Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at det er mulig å blande litt ekstra mme i melken når vektøkningen ikke er tilfredsstillende.Noen som har erfaring med dette? Hvor mye ekstra har man i så fall i melken uten at det blir forstoppelse?

Nøtter

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du å lage "sterkere" blanding av mme? Isåfall tror jeg ikke det er å anbefale. Står det ikke på pakken at det kan gi hard mage til babyen?

Har du prøvd med velling? Eller ha i litt grøtpulver i mme? (Nå vet ikke jeg hvor gammelt barnet ditt er, da)?

Og hva er tilfredsstillende vektøkning og ikke? Er det noen som har puttet bekymrede griller i hodet på deg på helsestasjonen?

Skrevet

Har også sett at noen spedbarnsbøker omtaler slike "energibomber", men har ikke turt å prøve det selv pga det med forstoppelse. Tror jeg ville hørt med helsestasjonen før jeg prøvde dette ut, for å være på den sikre siden:)

Får barnet ditt mme eller morsmelk?

Skrevet

Gutten er 14 uker, veier litt over 5 kg og 2,5 kg når han ble født.Gått opp ca. 150 gram i uka og enda er ikke helsesøster fornøyd.Kan jo ikke presse i han mat heller.Da gulper han jo opp! Når kan man begynne med grøt?

Skrevet

Det er vel anbefalt å blande kaloribomber med grøtpulver og ikke ekstra mme pulver da det fort kan gi hardmage. MEN, uansett ville jeg vel hørt med HS. Hvis de ikke var fornøyde, så er det vel naturlig at de også har noen forslag til deg? Jeg synes jo ikke den vekten hørtes så urimelig ut, men hva vet vel jeg.

Skrevet

Det høres ut som om han har hatt fin vektøkning syns jeg. Hvis han sover rundt ville jeg heller innført et drømmemåltid når dere skal legge dere for kvelden. (Altså gi ham en flaske mens han sover.)

Men som saaaaagt spør helsesøster.

Skrevet

Det er jo strengt tatt heller ikke helsesøster som skal være fornøyd? Dersom gutten din er fornøyd, så hadde jeg bedt dama ryke og reise!

Ring til en helsestasjon i en nabokommune og spør, for ordens skyld. Det er nok av psyko helsestasjoner å høre om, og noen av dem liker tydeligvis å skremme folk (spesielt førstegangsfødende og særlig dem som ikke ammer). Lykke til, og gi gjerne lyd fra deg om hvordan det går ;o)

Skrevet

På side 48 i spebarnsboken står det:

Dersom du har et småspist barn kan det i enkelte tilfeller være nødvendig å energiberike maten. Det vil si å tilføre maten flere kalorier uten å øke mengden. Det kan du feks gjøre ved å tilsette 1 måleskje mme til et lite volum morsmelk feks 20 ml (evt utblandet morsmelkerstatning) og gi i forkant av måltidet mens barnet er sultent. (:::) Energibomben kan man gi 1 - 3 ganger om dagen. Dersom barnet får morsmelkerstatning alene eller som tillegg til morsmelk kan denne berikes ved å tilsette 1/3 mer pulver.

Slik står det - men sjekk med helsesøster likevel.

Skrevet

jeg har prøvd det og det funker ikke. det blir bare til at de blir fortere mette. jeg snakka også med hs om det og han sa akkurat det som skjedde. men jeg har hatt STORE problemer med vektøkning på lille jenta vår som nå er 4mnd. Og har til og med vært på utredning på sykehuset.

ho går opp ca 70g i uka nå.ho veide 3050 når ho ble født og er nå 4930. men de sier nå at ho går opp i sin egen kurve og enkelte barn er bare små=) men vår tulle har også vært/er skjev i nakken. når vi begynte å rette opp i det fikk ho mer matlyst. men jeg har strevd i tre mnd nå og har måttet "tvangsfore" ho hver tredje time fram til ho var tre mnd. men det går ikke å gi et barn mat når ho ikke er sulten. så nå spiser ho når ho er sulten og ho er en fornøyd baby så stresser ikke med det lenger=)

ho er jo også tvilling men broren er desverre ikke med oss så er ikke så lett å sammenligne med han heller. så hvis babyen din er gla og fornøyd så ikke stress altfor mye med det og ha en god dialog med hs hvis det er mulig=)

det jeg også passer på er å gi ho et måltid når jeg legger meg, uten å vekke ho sånn så ho bare ligger og spiser søvne. dette gjør jeg også rundt 1 på nattan og gir ho ikke mat før neste dag for da blir ho mer sulten og ho spiser mer når ho spiser i søvne=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...