Gå til innhold

Vogn til 5 åring ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel litt høflig å gi bittelitt mere infor før du slenger ut et slikt spørsmål?

Hvorfor lurer du på dette?

Har du selv en unge med behov for vogn, og i tilfelle hvorfor har du et slikt behov?

Hvilken vogn man skal anbefaler deg avhenger av hvorfor du har dette behovet. Hvilke krav som stilles til en slik vogn, og hvilke behov en slik vogn skal dekke.

Selv har jeg en unge med noe svake motoriske ferdigheter uten andre tilleggsproblemer, slik at jeg greier meg godt hittil med en Joggevogn Axiom 1 med svingbart forhjul.

http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____111430.aspx?epslanguage=NO

Denne finnes også i enda større utgaver, men da desverre uten svingbart forhjul.

Skrevet

Jeg har et barn på 5 år som har store gangvansker. Jeg finner ikke lenger vogn i butikken som er lang nok i beina til barnet. Barnet er ca 1 meter nå.

Skrevet

Finnes det ikke vogner mellom 5 og 11 år ? Ser bare opp til 5 år og fra 11 år .

Skrevet

Jeg regner med at du har f eks en diagnose eller annen prognose?

Da har du krav på time hos ergoterapaut.

En ergoterapaut vil kunne bistå deg både med å finne rett vogn, samt søke om gratis utlån fra Hjelpemiddelsentralen.

Ellers kan du sjekke ut disse vognene;

http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____110610.aspx?epslanguage=NO

http://www.hm-spes.no/Produkter/Barnevogner/1692

http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____154328.aspx?epslanguage=NO

http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____2181.aspx?epslanguage=NO

http://www.handicare.no/handicare/pages/Product____2170.aspx?epslanguage=NO

http://www.hm-spes.no/Produkter/Barnevogner/1677

Skrevet

Vi har ingen skikkelig diagnose. Legene finner ikke ut hva som er galt.

Men symptomene ligner på litt forskjellige muskelsykdommer, men samtidig ikke. Vi har ikke fått tilbud om ergoterapaut og dette finnes heller ikke i vår kommune.

Skrevet

Det SKAL i en hver kommune finnes enten ergoterapitjeneste eller kommunal fysioterapitjeneste.

En av de to avdelingene er pliktige til å bistå dere med å søke Hjelpemiddelsentralen om nødvendige hjelpemidler som f eks tilpasset vogn og annet nødvendig tilleggsutstyr som f eks vognposet tilpasset større unger.

Legeerklæringer skal også sidestilles med diagnose så ring kommunen i morgen og KREV hjelp.

Skrevet

Her er fysioterapaut, men vi har nå bedt henne om hjelp til dette nå i to år. Men ingenting blir søkt om. Overlegen sier og at han skal ha trening 1-2 ganger i uken, men dette er noe de ikke har kapasitet til. Han får trening ca 15 timer og så går det ett halvt år til neste gang for da mener fysiot. at han trenger en pause. Men legen sier skriftlig 1-2 ganger uken uten pauser i det heletatt. Hvor i kommunen henvender jeg meg da ?

De bare ser på meg med ett spørsmålstegn på kundetorget her.

Skrevet

Rister på hodet her, og lurer på i granskauen du bokstavlig talt bor?

Utgangspunkt;

Du har altså en unge med behov utover standard behov.

Det finnes dokumentasjon på behov for ytterligere oppfølging.

Jeg regner med at ungen går i barnehagen?

Har ikke barnehagen satt i gang noen tiltak?

I så tilfelle har du en så dårlig barnehage at du burde skifte snarest!

Vel, uansett;

Du har en laaaaaaaaang vei å gå før du får den hjelpa du har krav på.

Men, du har dårlig tid, hvis du skal ha håp om at alle tiltak er satt inn før skolestart.

For å få fortgang vennligst følg følgende oppskrift:

Du ringer din lokale helsesøster i morgen, og ber om en krisetime for å få i gang strakstiltak for din unge, at det at omgående skal foreta oppstart av et ANSVARSGRUPPEMØTE.

Dette har du krav på, samt en individuell plan for videre oppfølging jfr.

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-004.html#4-3a

§ 4-3a. Rett til individuell plan

Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen skal utformes i samarbeid med brukeren, jf. § 8-4.

Sosialtjenesten i kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den det gjelder

Slike ansvarsgruppemøter holdes enten hos helsesøster eller i barnehagen. De som kan sitte i slike grupper og som skal gjøre sitt ytterste for at din unge skal fungere optimalt er f eks ergoterapeut, fysioterapeut, logoped, spedialpedagog, sosionom, barnehageassistent, barnehagestyrer, helsesøster og du. Alle snakker om barnets beste ut i fra hvert sitt fagfelt og prøver å være såkalt tverrfaglige og kom frem til løsninger.

Den individuelle planen skal konkretisere behovet for tjenester og hvordan behovene skal dekkes. Formålet med den individuelle planen er å gi et helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset tjenestetilbud, og sikre at det til enhver tid er èn tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølgingen og koordineringen. Uten koordinator har planen svært begrenset verdi. Den individuelle planen er altså et virkemiddel for å sikre at tjenestene fra forskjellige instanser samordnes. Planen skal sikre at tjenestene blir vurdert i sammenheng, og at det er barnets og familiens behov som er utgangspunktet. Den er et resultat av et forpliktende samarbeid mellom pårørende og eventuelt barnet, en koordinator og de instansene som gir tjenester. En individuell plan kan gripe over mange tjenesteområder og forvaltningsnivåer. Den er et overordnet plandokument som kan være sammensatt av flere delplaner som ivaretar behovene. Planen skal evalueres etter en tidsperiode som er angitt i planen og utvikles videre. Andre planer som er utarbeidet, for eksempel individuelle opplæringsplaner, habiliteringsplaner, omsorgsplaner osv, må samordnes og tilpasses den overordnede individuelle planen..

Masse lange og vanskelige ord er det, og det tok meg over et år før alle tiltak gikk på skinner, og jeg fikk koordinert de nødvendige tiltak for min unge

Skrevet

Hei. Jeg har selv barn med muskel/bindevevs problemer. De hadde også problem med gå distanser og mye annet. Du bør gå inn på siden til Sunnås Sykehus og lese om EDS - Det er en bindevevs sykdom som er sjelden og få leger vet om , men det er mer og mer som får denne diagnosen. Mine fikk d og har etter det fått hjelp i barnehage og skole. Jeg håper du går inn og leser litt på den siden, jeg hadde en lang kamp med mine barn og legene før vi fant ut hva som var galt. Etter de fikk diagnosen fikk vi all dn hjelp vi trengde m vogn,rullestol,elrullestol,tilrettelagt stol osv.. Men du må få deg en ergo terapaut det er de som kan se og hjelpe deg med tilrettelagte ting.. Håper d kan hjelpe deg litt vider.. Mvh Meg

Skrevet

Joda, han går i barnehagen og har spes.ped. 3 ganger i uken.

Vi har IP, men måtte kontakte barnevernet for å få han til undersøkelse på sykehuset her. Så treg er denne kommunen. Vi har og Ansvarsgruppemøter hos barnevernet og det eneste som ikke fungerer egentlig er fysioterapauten som er den viktigste deler i gruppen. Det er en stor skam og dette skal jeg ta opp på onsdag for da er det nytt møte. Da skal jeg forlange at han skal trene 2 ganger i uken og om de ikke klarer å trene han så får de finne noen andre til å gjøre det. For han er bare satt opp ut februar på trening. Det er for mange sykemeldte og får få stillinger her.

Men da må vi vel til en privat fysioterapaut.

Skrevet

Ok. Har ikke hørt om dette. Det eneste vi vet er at det er en Hvit substans sykdom, og forsinket myelinisering. Men hvilken Hvit substans sykdom finner de ikke ut. Den ligner bare bitte litt nemlig på noen og resten av symptomene er stikk motsatt. Så de bare rister på hodet. Prøver er sendt til Sverige, England, Nederland og Tyskland.

Ingen resultat. Utenlandske og norske eksperter.

Skrevet

Fy Flate så godt dette stemte !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Jeg skal prøve å få tak i overlegen i morgen den dag !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...