Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Me er eit par som leker med tanken om å starte famlie. Eg er i full jobb og har rettigheter gjennom den, medan han er student utan rett til studiestøtte (forsinka i studiet). Har han noko som helst form for økonomiske rettigheter rundt fødsel/barn? Rekner med lånekassen faller ut så lenge han er forsinka i studiet?

Eg har utbetalt ca. 20 000 i mnd og har ofte mulighet for overtid. Barnetrygda kjem vel på rundt ein tusenlapp. Han er i kontakt med firma angående deltidsjobb.

Me er nokså sikre på at me kan klare oss økonomisk om me ønsker. Leier 3 roms leilighet så har plass til ein liten ein, har bil som er rimelig i drift og vedlikehold. Den er også stor nok til barnesete og vogn. Me har kanskje mulighet til å arve ein del utstyr(slekt som ikkje skal ha fleire barn), er villig til å kjøpe ein del billig/brukt, og begge har familier som sannsynlegvis vil bidra med litt (ville blitt fyrste barnebarn på begge sider, og fyrste niese/nevø på begge sider).

Pluss at ein ikkje er nødt til å kjøpe inn alt på ein gang, men kan fordele det ut på fleire mnd.

Har eg gløymt noko? Me er ikkje gravide per i dag, men begge ønsker barn om ikkje så lenge. Mannen må berre bli litt meir vant til tanken fyrst. Synes det er ryddig å tenke igjennom det økonomiske og praktiske før me kjører i gang. Han er 29, eg er 25.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139519133-har-far-%C3%B8konomiske-rettigheter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet ditt er om far har økonomiske rettigheter.

For at han skal få foreldrepenger fra NAV, kreves det at han har opptjent rett til foreldrepenger, dvs. tjent ca. mer enn 1/2 G i minst 6 av de siste 10 mnd., og at du går ut i jobb igjen eller studier eller en kombinasjon. De første ni ukene av permisjonen er forbeholdt moren.

Skal han motta stipend fra lånekassa, finnes det egne retningslinjer derfra, men han kan ikke motta fødselsstipend samtidig som du får foreldrepenger.

Dersom han ikke har opptjent rett til foreldrepenger, får han ikke pappa-permisjon. De seks ukene blir derfor overført til moren. Han kan derimot jobbe mens du har permisjon, slik at han har opptjent rett til foreldrepenger når tiden for pappa-permisjon kommer(gjerne de siste seks ukene av total permisjonslengde).

Som student får han ingenting ekstra så lenge du er i permisjon og hever foreldrepenger fra NAV. SIden kan det bli aktuelt med foreldrestipend fra lånekassen, men de har egne regler og vil være prøvd mot husstandens inntekt. Han kan få rimelig barnehage, men satsen vil være prøvd mot husstandens inntekt.

Far kan ikke opparbeide seg rett til permisjon mens mor har foreldrepenger.

Det er ikke mulig å opptjene seg rett til permisjon ETTER at barnet er født - dette gjelder både mor og far.

Retten til permisjon må være opptjent før barnet er født.

Jeg fikk beskjed fra mitt NAV kontor at far kan opptjene seg rett til foreldrepenger mens jeg er i permisjon.

Det står også i rundskrivet til § 14-12

§14-12 Første ledd - Vilkår

[Endret 8/07, 10/07, 11/07]

Vilkårene for at det skal foreligge rett og plikt til fedrekvote:

• moren har arbeidet i minst halv stilling i opptjeningstiden,

• faren må fylle vilkårene for foreldrepenger, se § 14‑6

Når det gjelder vilkåret om at moren må ha arbeidet i opptjeningstiden, viser vi til forståelsen av begrepet yrkesaktivitet i § 14‑6. Det er tilstrekkelig med dokumentasjon fra arbeidsgiver på hvor mye mor faktisk har arbeidet.

Far må fylle opptjeningsvilkåret om å ha vært yrkesaktiv i minst seks av de siste ti månedene, på det tidspunktet han skal ta ut fedrekvoten. Han kan således opptjene seg rett mens mor mottar foreldrepenger, i prinsippet helt fram til nærmere barnets fylte tre år/tre år etter omsorgsovertakelsen der foreldrepenger til mor har vært tatt ut gradert og eller utsatt. Foreldrene kan derfor på et senere tidspunkt i stønadsperioden opplyse om at far likevel skal ha fedrekvoten, selv om denne i utgangspunktet var overført moren, da det ved stønadsperiodens start ikke forelå rett til fedrekvote. Det vil likevel ikke være slik at NAV lokalt har noen plikt til å følge dette opp under stønadsperioden. Når det gjelder hvilken inntekt som skal legges til grunn for fars beregningsgrunnlag, vil utgangspunktet være den inntekten han har når han starter sitt uttak av fedrekvoten.

Du har rett - og jeg tar feil.

Trodde at retten til å opparbeide seg permisjon etter barnet er født gjelder både mor og far - men ser at det kun gjelder mor.

Har faktisk aldri vært borti denne problemstillingen i praksis.

Vær obs på at det dersom far skal utesette uttak av fedrekvoten må han melde fra om dette før mors maksdato - hvis ikke så mister han fedrekvoten.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...