Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 7 mnd er fortsatt lite begeistret for fast føde. Hvert måltid må vi lirke og lure for å få i ham litt. Har prøvd ulike grøter, middager etc. Det eneste han er begeistret er banan og tomat!

Man skal selvsagt ikke tvinge mat i babyen, men iblant føles det som om vi nesten gjør det. Er det slemt av meg å få ham til å smile til meg for så å dytte en skje i munnen hans..? Han svelger det jo ned da..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. Ser vi har samme problemet..

Datteren min er 8mnd,har spist grøt fra 4mnd.ca7mnd,da sluttet hun...

Vil kun ha ca 4skjeer,så er det stopp,noen ganger er "døra helt lukket også" Her brekker hun seg av middag... Fruktmos vil hun heller ikke ha lenger..

Vil ha skive,men brekker seg,men vil ha det for det om,men får det ikke ned..

Har også prøvd det du sier om å få henne til å smile så gi grøt

,men tror de ettehvert forstår "trikset" så vil de til slutt aldri ha..

Jeg prøver enn del ganger,spør om hun vil ha,prøver å ha ei leke som hun vil holde på med i mens,men det har enda ikke nyttet...

Så jeg har desverre lite tips,men jeg er i samme situasjon som deg..

Dytter denne tråden jeg..Trenger råd selv

Skrevet

Eg mener det er stor forskjell på å lure og å tvinge;) Å lure i barna mat ser eg ikke noe galt i, f eks som dere sier å få de til å smile og så lure inn ei skjei. Snuppa mi har alltid vert glad i mat og liker det meste, men noen ganger er hun rett og slett for opptatt med annet til å spise. Da må eg lure henne litt;) Hun spiser når hun får maten i munnen da, men tar liksom ikke initiativ til å spise selv...

Visst babyen sutrer, snur seg vekk, gråter eller tydelig viser missnøye på andre måter ville eg avsluttet måltidet. Det er ikke bra visst de får negative asosiasjoner til måltidet, for da blir det lett enda verre senere....

Skrevet

Min var heller ikke så begeistra for fast føde i starten, så vi begynte med aktiv oppmuntring og skryt ved måltidene. Da han gapte når skjea kom, brøt vi ut i begeistring - klappet i hendene og sa høyt og tydelig "jippi, kjempebra". Hehe det høres helt rart ut, men det tok ikke lang tid før han skjønte at han gjorde noe bra og gapte velvillig opp når skjea nærmet seg :) Han ble kjempestolt når han fikk applaus og skryt, så han syns det var gøy å gape nestegang. Nå spiser han kjempefint - snart 8 mnd og spiser som regel uten noe søl tilogmed :)

Skrevet

hadde ikke stresset med fast føde jeg. Hos oss løsnet det først nærmere 8 mnd.

ellers så kan du prøve hipp fullkornsgrøt m/eple (8 mnd). det var den første som falt i smak hos oss!

Skrevet

Å så bra at noen tar opp dette. Jeg sliter skikkelig med Jr her. Han er en stoooor gutt, men han sverger til puppen. Har innført fast føde for et par mnd siden, men han gaper ikke noe særlig nei..... Får han først skjea inn i munnen så svelger han det han får. Men jeg må innrømme at jeg har lurt skjea inn mange ganger hvor han ikke gaper. Vet det ikke er bra, men jeg har ikke nok melk, og nå MÅ han begynne å spise litt. Så i går endte det med at jeg nok hadde gitt litt mye. Men han tok puppen fordet han etter maten! Og så kom alt opp igjen når han skulle få rape. Så jeg har verdens svarteste samvittighet for at jeg har "tvunget" i ham mat av og til. Lurer på hva jeg skal gjøre for at han skal bli glad i mat? Har prøvd masse forskjellig. Hva gjør dere med amming forresten? Ammer dere før eller etter måltidet? Eller har dere egne "ammemåltid?" Er veldig i tvil på om jeg ammer for mye eller for lite. Han er ikke noe flink til å ta vann fra flaska/koppen.

Skrevet

Jeg prøvde å skryte uhemmet under middagen i dag..;) Lillegutt så svært forbauset ut da jubelen sto i taket, men ble ganske så blid av all skrytet! Kanskje hadde det en viss effekt? Spiste noen skjeer. Får prøve igjen.

Tjukkemagen- "kolikkmamma":Jeg kan ikke amme før måltider. Da spiser han seg helt mett på melk, så jeg prøver først med mat og deretter med melk. Eventuelt en pupp, og deretter mat. Prøver å tilby mat hver 3-3,5 time på dagtid. Vi har nok ganske like unger ja! Glade i puppen..:)

Skrevet

Tvinge eller lure i mat er IKKE lurt! Jeg skjønner at man blir frustrert, men ingen barn sulter seg selv hvis ikke det er noe galt med dem da.

Jeg har selv en pjokk på 8-snart 9 mnd som også bare har ville hatt pupp. Vi har prøvd oss frem med div grøt, hjemmelaget middag, middagsglass, brødskiver og frukt, men han har ikke vært intr.

Den siste uken nå løsnet det plutselig og han spiser grøt/brød til frokost og lunsj, middag og velling på kvelden. Fremdeles glad i puppen-særlig om natten;)

Jeg har også en jente på 5 år som har cøliaki og hun spiste heller ikke fast føde som liten. Det endte med at hun gikk ned i vekt og vi var til utdredning på sykehuset. Fant ut at hun hadde cøliaki da hun var 1,5 år. Det dumme vi gjorde med henne var nettop å "tvinge" i henne mat. Hun er enda ikke begeistret for mat-særlig ikke middag. Ser jo nå hvor dumt det var å prøve å tvinge i henne,men lett å være etterpåklok...

Poenget mitt er bare det at friske barn som ikke vil ha mat er nok bare ikke klare for det enda;) Og jo mer vi mammaer stresser, jo mindre vil de gjerne ha... Prøv å la det gå noen dager uten mas og se om det kan vekke interessen igjen:)

Lillemann her får pupp 2-5 ganger om natten, og på dagen får han pupp før han skal sove, når han våkner og som kos et par ganger i løpet av dagen;) Får ofte før han skal spise mat og det går helt fint;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...