snaijka Skrevet 25. januar 2009 #1 Skrevet 25. januar 2009 lillemann er dårlig... han får ekkel hoste og blir hes en stund etter han har sovnet.. han våkner med et vræl, og da hører vi det.. han hoster også sånn ekkelt, dyp hoste når han sover på dagen.. men ikke når han er våken.. ellers har han hatt litt små-feber innimellom de siste ukene (mest bare sånn rød i kinna og litt sutrete, ikke høy feber) blir bekymret, for det var slik i går også.. liksom ingen vanlig tørrhoste dette.. noen som kan hjelpe?
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 25. januar 2009 #3 Skrevet 25. januar 2009 Krupphoste er veldig karakterisisk, høres akkurat ut som bjeffing. Veldig hard lyd. Dersom ungen din har det, har en også inspiratorisk stridor, som betyr hvinende på innpust. Strever med innpusten. Når ungen får dette oppleves det skummelt og alvorlig, men det pleier å hjelpe med iskald luft. Så kle på ungen godt med klær å la det puste i iskald uteluft (evt ha vindu til soverom oppe, mye klær på). og bygg opp med teppe/puter slik at ungen ligger i oppoverbakke. Men spørs om ungen din har krupp/laryngitt da?
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 25. januar 2009 #4 Skrevet 25. januar 2009 Hvor gammel er han? En link med informasjon: http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2840
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 25. januar 2009 #5 Skrevet 25. januar 2009 Dette lurer jeg på også... Snuppa her har i kveld hatt en sånn skikkelig hvinende innpust. Blir jo kjemperedd, stakkars, og hylskriker. Også blir alt bare verre. Når hun roer seg såpass at hun tar smokken og dermed må puste med nesa blir denne hvinende innpusten borte. Så mister hun smokken og dermed begynner det igjen. Men hun har ikke denne karakteristiske hostingen. Kan det fortsatt være falsk krupp det er snakk om. Har prøvd å sitte med henne innpakka i dyne under soveromsvinduet, men syns ikke det er noen vidunderkur akkurat... Snaijka: Nevøen min har vært veldig plaga med falsk krupp oppigjennom. Søstern min sa at det eneste som funka når han var ille var å sette ham i bilen og kjøre med åpne vinduer... Men han fikk faktisk medisiner for dette, så om gutten din er mye plaga er det kanskje lurt å ta en tur til legen?
snaijka Skrevet 26. januar 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2009 takk for svar! Lillemann er snart 6 mndr nå. Synes han er værre i dag.. han har utover dagen blitt skikkelig hes, og nå hoster han litt når han er våken også. Etter han har hostet har han litt rar innoverpust ja... Jeg lar han sove ute i vogna, og det virker som at det er godt for ham.. prata med helsestasjonen og de sa jeg kunne få en lege til å se på han om det varte i flere dager. så vi får se hvordan det går da.. Vurderer å flytte senga hans inn til oss i natt, om det blir like ille som i går kveld og natt...så har vi litt bedre kontroll også..
ålah Skrevet 26. januar 2009 #7 Skrevet 26. januar 2009 Hei , må bare svare på denne. Jenta mi ble innlagt på sykehus for falsk krupp når hun var 6 mnd. Mitt råd : ikke vent for lenge med å kontakte lege. Jeg ventet litt under ett døgn med å kontakte lege , i ettertid ser jeg at det var litt sent. men hun hadde pustevansker i form av tungpusten, hun hadde inndragninger i halsgrop og rett under brystkassen. vi fikk ikke den hjelpa vi trenkte på legevakten heller, så det gikk ekstra lang tid før vi fikk hjelp, hos fastlegen dagen etter ble vi lagt inn på sykehus omgående, da var hun dårlig stakkars...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå