Gå til innhold

Gynekolog-besøk

M ♥ ♂-2010

Anbefalte innlegg

Jeg er i begynnelsen av 20årene og har aldri vært hos gynekolog... Rett og slett fordi jeg aldri har hatt behov for det, og fordi jeg virkelig har skrekken. ..Mitt underliv er meget privat for meg og jeg er skikkelig pysete når det kommer til å besøke en gynekolog... Jeg er livredd... Jeg vet jeg burde, men jeg får meg ikke til å bestille time... Men nå er det jo sånn at jeg og mannen min har lyst på barn... vi har ikke prøvd enda. jeg vet det er dumt å bli gravid før jeg har vært hos gynekolog, men jeg veit også at hvis jeg blir gravid så får jeg det sparket i ræva til å ta turen til gynekologen... veit det høres dumt ut, men jeg får meg bare ikke til å bestille time altså!!! trenger noen synspunkt og standpunkt ang dette her......

Kine

Fortsetter under...

Hm, hadde litt angst for gynekolog jeg også, men som du sier, når jeg ble gravid måtte jeg bare bli sjekket. Det var ikke så ille, bare tenk at det faktisk er jobben deres og det er det de ser på hele dagen. Hadde aldri vært der før men har vært til gynekolog tre ganger etter at jeg ble gravid, og det blir bare enklere for hver gang. Jeg skjønner hvordan du har det og jeg fikk meg ikke til å gå før jeg ble gravid jeg heller.

:)

JEg skjønner deg gdt! JEg var også veldig redd for det, men redselen fosvant så fort jeg dro til gynekologen. For gynekologen oppførste seg som om det var kjempe naturlig(og for han/hun er dte jo som regel det, hvor mage ser ikke hun/han/ på nedentlig hver dag?), og jeg følte at det var veldig greit også. Nå har jeg vært 3 ganger og syns det går helt greit. Lykke til!

Det var jammen godt å høre at det er flere som er i samme båt... Jeg er oppriktig skremt, veldig sjenert og tør bare ikke å ringe for å få time. Derfor tror jeg rett og slett vi ser hva som skjer, og etterhvert må jeg forhåpentligvis ;-)

TAKK for svar!!!! sukk :)

Du må ikke til gynekolog fordiom du er gravid!

Det står til og med i en brosjyre jeg fikk av jordmor.

Jeg har aldri vært til gynekolog, å jeg har termin om 4 dager.

Har jo ingenting å si åssen underlivet er.

Det er lenge siden de slutta m gyn undersøkelser som rutine..

Er bare hvis d er lenge siden du har tatt celleprøve eller har mistanke om klamydia eller andre kjønnsykdommer.

Jeg kommer heller ikke til å gå på sjekk etter fødselene med mindre jeg føler jeg har behov for det.

Er ingen tvang, det er din kropp.

• 2 uker senere...

Annonse

sant det som står over. man må ikke absolutt gå til gyn. undersøkelse om man føler alt er bra.

vi har jo født barn i mange mange mange år. og var ikke undersøkelser før i tiden eller..

jeg har vært gravid før..for fem år siden, da tok jeg undersøkelse fordi jeg trodde jeg måtte det. var 16 og gjorde alt jeg fikk råd om fordi jeg trodde det var best. denne gangen takket jeg nei da jeg fikk tilbud om det på 1. kontroll......vet at alt er ok med meg. har ikke vært til gyn eller noen ting siden jeg var gravid sist. gidder ikke gjennom det der unødig.....

• 3 uker senere...
Gjest eelis+spire

Jeg skjønner ikke hva dere er så redde for, jeg! Som noen allerede har sagt; det er jobben deres å stirre inn i vaginaer. De ser ikke på deg og tenker "OOOOH-KAAAY, den var ny!!!!", de gjør det for å sjekke at du er frisk, og de er utrolig profesjonelle i jobben de gjør. Ikke gjør det vondt heller, så lenge du slapper av og de bruker litt tid. Hvis dere snakker med legene deres om frykten dere føler for å eksponere dere på den måten, skal dere se at de er veldig forståelsesfulle :-)

Selv var jeg dritnervøs da jeg skulle sjekkes for første gang, ikke bare fordi underlivet mitt skulle på utstilling, men fordi legen var dødskjekk. Men jeg forklarte han hvordan jeg følte det, og han var veldig snill og forklarte hvert trinn gjennom undersøkelsen, og han var veldig forsiktig. I ettertid tenkte jeg bare på det som en veldig positiv opplevelse!

Og tenk da, dere... Dere skal gjennom en fødsel! Da er det ikke én stakkars gynekolog bak et skjermbrett, da er det X antall leger, jordmødre, sykepleiere og kanskje også en samboer eller forelder inne i rommet. Og det kommer en diger baby ut av dette kjempeprivate gjemmestedet deres. Vil dere virkelig at dét skal være deres første møte med en gynekologisk undersøkelse?

Det er som det sies her av et par, slipp taket på angsten og gå til gynekolog! Jeg ble påvist det viruset som kan gi livmorhalskreft når jeg var der i starten av svangerskapet, og jeg er så glad for at det ble oppdaget, for da vil jeg få oftere undersøkelser slik at de kan passe på at det ikke oppstår celleforandring og kreft... Tenk å dø av kreft som kunne vært hindret så rutinemessig!

(Og jeg er 19 år og har ikke hatt massevis av seksualpartnere, - kun èn uten kondom - så de gamle mytene kan bare legges i graven med èn gang)

Og tips til alle! Det finnes nå en vaksine mot dette viruset som kan gi celleforandring og deretter livmorhalskreft, så snakk med gynekolog/lege om det. Den er ikke standard ennå, så dermed må dere betale for det, men jeg hadde gjort det hvis det hadde vært mulig for meg...

Eg fikk høre av mine eldre tanter å mamma at eg burde dra till gyn. når eg blei sexuelt aktiv. men når eg kom til time satt vi å snakket å da sa legen at kunne man unngå en undersøkelse så gjør man d. før d er en litt skinert sitv. å dem fra råder å gå til gyn.und. vist man itje har misstanke om noe sykdommer eller noe spess.

Eg var nettopp gravid å hørte ingenting om gyn. men da eg mistet måtte eg selvsakt inn. har vært inne 3 ganger å blødd alle gangene å d er utrolinok heilt normalt. grua som fan men gikk veldi fint. :)

så bare vent til d e nødvendig me en undersøkelse å så hopp i d :) ingenting å være redd for :)

Annonse

For noe tull at man ikke skal gå om man ikke har mistanke om sykdommer, Iselin20, leste du ikke innlegget mitt? Det der hadde aldri blitt oppdaget om jeg ikke var hos gynekolog. Og det der er vanlig, og en livmorhalskreft er svært dødlig, men kan oppdages og fjernes allerede før den er der om man bare drar seg til gynekologen.

• 3 uker senere...

jeg klarte å unngå å gå til gyn før jeg var nygravid. første timen jeg hadde var en hasteundersøkelse med innvendig ul og det var IKKE moro! andre gang fant de celleforandring, så jeg endte opp med 4 gyn undersøkelser før fødsel(i tillegg til sjekk hos jm pga åpning) etter det har jeg hatt mye komplikasjoner pga spriralen, så det er virkelig ikke noe å utsette. de timene jeg har hatt frivilllig(rutine) har vært helt ok, de andre har vært pyton. bestill deg en time (helst på en gyn klinikk hvis det er noen i nærheten) og få det overstått. det er mye lettere de andre gangene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...