Gå til innhold

Betaling av dagmamma - hvitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne skal begynne å være litt dagmamma for gutten min, og vi vil gjerne ordne det lovlig og med skatt. Noen som har erfaring med det og vet hvordan vi gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet som hvit dagmamma i noen år før.Ikke mye å ordne med..Annet enn at du må melde fra til ligningskontoret.Du må fylle ut et papir ang inntekten din.Altså hvor mye du venter å tjene på å passe barn. Utifra det regner de hvor mye som skal betales i skatt.Så betaler man forskuddsskatt.Får 4 giroer fordelt utover året.

På selvangivelsen er det en egen post som heter "inntekt for barnepass i eget hjem". Der må dagmammaen føre inn hvor mye hun tjente på å passe barn.

Systemet er litt "sleipt".Man får ikke beskjed om noe man har krav på hvis man ikke leter det frem selv,desverre...

Man kan som dagmamma nemlig få utgiftsgodtgjørelse for hvert barn man har passet.Da får man skrivd av ganske mye på skatten! Opptil 970 kr pr mnd pr barn,hvis jeg ikke husker heeelt feil. Dette førte til at jeg faktisk fikk igjen en god del på skatten.Man kan kun skrive det av hvis man er dagmamma i EGET hjem.Det skal dekke kostnader til mat,utstyr,leker,slitasje på hjemmet og rengjøring.Dette fører man på selvangivelsen selv etter endt inntektsår.

Når det gjelder deg,som benytter dagmamma som pass,så får også du skrevet det av på skatten.På lik linje som om du hadde benyttet barnehage.Man kan skrive av intill 25.000kr for utgifter for ett barn i barnepass. Be dagmammaen skrive en enkel kvittering(bekreftelse på betaling) som viser hvor mye dere har betalt henne i løpet av året.Legg den ved selvangivelsen som dokumentasjon.

Ellers så vil jeg råde dere til å skrive en kontrakt hvor dere får med mest mulig,for å slippe ubehagelige misforståelser etterhvert.

Den bør inneholde pris,antall dager med pass pr mnd,hva prisen inkluderer,åpningstider,navn og telefonnr,hva som skjer med avtale og betaling ved sykdom og ferier osv..

Det var det jeg kom på i farten.Bare spør hvis du lurer på noe du tror jeg kan svare på

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...