Gå til innhold

Hvorfor gir ikke legene ut kvalmestillende ved omgangssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett og slett fordi det ikke hjelper. Omgangssyke må gå sin gang. Hadde det vært så enkelt så.

Kvalmestillende hjelper best der kvalmen f.eks skyldes bivirkninger av andre medisiner. F.eks så får man som regel kvalmestillende under operasjoner fordi narkosen kan føre til en kunstig fremstillt kvalme.

Skrevet

Vi fikk det en gang til småen for å unngå dehydrering, men da skulle vi bare gi det en gang slik at han fikk i seg litt væske. Tro meg, da jeg leste den lange, stygge listen over bivirkninger forstod jeg hvorfor man omtrent må være døden nær før en får kvalmestillende av legen!

Skrevet

Det hjalp mot meg. Hele familien har gått igjennom omgangssyken. Og jeg hadde noen kvalmestillende igjen etter en operasjon. Funket fint d =)

Skrevet

Det er også viktig å huske på at oppkast har en viktig funksjon ved omgangssyke, det bidrar jo til å få vekk uønskede mikrooganismer fra kroppen. Gir man kvalmestillende da, vil det forhindre at kroppen for opp noe som skal bort :)

Skrevet

Hæ? Jeg har lest side opp, ned og i mente den siste tiden om omgangsyke, norovirus, rotavirus, kvalme og oppkast, men ingen steder har det stått at oppkast har noen viktig funksjon mtp å skulle få vekk uønskede mikroorganismer, kan du ikke slenge opp en link om det?

Eneste jeg har funnet om det er at disse "omgangssykevirusene" irriterer mage og tarm slik at man får diarè og kvalme/oppkast.

Skrevet

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321078

"Kvalme kan være en nyttig reaksjon, og skal ofte ikke ha noen behandling. Har du fått en infeksjon i fordøyelseskanalen, er oppkast og diare en effektiv måte å skille ut skadelige stoffer fra kroppen på."

Skrevet

Det komer ofte ganske plutselig, og selve oppkastperioden er jo ofte over på noen timer,-2-6 timer så er ofte kvalme og oppkast over.. Og hvem gidder å tenke på å komme seg til lege, hente ut resept også dra hjem og kure?

Men deilig hadde det vært :o) Å slippe å ha kvalme og oppkast rsten av livet...Vi ville hatt et enormt lager mot lsik medisin om det hadde vært effektivt og ufarlig :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...