt. Derfor tror jeg det er vanskelig å plukke ut en faktor og tilskrive den ansvaret for et godt eller dårlig resultat.

Tror man på akupunktur, eller har lyst til å prøve, så anbefaler jeg gjerne det (min opplevelse var positiv selv om den ikke ga oss det vi ønsket oss) - så får man se :-)

Skrevet

Jeg tilhører nok dem som er nokså negativ til akupunktur og homeopati for ikke å snakke om det... Ble overtalt av min mor til å gå til aku under en behandling - jeg synes bare det ble stress å rekke de timene oppe i alt annet på sykehuset, jeg synes det var vondt - bare lå helt anspent hele tida på benken og fikk ikke slappa av, pluss at det ble skrekkelig dyrt. Ingen graviditet heller og følte bare det var penger ut vinduet. Har gått til aku før også uten effekt mot noe annet. Mulig jeg ikke er "mottakelig" for denne behandlingen men synes også dette blir en veldig lettvint unnskyldning for noe som ikke virker. Det er selvf. opp til hver enkelt, men så er det jo også studier hvor en blir frarådet å ta aku i forbindelse med ivf (stod en artikkel i vg i 2008 om det). Så de lærde strides som det heter. Jeg tror det er tilfeldigheter eller andre ting enn aku som gjør at par blir gravide under aku-behandling. Det er min mening.

Skrevet

Interessant diskusjon, dette. Jeg har tenkt på om jeg skulle forsøke noe alternativt for å øke grav.sjansen, men har ikke somlet meg til det (og tidsplanen er presset fra før). I forhold til bl.a. blodgjennomstrømning har jeg lurt på om ikke skikkelig kondis-trening kan gjøre samme nytten? Jeg har ikke hatt mange forsøk eller forsøkt flere innfallsvinkler, så jeg vet ikke. Da jeg ble gravid på første ivf var jeg veldig godt trent, løp ei mil 3 ganger pr. uke. Vi mislyktes på første søskenforsøk (da var jeg ganske dvask) - nå har jeg gått ned i vekt, trener 3-4 ganger pr. uke og er generelt i mye bedre form. Jeg er igang med spray om ca 3 uker og føler som vanlig skrekkblandet fryd, skulle vi lykkes er jeg fristet til å tro at lavere vekt/sunnere kosthold/bedre kondis har påvirket positivt. Men hadde vi økt sjansen ytterligere med aku....????? Ser at noen av dere ikke har hatt spesiell positiv virkning, da er det kjipt å bruke så mye penger på det...

Skrevet

Jeg har hatt fem mislykkede forsøk, hvorav akupunktur i forkant av de to siste. Den ene gangen ble det graviditet, men dessverre påfølgende spontanabort.

Det som jeg syns er veldig viktig er følgende:

Da jeg begynte på akupunktur ble jeg kvitt bivirkninger som søvnproblemer og hodepine av Suprecur. Det igjen ga meg mye mer overskudd inn mot forsøket.

Totalt sett tror jeg det er veldig viktig å slappe av under behandlingen og i tiden rett etterbehandling. Dessuten er det forskjell på de som holder på med akupunktur i forhold til hvor kraftig de stimulerer samt hvor erfarne de er. Tror det er viktig å finne en person som man tør å åpne seg til, samtidig med erfaring i behandling av infertilitet. Jeg får i tillegg fotsoneterapi som virker ekstra avslappende og som hjelper min behandler til å vurdere hvilke nåler han skal prioritere.

Hvis man har råd vil jeg anbefale å invistere tid og penger!

Skrevet

Jeg har GOD erfaring med akupunktur. Hadde først ett mislykket icsi forsøk. Spurte da ferten ved st.olavs om de kunne anbefale aku. De anbefalte en som de samarbeidet med (Forsking på området). Tok da flere timer i forkant av forsøket-under eggstimulering- Fikk ut masse fler egg denne gangen-20+. over 10 ble befruktet og den dag i dag har jeg to nydelige gutter på snart 2 år og en på 7 mnd. (begge fra samma kull:) Har fortsatt igjen egg på frys..:) Tok ikke aku iforkant av søskenforsøket kun 30 min før tilbakesetting av egg+ 30 min etter. Akupunktøren kom på fertilitetsseksjonen, selv om dette var på en lørdag.

Jeg har fler venninner og bekjente som av ulike årsaker har slitt med å bli gravide eller slitt med å holde på spira. Har anbefalt denne akupunkøren, og samtlige har blitt gravide iløpet av 1-2 sykluser. Tilfeldig? Mulig at noen tror det.. Jeg er overbevist om at dette fungerer! Men kanskje ikke for alle...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...