Gå til innhold

Hva slags innsovningsrutiner har du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har relativt god erfaring med å få han til å sovne kjapt og greit. Det er verre med å få han til å sove lenger enn fem minutter.

Da det er sagt, så slukner han relativt kjapt etter en tur i gyngestolen.

Jeg er litt redd jeg gjør meg selv en bjørnetjeneste ved å gjøre det på denne måten. Det er sjeldent jeg lar han sovne av seg selv i sengen. Stort sett skjer dette kun på natterstid, og da kan det fort ta 20 minutter før han slukner ved hjelp av smokk og uroen. Jeg ligger jo da ved siden av så jeg går aldri ut.

Jeg har ikke praktisert dette på dagtid og lurer på om det kanskje kan være verdt det i lengden og legge han i våken tilstand og vente til han selv finner roen? Jeg har ikke hatt tålmodighet til å prøve enda, men

hva gjør dere andre? Hva er deres innsovningsrutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg kjørt samme innsovningsmetode siden hun var vel 2 mnd. Hun har hatt eget rom fra da, så når hun skulle sove på dagen OG på natten, la jeg bare henne ned i senga mens jeg fortalte henne at "Nå skal du få sove litt og hvile deg", strøk og kyssa henne, så fikk hun smokk og koseteppet sitt. Så går jeg ut av rommet og har døra på gløtt. Det har såklart vært episoder hvor hun har grått når jeg går ut døra og nekter å sove, men da har jeg heller gått inn og ut 200 ganger og gjentatt det samme hele tiden UTEN å ta henne opp: Gir smokken, stryker og kysser henne og forteller at hun må sove og at det er natta og at mamma er her.

Ofte ble hun liggende både 20 og 30 min. etterpå å bare bable/skravle med smokken eller til uroen sin, men hun sovna og sovner fortsatt hver gang på egenhånd. Nå kan jeg jo også fortelle at jeg har kjørt knallhardt på rutiner siden hun var 14 dager gammel. Jeg er ingen mor fra helvete eller noe, men etter å ha sett utallige episoder hos andre venninner med barn der legging ofte tok 2 timer fordi mor måtte være sammen med barnet i senga helt til barnet sovna, så bestemte jeg meg for at slik vil ikke jeg ha det hjemme. Så siden hun var 5 uker, har hun sovet fint alene, og på natta sover hun fra 1930 - 09 ca. Hun begynte å sove natta rundt da hun passerte 2 mnd. Våkner hun f.eks klokken 5, gir jeg henne vann, smokk og sier at det fortsatt er natt og at han må sove. Det går bra hver gang stortsett :-)

http://www.babyverden.no/templates/Article.aspx?id=4374

http://www.familieprodukter.no/index.php?id=11

http://www.sovlillebaby.com/

Dette er 3 linker til mange gode råd og tips som har hjulpet meg på veien :) Nattesøvn og gode kveldsrutiner er enormt viktige - det har vi jo alle fått smertelig erfare en del ganger ;)

Ønsker deg lykke til! Ikke vær redd for å legge han i våken tilstand. Klem! :)

Skrevet

Glemte å si at min datter blir snart 9 mnd :)

Skrevet

Snuppelure (4,5 mnd) er ganske lett å legge. På dagen legger jeg henne i en vugge som står i rommet ved siden av stua. legger henne med en gang hun gjesper eller klør seg i fjeset/ øynene. Ofte legger hun seg rett til å sove, andre ganger ligger hun og jabber en stund før det blir stille. Noen ganger har hun ikke funnet søvnen, begynt å gråte bli overtrøtt - da tar jeg henne opp og roer henne ned før jeg legger henne igjen. Jeg legger ikke prestisje i å ikke ta henne opp på dagtid, og det har også hendt at hun har sovnet i armene mine, da legger jeg henne enten ned eller lar henne sove der. PÅ dagtid sover hun mellom 1 og 2,5 timer, hun sover mellom alle måltider.

På kvelden har vi leggeritual lek - bade - pysj - se i pekebok - flaske - legger henne i senga si på soverommet vårt med lyset av - synger en sang eller ti, gir tutten og går ut med døra på gløtt

. Hvis hun ikke gråter lar jeg henne ligge alene til hun sovner, klager hun går jeg inn med jevne mellomrom og sier "god natt" og gir henne tutten. Merker jeg at hun begynner å kave seg opp igjen synger jeg "so ro lille mann" som er den faste vuggesangen. Og har hun ikke sovnet innen en time gir jeg henne en flaske i senga, hun drikker da mellom 50 og 100 ml, når hun er ferdig legger hun seg til å sove uten protest. Vet ikke om det med den flaska er så lurt - men gjør det likevel. Får hun tenner får jeg heller pusse en ekstra gang. Sånn tenker jeg i alle fall nå.

Hun har begynt å gråte skikkelig tre ganger etter leggetid i løpet av sitt korte tid - to av de gangene har vært når jeg har vært borte og mannen min skal legge henne. Da må mor komme hjem, og det liker mor dårlig. Den tredje gangen tok jeg henne opp, ga ny flaske og la henne igjenn. (Hva syns du om mine evner til å fatte meg i korthet, forresten?)

Skrevet

Jeg har jo skrevet et innlegg om dette før, men gjentar meg selv gjerne;) Jeg tuller snuppa stramt inn i teppet sitt, legger henne på skinnfellen på sofaen og dytter inn smokken, og VOILA hun sover.. Ikke alltid d går like greit da selvfølgelig, hvis hun er veldig urolig/ gråter tar jeg henne opp m en gang, og bysser henne, til hun glipper m øynene og er søvnig. Legger henne ned i søvnig, men våken tilstand, og sitter ved siden av henne og stryker henne litt mellom øynene hvis d behøves. Da sovner hun som regel rimelig greit etter en stund, men kan ta litt tid, så får testet tålmodigheten min litt da ja.. Da sover hun alt fra en time til tre timer, alt ettersom!

Så hun sover egentlig som en gud på dagtid, og om natta også forsåvidt, men den siste legginga på kvelden, den er heeelt håpløøøs... Sååå utrolig frustrerende, kan ikke fatte og begripe hvorfor d er sånn!! Igår brukte jeg søren meg nærmere tre TIMER på å få henne til å sovne.. Hun er jo trøtt, for gjesper og holder på, men har så utrolig vanskelig for å finne roen akkurat den siste legginga for natta..Nei, forstå d den som kan! Jeg skjønner ikke bæret

Skrevet

Når han skal legges for kvelden: gir han et bad en time før leggetid, bruker lang tid på stellinga, litt kos i sofaen, pupp i senga mi, og legger han så i våken tilstand i kurven sin. Bretter over dyna og går ut. Må som regel inn å gi smokken en gang eller to den første timen. Men han sovner faktisk ganske fort. Knirker og protesterer som regel litt når jeg legger han ned.

Når det gjelder lurene på dagen, så har i ikke noe rutine egentlig. Han sover et par timer i vogna når vi er på tur. Har også begynt å legge han i bagen ute på balkongen, og legger han også da i våken tilstand og gir smokken. I det han begynner å suge glir øynene bak i hodet:) Men hender likevel han kjemper litt i mot. Men etter alt fra fem minutter til en halv time, har han sovnet. Samme prosedyre når jeg har lagt han i sprinkelsenga eller i sofaen.

Liker ideen med å venne han til å sove litt forskjellige plasser på dagen. Hender også han sovner i armene mine på sofaen, og lar han også få sove der av og til. Koselig for meg, og trygt og godt for ham.

Skrevet

Det er godt å se at det er flust med "metoder" der ute og alle er like effektive. Men nå har jeg fått noen ekstra tips, supert! Han er en drøm å legge på kveldsstid. Foreløbig i hvert fall, bank i bordet. I kveld la jeg han for første gang i våken tilstand i sin egen sprinkelseng på soverrommet. Ga han et kyss på kinnet, skrudde på uroen og gikk ut. Jeg fulgte spent med på babycallen (overført video, helt fantastisk) og han lå og lo litt for seg selv, stirret på hendene sine, gjespet to ganger og sovnet. Stolt mor sitter nå og stirrer babycallen i senk. Foreløbig virker det som han har sovnet for natten, men han får lov til litt slark første kvelden alene.

Det er verre med dagtid sovingen, så her skal jeg følge alle råd og se hva som til slutt sitter. Som sagt har jeg ikke lagt han på soverrommet på dagtid, men kanskje det rett og slett er det som er best for han.

Jeg er også fan av rutiner, men uten å ha forsøkt å innføre noen har han selv tatt grep om det og begynte allerede 8 uker gammel og ta kvelden ikke senere enn kl 21.00. Da sover han rundt eller våkner 1 gang for flaske.

Takk for alle innspillene.

...Ikke i stand til å fatte meg i korthet jeg heller så :D

Skrevet

Høres lovende ut! Mini er nå i seng, sover, og har ikke trengt å dytte i smokken en gang. Rart hvor flink han har blitt på kort tid!

MEN...mitt spørsmål til deg: Blir han trøtt av å ligge å se på uroen? Med lyd?

Kjøpte en fisher price uro til over fem hundre kroner her om dagen, med fjernkontroll, lys i taket, mange rare melodier og full pakke. Har ikke brukt den i forbindelse med innsoving, siden han foreløpig sover i kurven sin, men er litt skeptisk. Ser for meg at han blir supergira av å se på den. Men kan jo være at siden han er i pysj, og vet at det er natten, at han sovner mens han koser seg med den...

Skrevet

LilleElla: det høres ut som du har kjøpt akkurat samme uro som vår snuppe har over senga. Vår snuppe sovner til denne uten problemer. Men vi har det mørkt på soverommet, slik at hun ser ikke de roterende bamsene så godt, bare stjernene og månene i taket. Men det hender at hun våkner på nattestid og hviner av fryd når hun oppdager konturene av bamsene. Men som regel ikke noe problem å få henne til å sovne igjen :) Jeg er veldig godt fornøyd med uro-innkjøpet :-)

Skrevet

Mini her er også enkel å legge på kvelden, legger han i 20-21 tiden og da sovner han av seg selv etter en stund. Han er 10 1/2 uke.

Værre er det på nettene, for av en eller annen grunn så klarer ikke jeg å sovne FØR han har sovna. Så da er det vugging på høyt nivå her, så han sovner fortest mulig, så mor får lagt seg igjen. Noe sier meg at vi kan få et problem når han skal over i springelseng.

På dagtid sovner han også lett av seg selv. Har omsider fått rydda verandaen, så han kan ligge i vogna der ute hvis jeg ikke orker å gå tur..Da sover han opptil 3-4 timer. men det er kun hvis han sover ute. Inne sover han max halvannen time. Så her er det ut for alle penga;)

Hehe...sambo mente mini kunne sove ute på nettene og,i håp om at han da sover rundt:) Det var selvfølgelig bare tull og ikke noe som kommer til å gjennomføres for de som evt trodde det:)

Skrevet

pysj-grøt-melk-seng-smokk-koseklut.

gråter som regel 1-2 ganger litt etter legging, da får han den og om oftest er han da i drømmeland.

hvis ikke får han smokk og koseklut og jeg lager hysjelyder mens jeg er i rommet. han roer seg som regel da. hvis ikek sitter jeg og hysjer ved sengen, da ser han om jeg er der til tider, og sovner...

har brukt hysjemetoden for å avvenne han med stimuli for å sovne inn, dette har gjort at han roer seg av denne lyden, og forstår at nå er det på tide å roe seg.

Skrevet

Snuppa mi sover søtt nå hun også, sovnet på et blunk og uten et knyst for et kvarter siden, og vil nok sove en times tid el to før hun våkner for mere mat. Og d er da problemene starter; to-tre timers "kamp" for å få henne til å sovne igjen, sååå utrolig slit...huff...Hun som hadde kommet inn i en så god "rutine" i jula hvor hun sovnet kl 22-23 for natta hver kveld... Men men, ingen dag er foreløpig lik her enda, så d kan vel kanskje fort snu seg igjen...? Gode råd mottas m takk:)

Uro har vi også prøvd, m lyd og bamser, men den var ikke noen suksess, rett og slett ikke interessant nok! Men mulig lys hadde vært mer spennende da:)

Skrevet

Vår lille prinsesse er nå 10 uker, og jeg finnes ikke redd for "bjørnetjenester" enda.. På kvelden tar vi kveldsstellet i neddimmet lys, med "helvask" eller bad, snakker lite med henne da, men smiler mye og stryker og koser. Så ammer jeg i mørket i sengen vår til hun sovner eller slipper puppen selv, da er det opp på skulderen for en rap i halvsøvne, så legger jeg henne ned i sengen hennes. Som oftest våkner hun litt av det, da sitter jeg og holder henne i hånden eller på brystet til hun sovner (det har hittil gått fort, tar bare noen minutter, kun begynt å gråte bare en gang, da var det opp med en gang og litt mer pupp). Har holdt på med dette i ca 3 uker nå.

På dagtid er det ofte mye av det samme, når hun begynner å bli trøtt får hun pupp, sovner helt eller nesten, blir så lagt ned i vogna si og finner roen stor sett med en gang. Når vi triller tur sovner hun av seg selv etter noen få meter som regel (",)

Skrevet

Lille Ella, vi har også Fisher Price uroen og den har vært et av våre beste kjøp.

Jeg har den på lydløs jeg, og det fungerer utmerket. For tiden er han faktisk mest opptatt av selve festet til uroen, han liker nemlig å se på frosken, og ligger og "koser" med stoffet til han sovner. Han kan også som sagt underholdes på egen hånd med uroen i en time, da gjerne med musikk. I går for eksempel våknet han i 05 tiden, jeg skrudde på uroen og han sovnet igjen og våknet ikke før 07.30.

Skrevet

la han i sprinkelsenga for en time siden og skrudde på uroen...med lyden på. Han var sur og grinete, for stakaren er forkjøla. Greide ikke roe han ned, hverken med bæring, synging eller leking. Lå og kikka en god stund, og har nå sovna...genialt:)

Skrevet

Så fantastisk!!! En skulle ikke tro de var så søvndyssende, men jaggu godt vi har fått valuta for pengene våre der i hvert fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...